800
۰
مروری بر فیلم‌های کمدی حاضر در جشنواره فیلم فجر؛

«شیشلیک» نیامده سرد شد/ کمدی سازها نقره داغ می شوند؟!

دو فیلم سینمایی «شیشلیک» و «چپ راست» از مهمترین فیلم های کمدی جشنواره فیلم فجر امسال اند که تا کنون اصلاحیه های فراوانی قبل از نمایش نصیب آن ها شده است.
«شیشلیک» نیامده سرد شد/ کمدی سازها نقره داغ می شوند؟!
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دلیل همزمانی با کرونا و شرایط خاصی که برای برگزاری آن بوجود آمد، مجبور به حذف «هیات انتخاب» اولیه شد و همین باعث شده تا امسال با فیلم های متفاوتی در ژانرهای مختلف مواجه باشیم؛ از فیلم های ملودرام و اجتماعی تا فیلم های طنز، کودک و دفاع مقدسی.
بنا بر تجربه ای که از عمر جشنواره فیلم فجر می گذرد، معمولا هیات انتخاب تمایلی به حضور فیلم های طنز در این جشنواره نداشتند و از طرفی کیفیت پایین این جنس فیلم ها، داوران را تشیوق و مجاب به انتخاب و یا نامزدی در بخش های مختلف فیلم نمی کرد.
امسال بنا بر دلایلی که ذکر شد، در مقایسه با دوره های گذشته، فیلم های بیشتری در ژانر طنز و کمدی در جشناره فیلم فجر حضور دارند و احتمالا حال و هوای متفاوتی به اتمسفر جشنواره تزریق کنند.
در این گزارش سعی کردیم مرور گذرایی به 8 فیلم کمدی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.
 
«شیشلیک»

محمد حسین مهدویان، پس از آخرین فیلم خود «درخت گردو» که جوایز بسیاری برای او و عوامل فیلم به ارمغان آورد، در رویکردی کاملا متفاوت به سراغ ساخت اثری در ژانر کمدی و طنز رفته تا استعداد فیلمسازی خود را در این ژانر نیز به رخ بکشد.
بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور، مهدویان را در جدیدترین ساخته خود همراهی می کنند و بدون شک زوج عطاران جمشیدی درکنار کارگردانی مهدویان می تواند برگ برنده «شیشلیک» به شمار آید.
تنها چند روز مانده به شروع جشنواره، اصلاحات زیادی به این فیلم از طرف شورای پروانه نمایش وارد شده و سازندگان «شیشلیک» در تلاش برای نمایش این فیلم در جشنواره فجر همه این اصلاحات را انجام داده‌اند تا فیلم آماده نمایش شود.
 
«چپ راست»

حامد محمدی بعد از ساخت «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهار انگشت» یک کارگردان شناخته شده در سینمای کمدی محسوب می‌شود. فیلم اخیر او «چپ، راست» نیز یک کمدی متفاوت است که در آن محمدی دست به انتخاب چهره‌های شاخص سینمای کمدی به عنوان بازیگر زده است.
رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت و حامد محمدی چهار کارگردانی هستند که در فیلم سینمایی «چپ، راست» کنار یکدیگر قرار گرفتند. این اولین‌بار است که چهار کارگردان و ستاره سینمای کمدی در یک اثر مشترک با هم همکاری می‌کنند.
منوچهر محمدی، تهیه‌کننده «چپ راست» این فیلم را اثری دانست که در ارتباط با مخاطب موفقیت «مارمولک» را تکرار خواهد کرد.
البته این فیلم نیز همانند چند فیلم دیگر حاضر در جشنواره، دچار ممیزی های زیادی شده که تا کنون وضعیت مشخصی جهت اکران در جشنواره ندارد.
 
«یقه سفیدها»

شهرام مسلخی در سومین فیلم بلند خود با موضوعی کمدی اجتماعی جشنواره فیلم فجر را تجربه خواهد کرد.
همان‌طور که از نام فیلم پیداست «یقه سفیدها» در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت، نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد.
مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، لیلا اوتادی، رضا داوودنژاد، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی، آزاده نوبهار، مسعود حقی، رضا درودی، امیر عباس گودرزی، کاظم بابایی، علی یازرلو و مرتضی زارع از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
 
«رمانتسیم عماد و طوبا»

کاوه صباغ‌زاده پس از فیلم «ایتالیا ایتالیا»، دومین فیلم بلند خود با نام «رمانتیسم عماد و طوبا» را با همان حال و هوا به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رسانده است.
فیلمنامه این فیلم سینمایی در ژانر کمدی، رمانتیک و فانتزی نوشته شده و اقتباسی آزاد از کتابی نوشته آلن دوباتن است که توسط کاوه صباغ‌زاده به نگارش درآمده است. 
در خلاصه داستان دومین فیلم بلند سینمایی این کارگردان آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست...» 
در «رمانتیسم عماد و طوبا» بازیگرانی چون حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی، سام ولی پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.
 
«لب خط»

علی جبارزاده که سابقه ساخت فیلم بلند سینمایی «آقای سانسور» را در کارنامه خود دارد، با فیلم «لب‌خط» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: این فیلم روایت‌گر ماجراهای جوانی به اسم «رضا» (با بازی نیما شعبان‌نژاد) است که در جنوب تهران زندگی می‌کند و از معدود آدم‌هایی در دنیاست که «سندروم هایپرتیمزیا» دارد.
نیما شعبان‌نژاد، نسیم ادبی، هومن حاجی‌عبداللهی، رضا داوودنژاد، سیاوش چراغی‌پور، سمیرا حسن‌پور، روشنک گرامی، لاله صبوری، محیا دهقانی، نسیم دهقانی، هامون سیدی، علیرضا مهران، مونا کرمی، کاظم نوربخش، علی کاظمی، محمدرضا داوودنژاد، صفر کشکولی و سعید امیرسلیمانی بازیگران این اثر سینمایی هستند.
 
«طبقه یک و نیم»

فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی غلامرضا آزادی از دیگر فیلم های کمدی جشنواره سی و نهم است.
این فیلم یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص است که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود و داستان آن در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است.
مهدی هاشمی، صحرا اسدالهی، سیروس همتی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی، امیرمحمد متقیان، اسدالله یکتا، اصغر حیدری، مهدی موسوی، مریم فرجی و رامتین پورقاسمیان همراه با مانی سقاباشی به‌عنوان بازیگر خردسال، ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
 
«ورود، خروج ممنوع»

نکته جالب این فیلم در ابتدا شخص کارگردان است که به عنوان یک روحانی دراین جشنواره حضور دارد.
امید آقایی جلیانی کارگردان فیلم «ورود و خروج ممنوع» درباره داستان این فیلم می گوید: ما در این کار ۲ نقش روحانی داریم که روحانی بد را محمدرضا شریفی‌نیا و روحانی خوب را یاسر جعفری بازی می‌کند. داستان درباره یک روحانی است که مسئول فرهنگی یک زندان است و در این بین اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که باعث می‌شود درس عبرتی برای دیگران باشد.
نیوشا ضیغمی، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی، هادی کاظمی، نیما شاهرخ شاهی و نعیمه نظام از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.
 
«آهنگ دو نفره»

فیلم سینمایی «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است؛ احمد مهرانفر، بهاره کیان‌افشار، امیرحسین رستمی، فرزاد فرزین، علیرضا استادی، النا حیدری، سهی بانو ذوالقدر، شیرین آقاکاشی، حمیدرضا دشتی و علی برقی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «آهنگ دونفره» فیلمی کمدی است و داستانی عاشقانه دارد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «چقدر مسیر زندگیمان با مسیر دود سیگار یکیست، هردو به سمتی می‌رود که دلمان نمی خواهد.»
انتهای پیام/
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 21744
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *