800
۰

برنامه 9 ماهه دولت برای اقتصاد، یک شوخی است/ طرح یارانه کالاهای اساسی به معیشت خانوارها کمک می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هنوز چیزی در مورد برنامه 9 ماهه دولت برای اقتصاد اعلام نشده و این موضوع فقط یک شوخی است، گفت: امروز مشکلات معیشتی مردم تشدید شده و دولت اقدامی انجام نمی‌دهد و طرح یارانه کالاهای اساسی می‌توان درمانی بر زخم‌های مردم باشد.
برنامه 9 ماهه دولت برای اقتصاد، یک شوخی است/ طرح یارانه کالاهای اساسی به معیشت خانوارها کمک می‌کند
به گزارش شستون؛ عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در حالت انتظار قرار دارد و تصمیمات معطل مانده است، اظهار کرد: این پدیده برای امروز نیست و تقریبا عمده دوران دولت آقای روحانی به انتظار گذشته است.
وی افزود: زمانی انتظار برای برجام بود و امروز آقایان منتظر مانده‌اند که چه پیش می‌آید و این عامل بی‌ثباتی در اقتصاد کشور است؛ یعنی دولت نه‌تنها نقش راهبری ندارد بلکه اِلمان‌های اصلی اقتصاد کلان هم ثبات ندارند.
این کارشناس اقتصادی گفت: امروز نرخ دلار در محدوده 30 هزار تومان قرار دارد و چشم انداز آن روند کاهشی است؛ در این حالت افراد خرید نمی‌کنند و الان بخش عمده‌ای از تقاضا از بازار خارج شده که ببینند دلار چقدر پایین می‌آید؛ فقط آنهایی که فکر می‌کنند نرخ ارز دلار بالا می‌رود، خرید کرده و عرضه نمی‌کنند تا گران‌تر شود.
 
همه تبدیل به تماشاچی شدند/ بحران ارزی سه ساله شد
بهرامی تصریح کرد: بی‌ثباتی کلیدی شده که مردم نتوانند تصمیم‌گیری کنند و این در موضوعات دیگر مانند نرخ سود بانکی، وضعیت  بورس و... وجود دارد؛ یعنی سرمایه گذاری و تصمیم گیری انجام نمی‌شود. متاسفانه دولت ثبات را از اقتصاد گرفته و کاری نمی‌توان انجام داد و همه تبدیل به تماشاچی شدند و در انتظارند که چه چیزی رخ می‌دهد و اقتصاد به کجا می‌رسد.
وی ادامه داد: برای اولین بار، سه سال است که بحران ارزی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و به دنبال آن یک جهش تورمی ادامه دار خواهیم داشت؛ در حالی که در گذشته این گونه نبوده و جهش ارزی بعد از یک سال تمام می‌شد و به ثبات می‌رسیدیم اما امروز همچنان خلق و چاپ پول ادامه دارد و نرخ ارز در عدد‌های بسیار بالایی است.
 
رکود اقتصادی عمیق‌تر می‌شود؟
این کارشناس اقتصادی گفت: تقریبا در دوره نخست دولت آقای روحانی رشد اقتصادی نداشتیم و زیر یک درصد بود؛ دولت خودش سرمایه گذاری انجام نداد و محیط را هم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم نکرد.
بهرامی اضافه کرد: وقتی تشکیل سرمایه رخ ندهد، اقتصاد از بین می‌رود. عدم انجام سرمایه گذاری هم باعث کاهش اشتغال خواهد شد و تقاضا کل در اقتصاد را کم می‌کند و تولیدکننده نمی‌تواند کالای خود را بفروشد.
وی با بیان اینکه الان با دو مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: نخست اقتصاد کشور و کارخانه‌ها در رونق نیست و موتور اصلی اقتصاد خاموش است و از سوی دیگر کارگران با حداقل دستمزدها کار می‌کنند و خیلی‌ها بیکارند یا اینکه به دلیل نداشتم امنیت شغلی و ترس، زیر یک میلیون تومان حقوقی می‌گیرند. وقتی مردم پول نداشته باشند، نمی‌توانند کالا خرید کنند و این رکود اقتصادی را عمیق‌تر می‌کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اگر صادرات به خصوص به کشورهای منطقه را نداشتیم، اقتصادی ایران به زمین می‌خورد و بحران شدید می‌شد، گفت: تولید ما از کشاورزی تا سایر صنایع به دلیل صادرات زنده است و از سوی دیگر تولید برخی محصولات مانند لوازم خانگی و پوشاک به عنوان جایگزین واردات مانع ضربه شدید به اقتصاد کشور شده است.
 
چرا برنامه 9 ماهه دولت برای اقتصاد اعلام نمی‌شود؟
این کارشناس اقتصادی در مورد برنامه 9 ماهه دولت برای اقتصاد ایران که آقای روحانی اعلام کردند، پاسخ داد: هنوز چیزی مشاهده نکردیم و ایشان برنامه‌های 100 روز تا 9 ماهه داشتند اما هیچ کدام و هیچ وقت اجرایی نشده و فقط یک شوخی است.
وی تاکید کرد: دولت برای اینکه یک کارنامه حداقلی از خودش به جای بگذارد بهتر است نرخ سود بانکی را کاهش و به وضعیت آشفته بازار ارز خاتمه بدهد؛ البته نرخ تعادلی دلار عددهای امروز نیست و بین 15 الی 18 هزار تومان است. دولت همچنین بخشی از قوانین کسب و کار را با همکاری مجلس اصلاح کنند و پیش ببرند و مجلس هم پای کار است تا انحصارات از بین برود.
 
طرح یارانه کالاهای اساسی در جهت کاهش مشکلات معیشتی مردم است
بهرامی در خصوص رد شدن طرح یارانه کالاهای اساسی مجلس از سوی شورای نگهبان به دلیل مخالفت دولت گفت: این طرح در این شرایط بد اقتصادی کمک حداقلی به مردم است. 
وی تاکید کرد: امروز مشکلات معیشتی مردم تشدید شده و دولت هم اقدامی در جهت کاهش این مشکل انجام نمی‌دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد؛ هر چند این طرح راه‌حل اساسی نیست ولی می‌توان درمانی بر زخم‌های مردم باشد.
وی همچنین ادامه داد: طرح مجلس تقاضای کل در اقتصاد را افزایش دهد و به خانوارها کمک می‌کند و می‌تواند در این شرایط  مقداری از مشکل را حل کند و با با برنامه ریزی می‌توان منابع مالی آن را تامین کرد تا آثار سویی هم نداشته باشد.
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 20855
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *