800
۰
پاکسازی پرسپولیس و استقلال از لژیونرها

بشار، شیخ، میلیچ و رادو می روند؟/ خداحافظی با ستاره‌های خارجی سرخابی

پروژه حذف کامل ستاره‌های خارجی در پیکره سرخابی‌های پایتخت کلید خورد و احتمال دارد که بازیکنان خارجی این تیم ها، به دلیل برخی مشکلات راه خروج را در پیش بگیرند.
بشار، شیخ، میلیچ و رادو می روند؟/ خداحافظی با ستاره‌های خارجی سرخابی
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افزایش افسارگسیخته و بی‌سابقه نرخ دلار در بازار کشور و تورم شدید در جامعه، فوتبال را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تارگت‌ها و مقاصد خود انتخاب کرده تا محدودیت‌های بیشتری را به این ورزش پولسازِ بی‌پول وارد کنند.
قاعدتاً جذب و عقد قرارداد با بازیکنان خارجی توسط تیم‌های استقلال و پرسپولیس باید برحسب قیمت دلاری و یا یورویی صورت گیرد. بازیکنان و سرمربیان خارجی برای حضور در لیگ فوتبال کشور اصلاً قرارداد با مبالغ ریالی را به رسمیت نمی‌شناسند و با توجه به شرایط تحریمی نیز بازهم تنها درصورتی در فوبتال کشور شاغل می‌شوند که مبلغ دریافتی‌شان به ارزهای جهانی باشد.
سابقه بد مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در امر تعهد به پرداخت حق‌وحقوق سرمربیان و بازیکنان جذب شده، فضای نامساعدی را برای حضور بیشتر ستاره‌های غیرایرانی در ترکیب این دو تیم تولید کرده است که ماحصل این فضای آلوده، پاک کردن صورت مسئله و همچنین عقب‌گرد در ساختار این تیم‌هاست.
بدهی‌های انباشته استقلال و پرسپولیس که برمبنای دلار محسوب می‌شود، با افزایش عجیب و غریب نرخ این ارز در کشور هرروز روند تصاعدی را طی می‌کند؛ به‌گونه‌ای که ممکن است امروز بدهی پرسپولیس و استقلال به برانکو و شفر 50 میلیارد باشد و هفته دیگر، 70 میلیارد تومان.
این وضعیت نابسامان و این واگردهای پیاپی مدیران، وزارت ورزش و جوانان را به‌عنوان مالک فعلی این دو باشگاه برآن کرد تا در اولین قدم محدودیت‌های جدیدی را در همکاری با بازیکنان خارجی لحاظ کند و پروژه حذف کامل افراد خارجی در پیکره این دو تیم را کلید بزند. در حال حاضز جذب بازیکن و مربی خارجی برای انی دو تیم از سوی وزارت ورزش و جوانان ممنوع شده اما این همه ماجرا نیست.
در ترکیب این دو تیم هنوز چند لژیونر سرشناس خارجی حضور دارند. قراردادهای بازیکنانی مانند هرویه میلیچ، شیخ دیاباته، بشار رسن و بوژیدار رادوشوویچ در ابتدای فصل جاری با رقم دلار حداکثر 12 هزار تومانی منعقد شد و با عنایت به ید طولای مدیران این دو باشگاه در دیرکرد پرداخت دستمزدهای بازیکنان، اکنون باید بخش باقی‌مانده معوقات آن‌ها با دلار 25 هزار تومانی پرداخت و تسویه شود. این اتفاق ناگوار و این ضرر هنگفت مالک باشگاه‌های تهرانی را به تصمیمی عجیب اما اجباری وادار می‌کند.
وزارت ورزش و جوانان که احتمالا آخرین سال‌های مالکیت خود را بر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال سپری می‌کند، فعلاً پیش از اجرایی شدن پروژه عظیم واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی که طبعاً یک‌سالی وقت خواهد گرفت، درصدد خارج کردن همه خارجی‌ها از رختکن این دو تیم و توجه به بازیکنان داخلی برای کاهش هزینه‌ها دارد.
از مدیران این دو تیم خواسته شده تا برای فصل آتی با بازیکنان خارجی خود تمدید نکنند و پس از پرداخت حقوق‌شان، آن‌ها را راهی کشورهای خود کنند. بیماری اقتصاد کشور و نرخ جنجالی و هنگفت دلار، قرارداد یک بازیکن معمولی خارجی را به قراردادی درحد یک سوپرستاره ایرانی تبدیل می‌کند که با توجه به ناتوانی باشگاه‌ها حتی در رتق‌وفتق امور روزمره خود، ادامه دادن با چنین شرایطی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نمی‌باشد.
ظاهرا با توجه به منابع مالی همیشه محدود فوتبال ایران، ناتوانی مدیران غیرورزشی در فضای ورزش، عدم حمایت‌های مالی و معنوی از سمت ساختارهای کشوری و در نهایت اقتصاد عجیب و رو به اضمحلال ایران، باید با حضور خارجی‌های موفق در استقلال و پرسپولیس نیز خداحافظی کنیم. این تصمیم وزارت ورزش برای مقابله با افزایش هزینه‌ها، بیشتر از قبل لزوم خصوصی‌سازی و سپردن زمام امور مالی این باشگاه‌ها به بخش خصوصی را نمایش می‌دهد.
فوتبال دولتی و عدم وجود پول در این ورزش می‌تواند لطمات بدتر و جدی‌تری را به پیکره نحیف فوتبال وارد کند، این داستان تازه شروع شده و پتک‌های دلار جان فوتبال را بیشتر از سابق خواهد گرفت.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 19476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *