800
۰
ساخت و سازهایی که نابودی می آفریند؛

تیشه بی تفاوتی بر ریشه قلعه ناصری ایرانشهر/ وقتی شهرداری برای ویرانی آثار باستانی دست به کار می شود

به گفته مسئولان میراث فرهنگی ساخت بازارچه های مربوط به ساماندهی دستفروشان ایرانشهری در حریم قلعه ناصری نمای بصری آن را تغییر داده و در دراز مدت می تواند سد راه محکمی برای ثبت جهانی این اثر تاریخی شود.
تیشه بی تفاوتی بر ریشه قلعه ناصری ایرانشهر/ وقتی شهرداری برای ویرانی آثار باستانی دست به کار می شود
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، همین چند وقت پیش بود که ایرانشهر با تکیه بر هنر کی بانوان جنوب شرق، عنوان شهر ملی سوزن دوزی را از آن خود کرد، عنوانی که بی شک به قدمت صنایع دستی در این شهر گواهی می دهد.

این قدمت تاریخی فقط به سوزن دوزی زنان بلوچ خلاصه نمی شود، بلکه به گواه تاریخ آثار و بناهای باستانی زیادی هم در این منطقه وجود دارد که می تواند این سرزمین را به جهانیان بشناساند.

قلعه ناصری ایرانشهر یکی از این آثار است که 24 سال پیش ثبت ملی شده و می تواند در فهرست آثار باستانی یونسکو هم قرار گیرد، اما اخیرا ساخت و سازهای اطراف این بنای باقیمانده از دوران ناصرالدین شاه قاجار که به منظور ساماندهی دستفروشان ایرانشهری از سوی شهرداری انجام شده سدراه این مهم است.
 

بازارچه ها در حریم درجه یک میراث قرار دارد

عبدالحمید خدایاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر در این خصوص به خبرنگار ما گفت: قلعه ناصری مربوط به عصر ناصرالدین شاه قاجار با ابعاد 195 * 185 به وسعت 36 هزار مترمربع در قلب ایرانشهر واقع شده که در سال 75 به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهار کرد: طبق گفته شهرداری ایرانشهر، شورای تامین برای احداث بازارچه در اطراف قلعه و ساماندهی دست فروشان موافقت کرده که این کار با هماهنگی میراث فرهنگی انجام نشده است.

به گفته این مقام مسئول، این بازارچه ها در خیابان شرقی قلعه و ضلع شمالی آن قراد دارد که در حریم درجه یک میراث قرار گرفته و تابع ضوابط حریم است که باید در این زمینه مکاتبه و طرح ارائه می شد تا در دفتر فنی میراث فرهنگی استان بررسی و مطابق با شرایط به آن ها مجوز احداث بازارچه ها داده می شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر اظهار کرد: عملا این هماهنگی انجام نشد، حتی مکاتباتی با آن ها، دادستان و فرماندار شهرستان به عنوان رئیس شورای میراث فرهنگی و رئیس انجمن میراث فرهنگی ایرانشهر و رئیس ستاد سفر انجام شد اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از این کار انجام نشد، تا این که این بازارچه به بهره برداری رسید.

 به گفته این مقام مسئول، اداره میراث فرهنگی هم حق طبیعی خود را برای پیگیری قضایی در برنامه دارد که به مرور انجام می شود، شهرداری ایرانشهر متاسفانه حتی مصوبات خود را در اختیار ندارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج که مربوط به ساخت و ساز در حریم شهرها و داخل شهر بوده در اداره کل راه و شهرسازی جنوب مستقر است که میراث فرهنگی و شهرداری در آن جا عضو هستند، باید جلسه در این کمیسیون تشکیل می شد واعضا اعلام نظر می کردند که این کار هم انجام نشد.

خدایاری گفت: شهرداری به صرف این که درخواستی را به فرمانداری و شورای تامین ایرانشهر ارائه داده، این کار انجام شده که غیرقانونی است، زیرا شورای تامین شهرستان برای موارد امنیتی است نه برای موارد فرهنگی و اقتصادی.

وی اظهار کرد: این مساله حتی از طریق واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی هم پیگیری شد و مدیرکل در نامه ای به دادستان شهرستان زد برای جلوگیری از آغاز به کار این بازارچه ها درخواست کرد اما متاسفانه همکاری لازم از سوی دادستان شهرستان انجام نشد و با وجود گذشت حدود سه ماه اقدام خاصی صورت نگرفته است و امیدوارم با روند قضایی به نتیجه مطلوب برسیم.

خدایاری اظهار کرد: میراث فرهنگی برای ساخت بازارچه و ساماندهی دستفروشان هیچگونه مخالفتی ندارد، اما باید مطابق با ضوابط حریم و معیارهای میراث فرهنگی انجام شود تا ثبت جهانی این بنا به مشکل نخورد و مغایر با بافت قلعه نباشد.
 
پیگیری قانونی ساخت و ساز در حریم قلعه در حال انجام است

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: برای قلعه ناصری طرح دعوی حقوقی انجام شده و از طریق قانونی پیگری می کنیم آنچه که نمای بصری قلعه را تحت الشعاع قرار داده و اگر سازمان جهانی یونسکو برای ثبت جهانی قلعه اقدام کند احتمال دارد این ساخت و ساز تاثیرات منفی را به ثمر بگذارد که به دنبال جمع آوری آن هستیم.

به گفته این مقام مسئول، به صورت قانونی پیگیری ها را انجام می دهیم تا بتوانیم این بازارچه ها را از حریم قلعه جمع آوری تا و قلعه ناصری را برای ثبت جهانی آماده کنیم.

طرح موضوع در استانداری

وی بیان کرد: فعلا در منظر ملی دچار چالش هستیم چون قلعه ناصری ثبت ملی است و هنوز به آستانه ثبت جهانی در فهرست میراث یونسکو نرسیدیم و برای این که بتوانیم از موضوعات ملی بهره برداری کنیم باید از مواردی نظیر این ساخت و ساز در حریم قلعه جلوگیری کرد.

جلالزایی اظهار کرد: با توجه به این که ایرانشهر خود شهر ملی سوزن دوزی است و از این حیث اهمیت دارد باید از این مسائل پاک باشد و نسبت به این ساخت و ساز غیرمجاز هم افزایی دستگاه های مربوطه برای رفع مشکلات پیش رو لازم است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق استانداری هم این موضوع به استاندار سیستان و بلوچستان منعکس و تذکر داده شده است، مشکل به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی و در نظر نگرفتن قوانین مربوط به آثار ملی از سوی شهرداری است، آثار ملی جنبه عمومی برای کشور دارد و ناهماهنگی با دستگاه مربوطه که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است عواقب بدی را در پی دارد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب: 20049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *