800
۰
از خانه تا خط مقدم؛

دیروز جنگ با بعثی ها امروز مبارزه با کرونا/ سردار شهید سلیمانی عمود خیمه شهدا بود/ مردان با تشویق ‏همسرانشان راهی جنگ می شدند

بانوان ایرانی از صدر اسلام تاکنون در عرصه دفاع مقدس، پشتیبانی از جبهه‌های جنگ،مقابله با ویروس کرونا و تربیت فرزندانی حماسه ساز نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده و نام بلندی از خود در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی برجای نهادند.
دیروز جنگ با بعثی ها امروز مبارزه با کرونا/ سردار شهید سلیمانی عمود خیمه شهدا بود/ مردان با تشویق ‏همسرانشان راهی جنگ می شدند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، گاهی بانوان سرزمین ما خود تاریخ ساز شده و گاهی عامل تاریخ سازی همسران و فرزندانشان شدند. تک تک برگ های تاریخ کشورمان گواه آن است که روزها و سال های سخت جنگ نابرابر را با دو کلمه "صبر و ایثار" پشت سر گذاشته و به خوبی در عرصه دفاع مقدس، از پرستاری و امدادگری گرفته تا تهیه غذا و دوخت لباس و سایر موارد ایفای نقش کرده اند.

رشادت ها و ایثارگری هایی که قلم و تصویر از بیان آنها عاجز است، چرا که دیروز این بانوان زینبی در سنگر مساجد به فکر رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل بودند و امروز هم این مسیر ادامه دارد اگر چه در حال حاضرجنگ رو در رو نیست اما جهاد در میدان مبارزه با عرصه های مختلفی همچون شیوع ویروس منحوس کرونا ادامه دارد و هرگز این رشادت ها فراموش نخواهد شد.

همزمان با هفته دفاع مقدس سیستان وبلوچستان در این تحریریه خبر، بر آن شدیم تا به نقش زینبی زنان در دفاع از آرمان ها و ارزش های کشور پرداخته در همین راستا با ام الکلثوم موذن، فاطمه زیرکی، صدیقه شهرکی و عصمت خزایی چند تن از بانوان انقلابی استان که عضو ستاد پشتیبانی جنگ بودند به گفت وگو پرداختیم.
 
بافت شال و کلاه به عشق گرمی بخشیدن به رزمندگان

ام الکلثوم موذن، عضو ستاد پشتیبانی جنگ با بیان اینکه در بعد از جنگ تحمیلی تاکنون آن طور که باید نتوانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم، گفت: وصف حال و هوای دوران دفاع مقدس سخت است، هم سن وسال های بنده که در زمان جنگ حضور داشتند به نوعی در این عرصه ایفای نقش کردند، خوب به یاد دارم اوایل که به ستادهای پشتیبانی جنگ ورود کردیم، تقاضا داشتیم ما را هم به جبهه های حق علیه باطل اعزام کنند و خیلی اصرار بر این موضوع داشتیم اما امام خمینی (ره) فرمودند که "جهاد زن در خانه است، تربیت فرزندان و پشت جبهه ها را پشتیبانی کنید"، براین اساس کار را از درون خانه و پایگاه ها شروع کردیم، بنده چون آن زمان شاغل بودم صبح ها نمی توانستم به همراه بانوان خانه دار در مکتب نرجس حضور داشته و اقدام به بسته بندی اقلام غذایی، لباس و سایر امورات کنم، در آن موقع در اداره کار چند تن از همکارانی که به جبهه اعزام شده بودند را انجام می دادم اما بعد از ظهرها در ستاد پشتیبانی جنگ همکاری داشتم.
 

 
وی ادامه داد: قواره های پارچه را تحویل و به بند نسوان در زندان می بردم و زندانیان هم در حد توان خود، لباس و کلاه می بافتند تا برای رزمندگان ارسال کنیم، پایان هر ماه منتظر واریز حقوق بودم، همکاران همه می دانستند در این موعد برای جمع آوری پول و کمک به جبهه ها به سراغشان می روم، شاید باورتان نشود که وحدت، ایثار و از خود گذشتگی حرف اول را در آن جمع می زد، هرکاری در توانمان بود انجام می دادیم که سرکشی از خانه رزمندگان و رفع نیاز خانواده آنان یکی از برنامه ها بود، اگر چه خانواده رزمندگان هیچ‌وقت از نیازشان به ما نمی گفتند.

جنگ تحمیلی یک نعمت بود
 
این بانوی انقلابی تصریح کرد: ازدواج های آن موقع فراموش نشدنی، با مهریه کم و بسیار ساده بود، شاید هم سن و سال های من حلقه ازدواج هم نداشتند و هم و غم همه ما جبهه و پشتیبانی از رزمندگان بود، هیچ کدام از مسجد یا جایی غذا در خانه نمی آوردیم که مبادا رزمندگان در جبهه نیاز به آن داشته باشند، حتی حقوق هایمان برای کمک به جبهه ها بود و اکثر روزها را روزه می گرفتیم و ثواب آن را برای رزمندگان هدیه می کردیم.

وی افزود: هر بار پیکر مطهر شهیدی وارد شهر زاهدان می شد، به خانواده آن دلداری می دادیم، مشکلی که در سیستان وبلوچستان با آن مواجه بودیم این بود که شهدای ما تنها مختص به جبهه نبود بلکه در درگیری با اشرار و ضد انقلاب نیز شهدای زیادی از این خطه پهناور تقدیم انقلاب شدند و این در حالی بود که این دغدغه را استان های دیگر نداشتند، مسئولیت ما در این دیار دشوار تر از سایر نقاط بود چون باید سایر خانواده ها را نیز حمایت می کردیم.

مسئول خیریه حلیمه سعدیه ادامه داد: آن روزها همه هر چه در توان داشتند را در طبق اخلاص گذاشته و به فعالیت می پرداختند، فضای خوب و همدلی در سطح جامعه حکم فرما بود، همه انصاف داشتند،  به یاد ندارم قیمتی در زمان جبهه و جنگ افزایش یافته باشد، این طور نبود که شب خوابیده و صبح گرانی به مثل امروز فوران کند، جنگ برای ما نعمت و فراوانی و همدردی و هم فکری و وحدت بود.
 

 
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از پیروزی در جنگ هم دست از کار برنداشته و در میدان پشتیبانی به همراه سایر بانوان حضور داشتیم، اضافه کرد: هرکاری که در ایام جبهه  انجام می دادیم اکنون هم تداوم دارد، اگر در آن دوران برای رزمندگان لباس می دوختیم، امروز با راه اندازی یک خیریه تحت عنوان "حلیمه سعدیه" علاوه بر نگهداری کودکان بی سرپرست و اشتغال‌زایی برای 70 زن سرپرست خانوار، برای محافظین امنیت نیز لباس می دوزیم.
 
تغییر تاریخ تولد برادرانم برای حضور در جبهه!
 
صدیقه شهرکی یکی دیگر از بانوان انقلابی زاهدان گفت: در زمان جنگ محصل بودم، به یاد دارم برادرانم که در مقطع راهنمایی در حال تحصیل بودند را تشویق به حضور در جبهه می کردم، در همین راستا اولین کار، تغییر تاریخ تولد برادرانم بود تا اینکه موفق شدم برایشان در جبهه ثبت‌نام کنم، یکی از برادرانم مفقودالاثر شد و بعد از هفده سال پیکرش شناسایی و به میهن بازگشت.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در آن زمان علیرغم اینکه در دو شیفت درس می خواندم اما شب ها تا صبح مشغول بافندگی بودم تا کلاه و شال‌گردن ببافم، جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی برای جبهه و بدرقه رزمندگان به میادین حق علیه باطل از دیگر اقداماتی بود که انجام می دادم.

وی تصریح کرد: به یاد دارم هنگامی که همسرم به درجه رفیع شهادت نائل آمد، تمام لباس و پوتین هایش رابه رزمندگان دادم حالا که خاطرات را مرور می کنم می بینم هیچ یادگاری برای خود نگه نداشته ام تا مبادا رزمندگان به آنها نیاز داشته باشند؛ وقتی برای بدرقه رزمندگان به محل اعزام می رفیتم، در دل حسرت خورده و می گفتیم کاش در جبهه حضور داشتیم.
 

 
عصمت خزایی دیگر بانوی انقلابی و عضو ستاد پشتیبانی جنگ نیز در این میزگرد گفت: جنگ برای ما ایرانیان نعمت بود، چون بر ایمان و تقوای ما افزوده شد، آن زمان دانش آموز کلاس سوم دبستان بودم، از طریق ستاد پشتیبانی جنگ نخ کاموا می آوردند تا شال و کلاه، دستکش و لباس بافته و برای رزمندگان ارسال کنیم و براین اساس تا نیمه های شب بیدار بودیم تا نیازها را برطرف کنیم.
 
دفاع مقدس نشان دهنده مدیریت خوب زنان و مادران انقلابی است
 
این امدادگر جنگ، بیان کرد: دفاع مقدس نشان دهنده مدیریت خوب زنان و مادران انقلابی است، مدیریتی که دستاورد آن تشویق همسران و فرزندان برای حضور در جبهه ها شد. مدیریت زنان ما در آن موقعیت خوب بود به نحوی که مردان در جبهه دغدغه مشکلات خانه را نداشتند، وظیفه خود می دانستیم برای سلامتی و روحیه به رزمندگان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: بنده علیرغم سایر بانوان به عنوان امدادگر بالغ بر دو سال در جبهه حضور داشته و اقدام به مداوای رزمندگان می کردم.

وی افزود: سیستان وبلوچستان استانی منحصر به فرد بود، علیرغم اینکه اجازه ندادیم یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بعثی برسد در آن زمان در داخل نیز با ضدانقلاب و منافقین دست و پنجه نرم کرده ایم.
 
دیروز جنگ با بعثی ها امروز مبارزه با کرونا
 
خزایی اظهار داشت: پدر و برادرانم در جبهه حضور داشتند، یکی از برادرانم که سن وی قابل پذیرش برای حضور در جبهه نبود اما علاقه ای زیاد برای حضور در میدان نبرد داشت، یک‌بار که سوار بر اتوبوس برای اعزام شده بود، پیاده اش کردند که تا یک هفته گریه می کرد که سعادت حضور در جبهه را نداشتم و نگران بود که از دیگران عقب می ماند اما سرنوشت چیز دیگری برایش رقم زد و خوشبختانه در جهاد عقیده و رسانه، به فیض شهادت نائل آمد و شهید مدافع حرم شد؛ آن چه در این بین مهم بود ایثار و از خودگذشتگی در وجود همه بود که برای دفاع از آرمان ها و ارزش ها کشور و انقلاب ایستادگی کرده و توانستیم دشمن را نابود و شکست دهیم به گونه ای که ایستادگی ما دشمن را ذلیل و خار کرد.

وی ادامه داد: امروز هم بانوان ما همچون سال های دفاع مقدس در صحنه مبارزه با ویروس منحوس کرونا وارد عمل شده و حماسه آفریدند و هر خانه، هر پایگاه مقاومت بسیج و مسجد یک سنگر برای دوخت و دوز ماسک و دستکش و تهیه بسته های بهداشتی و معیشتی شده و به این باور رسیدیم که وقتی ایمان و تقوا جاری و ساری باشد، در هر شرایطی پیروز عرصه خواهیم بود.
 
 
 
مردان با تشویق همسرانشان راهی جنگ می شدند
 
فاطمه زیرکی یکی از فعالان فرهنگی و عضو ستاد پشتیبانی جنگ نیز در ادامه بیان کرد: رشادت، ایثار و از خودگذشتگی زنان ما از صدر اسلام وجود داشته و باعث تشویق همسران و فرزندان برای حضور در جبهه های حق علیه باطل شده است، بانوان ما با مدیریت خوب در زمان جنگ توانستند مسائل و مشکلات خانواده را برطرف کنند تا مردان با خیال راحت در جبهه ها حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: مدیریت خوب بانوان در آن زمان، حلال مشکلات بود در حال حاضر نیز با تربیت و تعلیم خوب فرزندان می توانیم افرادی همچون شهید سلیمانی و حججی ها پرورش دهیم.

زیرکی تصریح کرد: به یاد دارم برخی مواقع تا دیر هنگام برای تهیه وسائل ضروری رزمندگان در اولین پایگاه شهر زاهدان " مکتب نرجس" حضور داشتیم همچنین یک پایگاه نیز در خیابان شهید بهشتی بود که در آن ارائه خدمت می کردیم، فضای معنوی آن موقع بسیار تاثیر گذار بود همه با هم مشوق دلگرمی رزمندگان بودیم و این وحدت باعث سربلندی ما در مقابل مشکلات شد.
 
هر خانه یک سنگر برای دفاع
 
وی تصریح کرد: بعد از 8سال دفاع مقدس با تهاجم فرهنگی دشمن روبرو شدیم و پس از آن با جنگ نرم؛ دشمن در تمام این مراحل بر روی اساس کانون گرم خانواده کار کرد اما باز هم زنان با مدیریت، بصیرت و آگاهی این مسائل را مدیریت و نقش سازنده ای ایفا کردند.

وی گفت: یکسال از شیوع کرونا می گذرد و نقش بانوان به خوبی در جامعه نمایان است، از آموزش فضای مجازی برای آشنایی فرزندان با ویروس کرونا تا اجرای پویش در خانه ماندن؛ زنان و مدافعان سلامت با مدیریت خوب خود توانستند با یاری خداوند بر مشکلات فائق آیند و با صبر و ازخودگذشتگی که از حضرت زینب(س) به ارث برده اند از پس حل مشکلات برآمده اند.

زیرکی اظهار کرد: اساس سلامت جامعه به خانواده بر می گردد، امروز شاهد حضور فعالانه زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی هستیم که به خوبی درخشیده و کارنامه درخشانی دارند؛ در این برهه از تاریخ خاطرات انقلاب باید برای نسل جوان بازگو شود و این به نقش زنان در خانواده بر می گردد.

موذن با بیان اینکه اگر در آن دوران در جنگ سرد بودیم امروز عرصه مقابله جنگ نرم است، تصریح کرد: باشیوع ویروس کرونا، اولین کارگاه خیاطی که به دوخت ماسک روی آورده و اقدام به آموزش مبارزه با کرونا در خانواده و تهیه و دوخت لباس بیمارستان، تهیه بسته های بهداشتی و معیشتی کرد، بودیم.

وی ادامه داد: وصیت نامه شهدا که می آمد تحولی در خانه ها رخ می داد دشمن فکر می کرد با شهید کردن جوانان، ما ناامید شویم اما کور خوانده و مایوس شد زیرا با شهید شدن رزمندگان، دیگران هم برای حضور در ادامه مسیر آنان تشویق می شدند.
 
زنان ابرقهرمانان از خانه تا خط مقدم

شهرکی این بانوی انقلابی ادامه داد: پرستاران در خط مقدم امنیت و سلامت جامعه هستند، تمام بانوان ما به عنوان پرستاران در خانه ها حضور داشته و از سلامت خانواده در عرصه مبارزه با کرونا دفاع می کنند؛ آگاهی به خانواده، آموزش به کودکان، تدریس فرزندان در فضای مجازی و دیگر موارد همه را مادران در خانه انجام می دهند.
 

 
خزایی با بیان اینکه زنان ما از ائمه اطهار (ع) الگو گرفته اند، افزود: آرزوی هر پدر و مادر، تحویل فرزندی صالح و سالم به جامعه است چرا که امروز برخی از جوانان حاضر در جامعه از محتواهای غربی الگوگیری می کنند که همه پوچ است، امثال سلیمانی و حججی ها فکر و ذهنشان خدا و مردم بود، وقتی به گلزار شهدا که قطعه ای از بهشت است، می روم غبطه می خورم که چرا ما شهید نشدیم چرا هواهای نفسانی بر ما فائق آمد!.
 
همه در شوک شهادت سردار سلیمانی
 
موذن با بیان اینکه خداوند محبت کسانی که در راه او گام بر می دارد را در دل دیگران می کارد، گفت: هنگامی که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی در خانه پیچید، همه اشک ریخته و ناراحت بودند، به یاد دارم بعد از نماز صبح بود که متوجه تغییر حالات روحی همسرم شدم، علت را جویا شده و فهمیدم حاج قاسم سلیمانی به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند؛ همسرم  از علاقه من به این شهید والامقام خبر داشت ماجرا را برای منتعریف نمی کرد، باورتان نمی شود هنگامی که برادرم شهید شدم آنقدر داغدار نشدم که برای حاج قاسم سلیمانی عزادار شدم.

این بانوی فعال زمان جنگ تحمیلی، اضافه کرد: تقوا و ایمان حاج قاسم باعث شد در قلوب مردم جهان جای داشته باشد؛ نوه ای 6 ساله دارم که مدام می گوید کی بزرگ می شوم تا لباس حاج قاسم پوشیده و در میدان حضور داشته باشم، امید است خون شهید حاج قاسم باعث سعادت فرزندانمان شود.

خزایی نیز ادامه داد: حاج قاسم عظمتی داشت که دشمن از او واهمه داشت، شجاعتش ترس در دل دشمن انداخته بود، اینها باید برای نسل جوان بازگو شود؛ حضور بی محابا بر روی خاکریز یا جریان کودکی که در حین عبادت یک شاخه گل به ایشان داد اینها باید به نسل آینده منتقل شود و باید این پیام ایثار و ازخودگذشتگی را به نسل های آینده رسانده شود.

شهرکی ادامه داد: خادم حرم امام رضا(ع) هستم، بعد از نماز صبح برای دعای ندبه آماده می شدیم که متوجه شهادت حاج قاسم سلیمانی شدم؛ من خواهر و همسر شهید هستم و چند نفر از اطرافیانمان نیز به درجه شهادت نائل آمدند اما آن قدر که در غم از دست دادن سردار دلها غمگین شدم، برای خانواده ام ناراحت نبودم.

وی تصریح کرد: در هنگام جنگ هر رزمنده وصیت نامه ای داشت یا نامه ای برای خانواده خود ارسال می کرد با این عنوان که " به نام الله پاسدار خون شهیدان..."،  اکنون از خدا می خواهم پاسداری از خون شهیدان را نصیب مان کند چرا که پاسداری علاوه بر انتقام خون حاج قاسم، تربیت نسلی مانند سلیمانی ها و حججی ها است.

این بانوی انقلابی بیان کرد: خانواده شهدا را که می بینم فکر می کنم همه با هم فامیل هستیم و بزرگ این فامیل حاج قاسم سلیمانی است که با شهادتش عمود خیمه شهدا افتاد.

موذن خاطر نشان کرد: در ایام پس از جنگ تحمیلی، خانواده شهدا هم کوتاهی کردند چرا که رسالتی که بر دوش آنها بود انجام ندادند، یکبار وصیت نامه یک شهید در مدارس و سایر نقاط قرائت نشد، حضرت زینب(س) پیام کربلا را به دنیا پس از واقعه مخابره کرد، اگر وصیت نامه شهدا بازگو و این حرکت زینبی انجام شود شاهد تغییرات خواهیم بود و شرمنده شهدا نخواهیم بود.

زیرکی ادامه داد: زمانی که خبر شهادت حاج قاسم را شنیدم گویا یکی از عزیزانم را از دست داده ام؛ رسالت سنگینی بر دوش داریم بعد از رحلت امام راحل(ره) بزرگترین تشییع جنازه در دنیا مراسم سردار دلها بود، باید بر روی جوانان کار و فضای معنوی در خانواده ایجاد کرد که اینها به نقش زنان بر می گردد، رشادت و اسوه هایی مانند سلیمانی و حججی ها را باید به آنها شناسانده تا پیام رسان این راه باشند؛ البته از نقش آموزش و پرورش نباید غافل شد، باید خاطرات دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود و برای حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب پیام آوران خوبی باشیم.

وی تصریح کرد: باید در سالگرد حاج قاسم که شیوع کرونا برنامه ها را تحت الشعاع قرار داده است، از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش فرزندان استفاده کرد تا خانواده ای با تعالیم اسلامی داشته باشیم، امر آموزش خیلی مهم است.
 
خاطرات دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود
 
خزایی نیز در طرح سوالی گفت: چرا باید زمانی مردم ما شخصیت هایی رابشناسند که شهید می شوند؟، شهید فخری زاده وقتی به شهادت رسید به مردم شناخته شد، دشمن فکر کرد با شهادت وی مسیر او خاتمه می یابد، آنها کور خواندند چرا که خون این شهید جوشش بیشتری کرد و راه ادامه دارد وبه نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) نزدیک می شویم.

فاطمه زیرکی تصریح کرد: نسل سلیمانی به تربیت مادران و خانم ها بر می گردد، مادران و زنان انقلاب، فرزندانی تربیت کردند، اکنون زنان با مدیریت، تعلیم و تربیت خوب و یادآوری خاطرات شهدا که ما مدیون آنها هستیم نسل جدید را با افکار، رفتار و زندگی آنان آشنا سازند.

موذن تاکید کرد: دشمن امروزه خانواده های ما را نشانه گرفته است، آنان امروز در فضای مجازی بر روی فرزند کمتر مانور می دهند درصورتی که تربیت خوب در گرو بزرگ شدن فرزندان زیاد است که بهتر تربیت شوند.
 

 
زیرکی نیز گفت: مسئولین باید بر روی مسائل فرهنگی که دیربازده و زمان‌بر است خیلی تلاش کنند، فضای مجازی فرصت و هم تهدید است که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید از فرصت ها استفاده کنیم.
 
بیشتر رزمندگان لشکر 41 ثارالله از سیستان بودند
 
موذن خاطر نشان کرد: درود بر حاج قاسم که دوست داشت در زابل فرماندار شود،خیریه حلیمه سعدیه در زابل با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در حال ساخت خانه برای محرومان است، حاج قاسم می دانست زابل دارالولایه است، اینجا منطقه ای محروم است، که خشکسالی و بادهای 120 روزه امان مردم را بریده است اما آنان اعتراضی نداشته و فرزندانی همچون شهید میرحسینی تربیت می کنند.

خزایی نیز ادامه داد: بیشتر رزمندگان لشکر 41 ثارالله از سیستان بودند، این حضور رزمندگان سیستانی به تربیت زینبی بانوان بر می گردد، برادر جانباز 70درصدی دارم که هنگام شهادت حاج قاسم سلیمانی علیرغم اینکه شرایطش برای حضور در مراسم تشییع مساعد نبود اما شرکت کرد و این اتفاق داغ برادر شهیدمان را برایش تازه کرده بود؛ حاج قاسم سلیمانی واقعا به مردم استان علاقه داشت و در سخنرانی هایش اشک برای شهید میرحسینی می ریخت، افتخار می کنیم مردمی صبور و فخیم داریم.

زیرکی در پایان ابراز امیدواری کرد: مسئولان هم به مثل حاج قاسم سلیمانی عمل کنند و مشکلات مردم را ببینند و ادامه دهنده راه شهدا باشند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 21435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *