800
۰

تصمیمات جدید برای المپیک 2024؛ 4 رشته اضافه شدند، کاراته حذف شد/ وزنه برداری و بوکس در معرض خطر

با تصمیم کمیته بین المللی المپیک 4 رشته جدید به بازی های المپیک 2024 پاریس اضافه شدند و یک رشته حذف شد.
تصمیمات جدید برای المپیک 2024؛ 4 رشته اضافه شدند، کاراته حذف شد/ وزنه برداری و بوکس در معرض خطر
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالیکه برگزاری المپیک 2020 توکیو در تابستان 2021 هنوز با اما و اگرهایی روبروست و با توجه به بحران کرونا هنوز کیفیت و کمیت برگزاری آن مشخص نیست، کمیته بین المللی المپیک برنامه ریزی برای المپیک 2024 را از حالا در دستور کار قرار داده است. در همین راستا جلسه هیات اجرایی IOC برگزار شد و اعضا درباره المپیک 2024 تصمیمات مهمی اتخاذ کردند.
مهمترین دستور کار جلسه، بررسی مواد و رشته های مختلف حاضر در المپیک بود که درباره آن تصمیم گیری شد و اتفاقات مهمی رخ داد. پس از برگزاری جلسه هیات اجرایی IOC، کمیته بین المللی المپیک تصمیماتی را که برای المپیک 2024 پاریس گرفته اعلام کرد. بنا بر تصمیم IOC 4 رشته جدید به بازیهای 2024 اضافه شدند و یک رشته کلیدی نیز از بازی ها حذف شد. در چند رشته مهم نیز تغییراتی بوجود آمد.
با اعلام IOC موج سواری، ورزش های صعودی، اسکیت و حرکات موزون به عنوان رشته های جدید به المپیک پاریس اضافه شدند و کاراته از این بازیها حذف شد.
تصمیمات جدید هیات اجرایی IOC برای المپیک 2024 به شرح زیر است:
*حضور زنان در المپیک 2024 پاریس به 50 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که در المپیک توکیو حضور زنان 48.8 درصد خواهد بود.
* تعداد ماده های ورزشی مختلط نسبت به المپیک توکیو از 18 به 22 ماده رسید.
*موج سواری، ورزش های صعودی، اسکیت و حرکات موزون به عنوان رشته های جدید به المپیک پاریس اضافه شدند.
*تعدا کل ورزشکاران به 10 هزار 500 ورزشکار  و تعداد ماده های ورزشی از 339 به 329 ماده کاهش پیدا کرد.
*وزنه برداری بیشترین کاهش سهمیه را داشته که 4وزن در دو بخش مردان و زنان از وزنه برداری حذف شد اما همچنان  وزنه برداری برای حضور در المپیک پاریس تحت نظر IOC خواهد بود.
*بوکس، بعد از وزنه برداری بیشترین کاهش سهمیه را داشته و برابری جنسیتی نیز در این رشته انجام گرفت. به جای 8 وزن مردان و 5 وزن زنان، در المپیک پاریس 7 وزن مردان و 6 وزن زنان برگزار خواهد شد.
*برای اولین بار در سه رشته بوکس، دوومیدانی  و دوچرخه سواری برابری جنسیتی اتفاق خواهد افتاد و تعداد ورزشکاران این سه رشته در دو بخش مردان و زنان با هم برابر می شود.
*در دوومیدانی، بجای ماده 50 کیلومتر پیاده روی مردان، یک ماده مختلط جایگزین شد.
*در قایقرانی، 2 ماده اسلالوم جایگزین 2 ماده کانو  سرعت شد. در بادبانی هم یک ماده مختلط اضافه شد.
*در تیراندازی، اسکیت میکس تیمی جایگزین تراپ میکس تیمی شد.
 

*کاراته حذف شد
مهمترین رشته ای که از بازیهای 2024 پاریس حذف شده، کاراته است. رشته ای که در توکیو 2020 حضور نوبرانه ای را تجربه خواهد کرد اما با تصمیم هیات اجرایی در مسابقات دوره آتی حضور نخواهد داشت. با وجود تلاش فدراسیون جهانی کاراته، رشته کاراته از المپیک پاریس کنار گذاشته شد.
کمیته اجرایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، اوایل سال گذشته پس از برگزاری جلسه اعلام کرد رشته رزمی کاراته از جمله رشته‌هایی است که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت.
هر چند فرانسه از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شود و فدراسیون جهانی کاراته نیز به این تصمیم معترض شد اما اعتراضات در نهایت راه به جایی نبرد و با اعلام رسمی رشته‌های حاضر در المپیک پاریس مشخص شد کاراته جایی در این رقابت‌ها نخواهد داشت.
کاراته برای نخستین بار قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشد اما کمیته اجرایی المپیک پاریس حاضر نشد این رشته برای دومین مرتبه در المپیک ۲۰۲۴ حاضر شود.

*کاهش سهمیه های وزنه برداری
یکی از رشته های مهمی که با متضرر شده، وزنه برداری است. هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک سهمیه های وزنه برداری را برای المپیک پاریس 2024 کاهش داد. وزنه برداری در المپیک توکیو 7 وزن در بخش مردان و 7 وزن در بخش زنان داشت که اکنون به 5 وزن در بخش مردان و 5 وزن در بخش زنان کاهش پیدا کرد. اوزان جدید المپیک بعدا  اعلام می‌شود.
وزنه برداری 196 سهمیه در المپیک توکیو داشت که تعداد سهمیه های آن به 120 سهمیه در المپیک پاریس رسید.
نکته مهمتر اما اطلاعیه میته اجرایی المپیک درباره وزنه برداری است که در آن هشدار داده حضور وزنه برداری در پاریس قطعی نیست. کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد این کاهش سهمیه به دلیل بحران در این رشته ورزشی است و البته به معنی اطمینان از حضور وزنه برداری در المپیک پاریس نیست.
این اتفاق واکنشی به رسوایی های اخیر این رشته است. در بررسی مجدد نمونه های دوپینگ المپیک پکن و لندن تست بسیاری از وزنه برداران مثبت اعلام شد که رسوایی را برای فدراسیون جهانی وزنه برداری به همراه داشت و پس از آن از وجود فساد مالی و دوپینگ سیستماتیک در مدیریت فدراسیون جهانی وزنه برداری پرده برداشته شد و تمام این مسائل باعث شد که کمیته بین المللی المپیک  سهمیه های وزنه برداری را در المپیک پاریس کم کند.
پس از این اتفاق فدراسیون جهانی وزنه برداری در بیانیه ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری در این باره نوشت:
وزنه برداران پاک هزینه سنگینی را بابت کشورهایی که در المپیک ۲۰۰۸پکن و ۲۰۱۲لندن سعی کردند از راه میانبر به موفقیت برسند، می پردازند. ما به کمک سازمان بین المللی ضد دوپینگ قوانین مربوط به دوپینگ را اصلاح کرده ایم و با جدیت هم اجرای قوانین را دنبال می کنیم. معتقدیم می توانیم معیارهای IOC را برای ماندن در المپیک پاریس برآورده کنیم. همچنین اصلاحات اساسی را نیز در مدیریت فدراسیون جهانی را آغاز کرده ایم.

*بوکس مثل وزنه برداری
بوکس هم شرایطی دقیقا همانند وزنه برداری را دارد. روسایی های اخیر آیبا و فسادهای گسترده در این رشته حتی حضور این رشته را در توکیو 2020 با خطر روبرو کرده بودک ه اصلاحات موقتی سبب شد تا بوکس مجوز موقت را برای توکیو به دست بیاورد.
با این حال هیات اجرایی IOC برای پاریس تصمیمات جدی برای این رشته گرفته و کاهش سهمیه ها و ورزشکاران را این رشته را تصویب کرد.
بوکس، بعد از وزنه برداری بیشترین کاهش سهمیه را داشته و برابری جنسیتی نیز در این رشته انجام گرفت. به جای 8 وزن مردان و 5 وزن زنان، در المپیک پاریس 7 وزن مردان و 6 وزن زنان برگزار خواهد شد.
 

*کاهش سهمیه‌های دوومیدانی
برنامه و مواد رشته‌های مختلف المپیک ۲۰۲۴ اعلام شد که مطابق با آن تعداد سهمیه‌های دوومیدانی در دو بخش زنان و مردان نسبت به المپیک ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب ۸۳ سهمیه مردان و ۷ سهمیه زنان کم شده است. 
در المپیک توکیو تعداد سهمیه‌های مردان ۹۸۸ و سهمیه زنان ۹۱۲ بود اما در المپیک پاریس این دو برابر شده است و  ۹۰۵ (مجموع زن و مرد ۱۸۱۰)  ورزشکار می‌توانند حضور در این بازی‌ها را تجربه کنند. 
از طرفی ماده ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی در بخش مردان هم حذف شده تا ورزشکاران در ۲۳ ماده رقابت کنند. از این نظر هم بین تعداد مواد مردان و زنان برابری ایجاد شده است. 
 تغییر دیگر در بخش میکس اتفاق افتاده که بر اساس آن دوومیدانی‌کاران علاوه بر ماده ۴ در ۴۰۰ متر میکس امدادی در یک ماده دیگر که هنوز مشخص نشده، رقابت خواهند کرد. 

*افزایش سهمیه سنگنوردی
سنگنوردی یکی از رشته هایی است که در پاریس حضور پرنگی خواهد داشت. حضور سنگنوردی علاوه بر تثبیت در المپیک ۲۰۲۴ با افزایش سهمیه همراه بوده است.
هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک حضور سنگنوردی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تثبیت کرد. بر این اساس مقرر شد رشته کامباین با حضور ورزشکاران مواد لید و بولدر دارای دومدال در بخش زنان و مردان و رشته سرعت نیز به صورت اختصاصی دارای سکوی مستقل باشد.
قرار است ۳۴ آقا و ۳۴ خانم در این رقابت‌ها حضور داشته باشند که در کل سهم سنگنوردی ۴ مدال (دو مدال در بخش بانوان و دو مدال در بخش آقایان) خواهد بود.
در المپیک توکیو تعداد ورزشکاران ۴۰ نفر بوده که بر این اساس تعداد ورزشکاران در رشته‌ی سنگنوردی المپیک پاریس ۲۰۲۴  با افزایش ۲۸ نفری  به عدد ۶۸ رسیده است.

*کشتی، تکواندو و جودو بدون تغییر
بر اساس جدول اعلام شده رشته‌های حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تعداد وزن‌های رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و جودو تغییری نخواهد داشت.
طبق جدول اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، تعداد وزن‌های رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و جودو بدون تغییر در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد.
بر این اساس در کشتی آزاد رقابت‌ها کماکان در ۶ وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و در کشتی فرنگی نیز شاهد رقابت کشتی گیران در وزن‌های ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم خواهیم بود.
در رشته تکواندوی مردان نیز رقابت‌ها هم‌چنان در وزن‌های ۵۸-، ۶۸- ، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در وزن‌های ۴۹-، ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم برگزار خواهد شد.
در رشته جودو و در بخش مردان رقابت‌ها همچنان در ۷ وزن ۶۰-، ۶۶-، ۷۳-، ۸۱-، ۹۰-، ۱۰۰- و ۱۰۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در ۷ وزن ۴۸-، ۵۲-، ۵۷-، ۶۳-، ۷۰-، ۷۸- و ۷۸+ کیلوگرم برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 21147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *