کرونا آمار سکته مغزی را چند برابر کرد؟

13 مرداد 1399 ساعت 11:36

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با بیان اینکه کرونا و سکته مغزی یکدیگر را تشدید می‌کنند، گفت: با شیوع کرونا آمار ابتلا به سکته مغزی در پایتخت بیشتر شده است.


به گزارش شستون؛ دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره تاثیر کرونا در بروز سکته مغزی اظهارداشت: کرونا و سکته مغزی یکدیگر را تشدید می‌کنند و هر فردی که عفونت ویروسی دچار شود و ریسک فاکتورهای ابتلا به سکته مغزی را داشته باشد احتمال دچار شدن به سکته مغزی در آن مضاعف خواهد شد.
 
وی افزود: کرونا به غیر از اینکه در ریه فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد بر روی سیستم اعصاب و عروق فرد نیز اثر گذاشته و سبب بروز مشکلات فراوان می‌شود.
 
رئیس انجمن سکته مغزی ایران ادامه داد: به دلیل تاثیر کرونا بر بدن زمانی که دستگاه تنفس مصنوعی به بیمار بدحال متصل می‌شود، اکسیژن که ریه میرسد به دلیل اختلال عروقی در ریه امکان جذب و مصرف اکسیژن وجود ندارد بنابراین این موضوع سبب بهبود نیافتن وضعیت بیمار خواهد شد.
 
زمانی تصریح کرد: به طور کلی کرونا خاصیت انعقاد  خون در بدن را افزایش می‌دهند لذا بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند و لخته ایجاد شده در بدن به سمت من سر حرکت کرده و سکته مغزی به همراه دارد همچنین کرونا روی عروق ریز تاثیرگذار است و این مشکلات وضعیت فرد مبتلا به کرونا را تشدید می‌کند.
 
تاثیر کاهش آلودگی هوا در کمتر شدن آمار سکته مغزی
 
رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: البته به طور کلی همزمان با شیوع ویروس کووید ۱۹ به دلیل قرنطینه خانگی در بسیاری از کشورهای جهان و کاهش تردد‌ها در سطح شهرها، میزان آلودگی هوا کمتر شده است و وضعیت محیط زیست بهبود یافته که به طور کلی سکته مغزی با موضوع آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد و زمانی که آلودگی هوا کمتر شود میزان سکته مغزی نیز کاهش می‌یابد.
 
زمانی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وضعیت سکته مغزی در تهران به چه صورت است و آمار مبتلایان به سکته مغزی کاهش یا افزایش یافته است؟ گفت: آمار دقیقی در این زمینه احصا نشده ولی آنچه که مسلم است این بوده که بیماران بدحال مبتلا به کرونا وقوع سکته مغزی در آنها بیشتر است و کسانی هم که مبتلا به سکته مغزی شده‌اند، تست کووید ۱۹ در آنها مثبت است.
 
وی با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا آمار سکته مغزی در تهران افزایش یافته است، اعلام کرد: به طور کلی ویروس کووید ۱۹ روی عروق مغز اثر می‌گذارد و این ویروس هر بیماری را در فرد تشدید می‌کند به طور مثال ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به آلزایمر، پارکینسون و مشکلات ریوی وضعیت سلامتشان بدتر می‌شود.
 
زمانی با بیان اینکه سکته مغزی یکی از علت‌های عمده ناتوانی طولانی مدت و شدید است، گفت: افراد ۵۵ سال به بالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند و با افزایش سن میزان این خطر بیشتر می‌شود.
 
وی یادآور شد: احساس بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازو یا پا به‌ویژه در یک طرف بدن، مشکل ناگهانی در دید یک یا هر دوچشم، مشکل ناگهانی در درک مفاهیم یا صحبت کردن با فرد دیگر، احساس سرگیجه یا عدم تعادل ناگهانی، احساس سردرد بسیار شدید و ناگهانی بدون علت مشخص از عمده علائم ابتلا به سکته مغزی است که باید حتما اقدامات لازم در زمانی طلایی درمان سکته مغزی که حداکثر  ۳.۵ تا ۴ ساعت است انجام گیرد.


کد مطلب: 19705

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/19705/کرونا-آمار-سکته-مغزی-چند-برابر

شستون
  https://shastoon.ir