گزارش دانا از تناقض‌ در دستاوردهای برجام؛

دولت از مذاکره با «کدخدا» به منزوی کردن آمریکا رسید!/ سیب و گلابی‌هایی که از برجام باقی مانده است

30 شهريور 1399 ساعت 10:32

جالب است که پیشتر حسن روحانی حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به برجام وابسته می کرد و نسبت به منتقدان مطرح می کرد که باید صبور باشند تا سیب و گلابی های باغ برجام را در زمان مناسب بچینیم اما امروز سخنگوی دولت مطرح می کند که منزوی کردن کدخدا از اهدافی بود که در برجام انجام شد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دولتمردان در حال خصوصا در زمانی که برجام نتوانسته آنطور که باید منافعی برای کشورمان داشته باشد اقدام به دستاوردسازی برای آن می کنند. «علی ربیعی» سخنگوی دولت که به طور مکرر در رسانه های دولتی یادداشت هایی منتشر می کند با برشمردن دستاوردهای برای برجام سعی می کند پاستورنشینان را موفق در این حوزه نشان دهد. این درحالی است که با رجوع به وعده های اولیه برجام که «گشایش اقتصادی» و «لغو به یکباره تحریم ها» بود دستاوردهایی که دولتمردان امروز از برجام دم می زنند با وعده های اولیه و اساسی که دربارن آن به مردم داده بودند، تفاوت محسوسی احساس می شود.

جالب است که پیشتر حسن روحانی حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به برجام وابسته می کرد و نسبت به منتقدان مطرح می کرد که باید صبور باشند تا سیب و گلابی های باغ برجام را در زمان مناسب بچینیم اما امروز سخنگوی دولت مطرح می کند که منزوی کردن آمریکا از اهدافی بود که در برجام انجام شد و از وعده های اقتصادی برجام دیگر سخنی به میان نمی آید.  
 
اخیرا دستیار ارتباطات اجتماعی ریاست‌جمهوری و سخنگوی دولت مطرح کرده است: «یک دهه قبل، حتی باور کردنی هم نبود که امریکا چنان منزوی شود که متحدان سنتی‌اش در اروپا نیز از این دولت رویگردان شوند و با صدای بلند به خواسته‌های آن «نه» بگویند.»
 
جالب اینجاست که درحالی دولتمردان از منزوی کردن آمریکا آن هم با برجام سخن می گویند که پیشتر شعار دولت همزیستی مصالمت آمیز و تعامل سازنده با جهانیان بود و در این خصوص آمریکا را «کدخدا» معرفی می کردند که دولت بایستی به طور مستقیم با آن وارد مذاکره شود.
 
سخنگوی دولت ادامه می دهد: یادمان نرفته است که دولت امریکا در آن سال‌ها تنها با اشاره‌ای می‌توانست قدرت‌های کوچک و بزرگ جهان را برای تصویب شش قطعنامه علیه ایران همراه سازد.
 
ربیعی با دوقطبی ساز در خصوص برجام بیان می کند: «بالا بردن تب برجام‌ستیزی نتیجه‌ای جز تغییر زمین بازی به نفع دولت درمانده امریکا نخواهد داشت. کار شایسته این روزها ایجاد مقاومت فزاینده و اجتماعی کردن بیشتر آن و نیز انسجام سیاسی و سیاستی بر محور بازدارندگی دیپلماتیک برآمده از برجام، انزوای دیپلماتیک تحمیل‌شده بر دولت کنونی امریکا در پرونده هسته‌ای ایران و به تماشا نشستن دست و پا زدن‌های دولت امریکا در باتلاقی است که خود ساخته است.»
 
وی می افزاید: « انزوای دیپلماتیک امروز امریکا محصول شکیبایی ما در همان روزی است که دونالد ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود.»
 
این درحالی است که اصلا مخالفت و موافقت با برجام در این حوزه مطرح نیست و بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که بایستی به نتیجه کار برجام و سند توافق و قرادادی که با غربی ها بست توجه صورت گیرد و در این زمینه حاصل کار همچنان که رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت« تقریبا هیچ» است. 
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 20296

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/20296/دولت-مذاکره-کدخدا-منزوی-کردن-آمریکا-رسید-سیب-گلابی-هایی-برجام-باقی-مانده

شستون
  https://shastoon.ir