800
۰

بازگشایی بی‌برنامه مدارس؛ هدایت کشور به وضعیت فوق قرمز کرونایی/ آیا دولت هشدارها را می‌شنود؟

در سال تحصیلی 1400-99 دولت متاسفانه بدون توجه به تجارب گذشته اصرار به بازگشایی مدارس با حضور فیزیکی دانش آموزان را داشت که این خود باعث بهم ریختگی شد و نشان داد که دولت نیز برنامه ای متناسب با شرایط کرونایی برای سال تحصیلی جدید ندارد.
بازگشایی بی‌برنامه مدارس؛ هدایت کشور به وضعیت فوق قرمز کرونایی/ آیا دولت هشدارها را می‌شنود؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از بهمن ماه 1398 که نخستین بار آمار مبتلایان به کرونا در کشور اعلام شد، مردم با چالش های زیادی روبرو شده اند . بعد از حاد شدن وضعیت کرونا در کشور شاهد تعطیلی مدارس بودیم و چون این روند ادامه پیدا کرد، مسئولان آموزش و پرورش روش غیرحضوری و آموزش از طریق فضای مجازی را جزو برنامه های اصلی خود قرار دادند و با راه اندازی برنامه ای تحت عنوان " شبکه شاد" که اوایل با مشکلات زیادی روبرو بود و به مرور شاهد رفع برخی از مشکلات آن بودیم، نشان دهنده اهمیت آموزش از راه دور و فضای مجازی بوده است تا از ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به ویروس کرونا جلوگیری شود. 
سال تحصیلی 99-98 را با همه فراز و نشیبت هایش در شرایط کرونایی پشت سر گذاشتیم و در اوایل شهریور ماه، نحوه بازگشایی مجدد مدارس در شرایط کرونایی به یکی از اخبار داغ جامعه تبدیل شد.
دولت متاسفانه بدون توجه به تجارب گذشته اصرار به بازگشایی مدارس با حضور فیزیکی دانش آموزان را داشت که این خود باعث بهم ریختگی شد و نشان داد که دولت نیز برنامه ای متناسب با شرایط کرونایی برای سال تحصیلی جدید ندارد.
 
 در اوایل شهریور ماه، طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش، آغاز سال تحصیلی 1400-99 از 15 شهریور ماه برنامه ریزی شده اما نحوه اجرای آن هنوز رسما اعلام نشده بود. والدین هر ساله در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، در گیر و دار دل مشغولی‌های روزانه خود، با شوق و اشتیاق به دنبال ثبت نام کودکان، تهیه لوازم التحریر و تهیه لباس فرم مدارس و .... کودکانشان را برای حضور در راهی سرنوشت ساز آماده می‌کردند. 
 
امسال کرونا باعث شد که بازگشایی مدارس در پیچ و خمی عجیب قرار گیرد و به جای شور و اشتیاق والدین برای حضور دانش آموزانشان در مدارس، شاهد ترس و استرس آنها از ابتلای فرزندانشان به کرونا بودیم؛ چرا که موضوع بازگشایی مدارس و موجی که در مورد تشدید کرونا هشدار داده شده بود نشان می داد که این تصمیم مسئولان دولتی و آموزش و پرورش برای حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس می تواند باعث افزایش ریسک ابتلای آنها به کرونا شود و بی توجهی مسئولان مربوطه، نگرانی و استرس والدین و خانواده ها را چندین برابر کرده است. در روزهای نزدیکی به بازگشایی مدارس، شاهد بی نظمی در تصمیم گیری مسئولان ستاد مقابله با کرونا و آموزش و پرورش در طریقه بازگشایی مدارس بودیم که نشان دهنده بی برنامگی مسئولان در خصوص آغاز سال تحصیلی مدارس بوده است. 
 
درخواست نظام پزشکی از ستاد کرونا برای جلوگیری از بازگشایی مدارس 
 
در همان روزها، عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی طی نامه ای از ستاد ملی مبارزه با کرونا  درخواست کرد از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند. 
در ادامه این نامه آمده است؛ از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند. 
 
بی برنامگی دولت و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس 
 
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس با تاکید براینکه با وجود شرایط کرونایی نمی‌توان همه کارها را تعطیل کرد و در خانه نشست، به خانواده ها اطمینان داد؛ جگر گوشه‌های شما جگر گوشه‌های ما هم هستند و بازگشایی مدارس طبق موافقت ستاد ملی کرونا و شخص وزیر بهداشت و همچنین دستورالعمل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود. 
 
صحبت های وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس نشان می داد که برنامه ریزی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مدارس صورت گرفته است اما مدام این اظهار نظرها تغییر می کرد و شاهد انتشار اخبار ضد و نقیضی در خصوص باز گشایی مدارس بودیم که در پایان مسئولان اموزش و پرورش اعلام کرده اند که والدین قبل از حضور در مدارس، با مدرسه مورد نظر تماس گرفته تا از باز بودن آن مطمئن شوند، این نشان می دهد که اتفاق نظر واحدی در خصوص بازگشایی مدارس بین مسئولان اموزش و پرورش وجود نداشت و همچنان نگرانی ابتلای دانش اموزان و فرهنگیان به بیماری کرونا یکی از چالش های اصلی سر راه بوده است. بعد از بازگشایی مدارس هم انتشار گزارش های تصویری از برخی از مدارس کشور نشان دهنده عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بین دانش اموزان بوده است و به موازات آن، این روزها شاهد انتشار اخباری در خصوص ابتلای برخی دانش اموزان و معلمان به ویروس کرونا و همچنین افزایش شیب ابتلا به کرونا در سطح کشور هستیم.
 
عدم اراده دولت در ممنوعیت سفرهای مردم در اواخر شهریور ماه  وهمچنین عدم درایت دولت برای برنامه ریزی جهت اجرای طرح اموزش از راه دور و عدم حضور فیزیکی دانش اموزان در مدارس، مورد انتقاد بسیاری از محافل عمومی تبدیل شده است، به خصوص اینکه روحانی رئیس جمهور کشورمان در روز بازگشایی مدارس، با سنت شکنی، از راه دور بازگشایی مدارس را اعلام کرد و این در حالی است که دانش اموزان و جگرگوشه های مردم حضورا در مدارس سطح کشور حضور داشته اند و این نشان دهنده عدم درک دولت از وضعیت نگرانی والدین نسبت به ابتلای دانش اموزان به کروناست که جای تامل دارد. 
 
ابراز نگرانی در خصوص خطرات بازگشایی مدارس 
 
بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز از تصمیم آنی بازگشایی حضوری مدارس گلایه داشتند، چرا که با بی برنامگی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا شاهد افزایش شیب این بیماری در سطح کشور خواهیم بود. 
 
مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تصمیمات گرفته شده ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران نوشت: بر اساس آمار ظرف ده روز اخیر تعداد فوتی های ناشی از کرونا فقط در شهر تهران دو برابر شده است و عجیب آنکه شرایط دورکاری در استان تهران لغو شد و مدارس همچنان محل انتقال ویروس است. تصمیم گیری مدیران بدون توجه به روندها فاجعه می آفریند. 
 
بازگشایی مدارس در شرایط قرمز چه توجیهی دارد؟ 
 
البته دامنه اعتراضات فقط به شهر تهران ختم نشد در سراسر کشور برخی مسئولان شهری نیز به بازگشایی مدارس اعتراض داشتند کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شرایطی که بحران کرونا در کشور ما هنوز ادامه دارد و استان هایی از جمله اصفهان در وضعیت قرمز هستند، با چه توجیهی دستور بازگشایی مدارس داده شد؟ اگر قرار باشد شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود، در بهترین حالت ۹ تا ۱۲ دانش آموز را بیشتر نمی توانیم در کلاس داشته باشیم، درحالی به طور میانگین کلاس های درس ۳۰ نفره داریم.
 
وی ادامه داد: قرار نیست فقط مدارس باز و با جان دانش آموزان بازی شود، چون آنچه در عمل اتفاق می افتد مغایر با همه شعارهای وزارت بهداشت است، براین اساس از وزیر آموزش‌ و پرورش درخواست ورود جدی و مبتنی بر واقعیت به موضوع بازگشایی مدارس به ویژه در مناطق قرمز شیوع کرونا را دارم.این عضو شورای شهر اصفهان همچنین خواستار توجه به حل مشکل ۲۰ درصد دانش آموزانی شد که توانایی خرید تلفن هوشمند ندارند و افزود: کرونا با کسی شوخی ندارد و کودکان هم به عنوان ناقل بی علامت، می توانند جامعه را درگیر کنند.وی که معتقد است، با این رفتارهای آموزش و پرورش، توصیه به مردم برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نرفتن به سفر هیچ توجیهی ندارد، گفت: اینها سیاست های یک بام و دو هوایی است که امیدوارم با واقعیات جامعه و به ویژه سلامت مردم همراه شود. 
 
انتقاد نمایندگان از تصمیم آنی بازگشایی حضوری مدارس 
 
زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مسوولان وزارت بهداشت گفت: توضیح مسوولان وزارت بهداشت این بود که بر روی کاغذ پروتکل‌های سختگیرانه‌ای برای رعایت در مدارس جهت حضور فیزیکی دانش آموزان آورده شده است، اما این که چقدر می‌توانند آن را در مدارس اجرا کنند، مهم است ما در وزارت بهداشت سعی می‌کنیم بر نحوه اجرای پروتکل‌ها نظارت داشته باشیم. معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز توضیح داد که تجربه کشورهای دیگر نشان داده که بعد از بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی،  پیک ابتلا رخ می‌دهد. 
وی در ادامه گفت: این دغدغه هم مطرح شد که مسئولیت مدنی اتفاقی که خدای ناکرده برای دانش آموزان رخ دهد، برعهده چه کسی است که باید این موضوع هم روشن شود. 
 
 
دولت همچنان با بی برنامگی برای کنترل کرونا تلاش می کند 
 
انتقادهای گسترده ای در خصوص تصمیم دولت و اموزش و پرورش در خصوص نحوه بازگشایی مدارس مطرح شده است و متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد افزایش شیب کرونا در کشورمان بوده ایم و همچنان والدین نسبت به حضور دانش آموزانشان درمدارس نگرانند. اعلام این خبر از سوی ریئس جمهور بابت اینکه حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است، باز هم نشان دهنده بی برنامگی دولت برای اجرای طرح آموزش دانش آموزان در سطح کشور است و بهتر بود مسئولان دولتی و اموزش و پرورش به جای سردرگم کردن والدین، برنامه جامعی در خصوص اموزش از راه دور برای دانش آموزان اجرا می کردند تا هم شاهد اجرای برنامه آموزشی در سطح کشور باشیم و هم از خطر ات ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به بیماری کرونا جلوگیری کنیم. بی توجهی مسئولان دولتی به هشدار کارشناسان در خصوص بازگشایی مدارس نشان می دهد که دولت در سال پایانی خدمت خودش در کشور، انگیزه کافی برای خدمت به اداره کشور ندارد و همین طور به این بی مسئولیتی اش ادامه می دهد و احتمالا با افزایش وحشتناک کرونا مواجه خواهیم بود.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 20284
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *