800
۰
تنها چند روز مانده به بازگشایی مدارس؛

چالش کرونا و کمبود 6هزار کلاس درس در جنوب شرق داد والدین را در آورد/ سایه سنگین کووید19 بر سر 25هزار دانش آموز کلاس اولی درسیستان و بلوچستان

رضا سرحدی نیا گفت: اکنون با کمبود شش هزار کلاس درس در استان مواجه هستیم و پنج هزار کلاس درس تخریبی هستند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب ۱۱ هزار کلاس درس مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان است.
چالش کرونا و کمبود 6هزار کلاس درس در جنوب شرق داد والدین را در آورد/ سایه سنگین کووید19 بر سر 25هزار دانش آموز کلاس اولی درسیستان و بلوچستان
به گزارش شستون؛ به نقل از زاهد نیوز؛شیوع کرونا در کشور و خطر ابتلای دانش آموزان به این بیماری و انتقال آن به خانواده ها باعث تعطیلی مدارس از اسفند سال گذشته تاکنون شده است اما اکنون وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته که شروع سال تحصیلی جدید به جز در مناطق قرمز کشور، به صورت حضوری باشد و اکنون با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، استرس بسیاری در دانش آموزان و خانواده ها ایجاد شده است که آیا دانش آموزان می توانند در این شرایط کرونایی و در مدارس سیستان و بلوچستان که با وجود محیط های کوچک و بسته تعداد زیادی از دانش آموزان را در خود جای داده پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در این میان کمبود سرانه فضای آموزشی چالشی جدی برای شروع سال تحصیلی در مدارس سیستان و بلوچستان است.

سایه سنگین کووید19 بر سر 25هزار دانش آموز کلاس اولی در سیستان و بلوچستان

رهدار پدر یکی از دانش آموزان زاهدانی در این باره می گوید: دخترم به جای خوشحالی از بازگشایی مدارس، استرس زیادی به دلیل خطر ابتلا به کرونا دارد، هر چقدر پروتکل های بهداشتی رعایت شود فضای کوچک کلاس ها و تعداد زیاد دانش آموزان خطرآفرین است.

وی ادامه داد: نمی دانم آموزش و پرورش بر مدارس غیر انتفاعی که در محیطی کوچک، دانش آموزان را جا داده و تنها تغییر این مدارس تغییر در میزان شهریه هاست نظارتی خواهد داشت.

رضوانی مادر یکی دیگر از دختران دانش آموز زاهدانی نیز گفت: تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس های درس همه خانواده ها را نگران کرده امیدوارم آموزش و پرورش چاره ای درست برای این موضوع داشته باشد تا رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس تنها محدود به چند هفته آغازین مدارس نباشد.

کمبود 6 هزار کلاس درس در سیستان وبلوچستان

رضا سرحدی نیا مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: چالش های زیادی درباره فضای آموزشی در استان وجود دارد و میزان فضای آموزشی سیستان و بلوچستان فاصله زیادی با متوسط کشوری دارد این استان در کنار استان البرز تنها استان های کشور هستند که سرانه فضای آموزشی آن زیر چهار متر مربع است و سرانه فضای آموزشی سایر استان های کشور بیش از چهار متر مربع برای هر دانش آموز است و سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور ۵/۲ و سرانه مطلوب و استانداردبالای هشت مترمربع برای هر دانش آموز است.

وی افزود:فاصله استان سیستان و بلوچستان با سرانه متوسط کشور دو متر مربع و با سرانه استاندارد بیش از پنج مترمربع فاصله دارد، اگر بخواهیم به سرانه استاندارد فضای آموزشی برسیم باید دو و نیم برابر فضاهای آموزشی موجود، فضای آموزشی ایجاد کنیم و برای رسیدن به سرانه متوسط کشور به طور میانگین نیاز به ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت شامل میزان زاد و ولد و جذب بازماندگان از تحصیل از عوامل کمبود سرانه آموزشی در استان است سالانه چهار درصد رشد جمعیت در دانش آموزان داریم و ۲۵هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید به تعداد دانش آموزان استان افزوده خواهد شد و هزار کلاس برای دانش آموزان جدید نیاز است.

سرحدی نیا با بیان اینکه ۲۶ درصد کلاس های موجود استان تخریبی است، تاکید کرد: اکنون با کمبود شش هزار کلاس درس در استان مواجه هستیم و پنج هزار کلاس درس تخریبی هستند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب ۱۱ هزار کلاس درس مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان است و برای ساخت این ۱۱هزار کلاس درس پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ تعداد ۶۰۰ کلاس کپری در استان وجود داشت که همه برچیده شده به جز تعداد۱۰ یا ۱۲ کلاس در مناطق صعب العبورباقی ماند اما از آن جایی که آسان ترین سازه برای ایجاد کلاس های جدید و رفع کمبودها کپر است بعد از طرح کپر زدایی حدود ۱۰۰تا ۱۵۰ کلای کپری در استان تشکیل شده است.

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اذعان کرد: امروز استان سیستان و بلوچستان مقصد خیرین مدرسه ساز شده است در ابتدای دهه ۹۰ کل تعهدات خیرین ۲۶ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان بود و رتبه بیست و نهم را در جذب خیرین داشتیم اما تعهدات خیرین در سال ۹۸ به ۱۱۰میلیارد تومان رسید و در رتبه های برتر کشوری هستیم.

وی گفت: اکثر پروژه های خیرین به صورت مشارکتی است و در چند سال اخیر تخصیص صد درصدی پروژه های نیمه تمام خیرین تحقق یافته و تکمیل طرح های نیمه تمام خیرین از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و این تحقق تعهدات دولتی سبب تشویق خیرین می شود.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 20058
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *