800
۰
چالش‌های طرحی که در ایران دیرهنگام اجرا شد؛

ریز و درشت طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی/ جایگزین نسخه الکترونیکی در روزهای قطع اینترنت چیست؟

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی هرچند مزایایی دارد اما در آغاز با مشکلاتی روبرو بوده است. به گفته مردم و مسئولان مواردی همچون کندی اینترنت، قطعی سایت و مجهز نبودن مطب پزشکان به سیستم رایانه موانعی برسر راه این طرح هستند.
ریز و درشت طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی/ جایگزین نسخه الکترونیکی در روزهای قطع اینترنت چیست؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، در بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه سلامت، اثری از دفترچه های درمانی کاغذی، مانند آنچه که امروز در ایران وجود دارد، دیده نمی شود.

وجود دفترچه های کاغذی مشکلاتی را به دنبال دارد.‌ از طرفی فرد بایستی در مراجعات به مراکز درمانی حتما آن‌ را به همراه داشته باشد و از طرف دیگر می تواند موجب انتقال آلودگی‌ هم بشود.

الکترونیکی کردن نسخه های پزشکی یکی‌ از اقدامات خوب و مناسبی است که جایگزین دفترچه های کاغذی است. این طرح بایستی به درستی اجرا شود تا همه از دستاوردهای مثبت آن بهره مند شود اما اگر به درستی اجرا نشود به مشکلی بزرگ تبدیل خواهد شد.

یکی از بیماران از معطلی در داروخانه ها به‌دنبال الکترونیکی شدن نسخه ها معترض بود و به خبرنگار مرصاد گفت: پس از اینکه از مطب به داروخانه مراجعه کردم برای دریافت نسخه مدت زیادی در داروخانه معطل شدم.

طیبه کرمی اظهار داشت: متاسفانه مطبی که مراجعه کردم مجهز به سیستم جهت‌ثبت نسخه الکترونیک نبود و آن را بر روی سربرگ نوشت که همین امر سبب شد داروخانه یک سری اطلاعات را وارد کند.

وی خاطر نشان کرد: البته روز قبل نیز برای دریافت این داروها به داروخانه مراجعه کردم و به خاطر کندی اینترنت و معطلی زیاد مجبور شدم به منزل برگردم و امروز دوباره برای دریافت داروها مراجعه کردم که با این مشکلات باز مواجه هستم.

وی گفت: اگر قرار است طرحی اجرایی شود باید مشکلات آن قبل از اجرا توسط متخصصین بررسی شود و همه جوانب در نظر گرفته شود تا مردم با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.
انتقادات به طرح نسخه نویسی الکترونیکی
کوروش ناصری کارشناس یکی از داروخانه های کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد با انتقاد به طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفت: متاسفانه با اجرای این طرح در داروخانه ها بسیاری از نیروهای شاغل در داروخانه ها تعدیل شده و عملاً بیکار می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین این طرح بسیار وقت گیر است از آنجا که تمام فرآیند ها از جمله استحقاق دفترچه و کد ملی به داروخانه‌ها محول شده است در داروخانه وقت زیادی بابت ثبت آنها گرفته می شود.
ناصری گفت: گاهی از طرف پزشکان نسخه ای برای داروخانه ارسال می شود وقتی در سیستم آن را وارد می کنیم اطلاعات دارو بالا نمی آید یا اینکه پزشک دارو را به صورت کامل ننوشته و یا در توضیحات نوع دارو را می‌نویسد و همه این موارد سبب می شود یافتن دارو طول بکشد و بیمار معطل شده و ازدحام در داروخانه ها بیشتر شود.
وی بیان داشت:  زمانی این طرح جواب می‌دهد که تمام پزشکان نسخه‌ها را فقط به صورت الکترونیکی بنویسند و چیزی به اسم نسخه کاغذی نباشد اما الان ما داروها را در سیستم وارد می کنیم و آن را چاپ کرده و یا اینکه بیمار درخواست فاکتور می‌کند که باید برای آنها نیز فاکتور چاپ کنیم و همین امر سبب اتلاف وقت می شود.
این کارشناس داروخانه اظهار داشت: بر این اساس احساس می‌شود بیمه هزینه‌ها را از زمه خود باز کرده و آنها را بر عهده داروخانه ها و مراکز نهاده است.
وی کندی اینترنت و قطعی سایت را نیز از دیگر مشکلاتی دانست که داروخانه‌ها با آن مواجه هستند و گفت: گاهی اواسط کار هستیم که به یکباره سایت قطع شده و همه اطلاعات پاک می شود و باید منتظر بمانیم تا دوباره سایت وصل شده و از اول اطلاعات را وارد کنیم که در این میان بیمار نیز مدت ها باید معطل بماند.
 اگر چند روز به هر دلیلی اینترنت قطع شود نسخه الکترونیکی هیچ معنایی ندارد
ناصری ادامه داد: حال اگر چند روز به هر دلیلی اینترنت قطع شود نسخه الکترونیکی هیچ معنایی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: بهتر بود اول زیرساخت‌های طرح را آماده می کردند و تمام مطب ها به سیستم مجهز می شدند و همچنین تمام کد داروها را در سیستم وارد می‌کردند و بعد طرح اجرایی می شد.
وی همچنین گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیکی که به داروخانه‌ها محول می‌شود فقط کار داروخانه‌ها را دو برابر می کند و از طرفی اگر نسخه ها صددرصد الکترونیکی شوند شخصی که قیمت نسخه ها را محاسبه می کند و در داروخانه‌ها مشغول است عملاً بیکار می‌شود.
ناصری خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی از اسفند ماه برای افرادی که برگه‌های دفترچه آنها تمام شده دفترچه صادر نمی‌کند و از طریق الکترونیک باید نسخه ها تحویل داده شوند حال اگر در مطبی سیستم کامپیوتر برای ثبت نسخه وجود نداشته باشد پزشکان داروها را روی سربرگ می‌نویسند که داروخانه باید اطلاعات بیمار از جمله کد ملی، کد رهگیری، تاریخ ویزیت و تاریخ اعتبار را روی برگه بنویسند که این کار وقت گیر است و حکم همان نسخه را دارد و اینجا فقط هزینه های اضافی برای داروخانه به دنبال دارد.

وی گفت: همچنین اکثر داروها از جمله داروهای خارجی و تقویتی در سیستم ثبت نشده اند و همین امر سبب مشکلاتی می‌شود، لذا باید داروها را نیز در سامانه بروزرسانی کنند.
توضیحات مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه در خصوص الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی 
میثم حجتی پور در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی گفت: فرآیند نسخه الکترونیک با عدم صدور دفترچه های درمانی دو مقوله جدا از هم هستند و هیچ ربطی به هم ندارند که هر کدام از آنها به طور مجزا در حال انجام هستند.
مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه افزود: در بند ۱۵ تبصره ۱۷ قانون بودجه امسال، سیستم درمان کشور و وزارت بهداشت ملزم شد تا بحث پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان های بیمه گر که تامین اجتماعی هم جزء آنها محسوب می شود ملزم شدند تا این کار را انجام دهند ضمن اینکه برنامه ششم توسعه نیز این الزام قانونی را برای ما دارد.
حجتی پور گفت: بر این اساس سازمان تامین اجتماعی مکلف بود که قانون را رعایت کنند و تا پایان امسال کارها را انجام دهند و در غیر این صورت تخلف قانونی محسوب می‌شود.
این مسئول بیان داشت: در بحث نسخه الکترونیک تمام زیرساخت‌ها آماده است که در مراکز ملی از سال ۹۴ این زیرساخت آماده شد و در مراکز طرف قرارداد از تیر ماه امسال به طور جدی در کشور شروع شد و سایت ep.tamin.ir نیز آماده است.
وی اظهار داشت: امکان نسخه نویسی الکترونیک برای تمام پزشکان چه آنهایی که قرارداد دارند و چه آنهایی که قرارداد ندارند، همه بیمارستان‌ها و سیستم‌های درمانی کشور وجود دارد و پیشنهاد ما این است که تمامی پزشکان این را رعایت کنند چراکه امری قانونی و اجتناب‌ناپذیر در کشور است و اگر پزشکی این کار را انجام نداد تخلف محسوب می شود.

حجتی پور افزود: در حال حاضر بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح این کار را انجام می‌دهند و این طرح در آینده ای نزدیک در کشور فراگیر می‌شود چرا که به نفع نظام سلامت کشور است.
مقاومت برخی پزشکان
وی ادامه داد: درمان الکترونیک موضوعی است که در دنیای امروز یک امر پیش پا افتاده است و برای ما تعجب‌آور و قابل پذیرش نیست که برخی از پزشکان در مقابل آن مقاومت می‌کنند و مشکلاتی را از جمله اینکه ما سیستم در مطب نداریم را مطرح می کنند، به نظر بنده این ها بهانه است.
حجتی پور اظهار داشت: این روش هم مانند استفاده از کارت بانکی، رمز پویا و بسیاری از امکانات دیجیتال دیگر که امروز به جزئی از زندگی روزمره تبدیل شده، عادی می‌شود.
برای اجرایی کردن این طرح، داروخانه ها و پزشکان به طور میانگین ۳ بار آموزش دیده اند
وی با اشاره به آماده بودن زیرساخت های این طرح گفت: اگر به هر دلیلی پزشکی یا کامپیوتر ندارد و یا معتقد هستند به دلیل کهولت سن نمی‌توانند این کار را به درستی انجام دهد و با سیستم کار کنند، فعلا ایراد نمی‌گیریم برای اینکه کار مردم معطل نشود می توانند مادامی که نسخه الکترونیک ندارند و تا زمانی که بتوانند با سیستم آشنا شوند آنهایی که طرف قرارداد هستند در سرنسخه مطب نام و نام خانوادگی بیمار و کدملی آنها را بنویسند (اگر استحقاق درمان بیمار را که بسیار کار راحتی است بگیرند، بهتر است) برای ما حکم برگ دفترچه را دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای اجرایی کردن این طرح داروخانه‌ها و پزشکان به طور میانگین ۳ بار آموزش دیده اند.
وی در خصوص اینکه برخی می‌گویند سازمان تامین اجتماعی می خواهد به دلیل هزینه بر بودن دفترچه ها آنها را حذف کند، گفت: این حرف اصلا صحت ندارد چرا که کل هزینه های چاپ دفترچه های درمانی در سازمان تامین اجتماعی یک درصد بودجه این سازمان هم نیست و از طرفی سازمان برای پیاده سازی بحث نسخه الکترونیکی، مبلغ بیشتری جهت آماده سازی زیرساخت های الکترونیکی هزینه کرده است که بیشتر از چاپ کاغذ دفاتر درمانی برای آن هزینه‌ شده است.
حذف دفترچه ها نه تنها عواید مالی ندارند بلکه هزینه بر هم بوده است
حجتی پور بیان داشت: حذف دفترچه ها نه تنها عواید مالی ندارند بلکه هزینه بر هم بوده است ولی چون الزام قانونی است باید انجام می‌شد.
مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه افزود: در این سیستم تمام داروها با کد در سامانه ثبت شده و اگر داروخانه یا پزشکی نسبت به یک کد دارو مشکلاتی دارند با تلفن ۱۴۲۰ داخلی ۲ آن را مطرح کنند چرا که شبانه روزی این سامانه آماده پاسخگویی جهت رفع مشکلات است.
به گزارش مرصاد، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی که یک طرح خوب است، نیازمند همکاری همگانی و برنامه ریزی درست است.
خوب است که پزشکان، مراکز درمانی، داروخانه ها، بیمه ها و دیگر نهادهای مرتبط به صورت ویژه اجرای دقیق طرح را در دستور کار خود قرار دهند تا مردم در این میان دچار مشکلی نشوند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 22045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *