800
۰
درمان، چالش بزرگ ساحل نشینان جنوب شرق کشور؛

رنج سفر و هزینه اضافه؛ دردی مضاعف برای بیماران/ زخم‌هایی که اراده‌ای برای التیام آن نیست

بندر اقیانوسی چابهار دارای کمبود در حوزه بهداشت و درمان است به طوری که مردم منطقه برای درمان بیماری به استانهای همجوار یا دورتر مسافرت می کنند.
رنج سفر و هزینه اضافه؛ دردی مضاعف برای بیماران/ زخم‌هایی که اراده‌ای برای التیام آن نیست
به گزارش شستون؛ به نقل از چهاربهاران، حوزه درمان و بهداشت امروز یکی از بخش های مهم هر کشور و جامعه است که برای داشتن یک زندگی و معیشت مورد نیاز مردم تاثیر بسزایی دارد.
 
وجود افراد متخصص، تجهیزات پیشرفته پزشکی، مراکز درمانی یک نیاز مهم و ضروری است تا در زمینه حفظ سلامت مردم و جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر موثر واقع شود و کشور دارای یک محیط سالم و پویا باشد.
 
یکی از مشکلات و چالش های سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران، کمبود مراکز تخصصی و فوق تخصصی درمانی و بهداشت که باعث شده تا بیشتر مردم مجبور باشند برای درمان بیماری های خود به استان های همجوار یا دورتر سفر کنند.
 
با وجود اینکه استان دارای سه دانشگاه بزرگ و جامع برای تربیت نیروی انسانی و ارتقاء تجهیزات پزشکی و درمانی است اما هنوز هم بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان مرتفع نشده است.
 
مسافت طولانی، هزینه های بالا و عدم پوشش کامل بیمه ها، عدم وجود اسکان مناسب، مشکل تردد و توان پایین مردم برای پرداخت هزینه ها از جمله مشکلاتی است که مردم استان با آن مواجه هستند و در صورت وجود مراکز تخصصی و فوق تخصصی این مشکل حل خواهد شد.
 
بندر اقیانوسی چابهار با وجود داشتن پتانسیل های فراوان و موقعیت استراتژیک آن اما به دلیل کمبودها در حوزه بهداشت و درمان نظیر یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی با پزشکان و نیروی انسانی ماهر، با این چالش روبرو است.
 
در طی چند سال اخیر تلاش های زیادی برای رفع کمبودها نظیر احداث و افزایش خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت در روستاها و شهر صورت گرفته اما نیاز اصلی یک بیمارستان مجهز با پزشکان متخصص است تا مانع سفر مردم به استان های دیگر برای درمان شود.
 
 ارتقاء پردیس سلامت به دانشکده پرستاری چابهار باعث رفع محرومیت های پزشکی

کامران کردی؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در سال 92 راه اندازی شد و در سال 97 شهرستانهای چابهار و کنارک را تحت پوشش خود برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم قرار داده است.
 
وی افزود: خدمات ارزنده ای در طی چند سال اخیر با راه اندازی، احداث و ارتقاء خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت و بیمارستان در حوزه بندر چابهار و کنارک انجام داده ایم اما همچنان با شاخص های اصلی در حوزه بهداشت و درمان فاصله زیادی داریم.
 
وی اذعان کرد: متاسفانه شاهد سفر مردم به استان های همجوار و دورتر برای درمان بیماری ها هستیم که برنامه ما برای جلوگیری از این اقدام، احداث بیمارستان 540 تختخوابی تخصصی و فوق تخصصی در چابهار برای پوشش کامل سلامت مردم در جنوب استان است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تصریح کرد: این بیمارستان دارای بخشها و مراکز مختلف تخصصی و فوق تخصصی است که با تکمیل نیروی انسانی ماهر و متعهد مردم جنوب استان را از سفر به خارج از استان بی نیاز می کند.
 
وی گفت: احداث و راه اندازی این بیمارستان همزمان با شهرستان ایرانشهر طی چند سال زمان بر خواهد بود که برنامه ما توسعه و تجهیز بیمارستان های فعلی در چابهار و کنارک است تا پاسخگوی نیاز مردم باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: این بیمارستان دارای 54هزار مترمربع زیر بنا با مساحت 12 هکتار است.
 
کردی ادامه داد: وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص در کنار سایر نیروهای درمان و بهداشت بخش بزرگی از مشکلات ما رفع خواهد کرد که برای حل این مشکل علاوه بر تامین نیرو، ساخت پانسیون در چابهار و کنارک انجام شده است.
 
وی اشاره کرد: سعی ما وجود پانسیون در محل بیمارستان است تا هر زمان مردم به پزشک نیاز داشتند در اسرع وقت در دسترس باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: پانسیون پزشکان و مامایی در پلان چابهار در حال ساخت می باشد که با تکمیل آن نیروهای درمانی دیگر دغدغه برای اسکان در منطقه نخواهند داشت.
 
چالش درمان بندر اقیانوسی ایران با تجهیز بیمارستان حل شدنی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان کرد: در دهه فجر تسهیلات زایمانی پلان افتتاح شد، تا قبل از آن برخی موارد زایمان های غیربهداشتی در این منطقه وجود داشت که دیگر در این زمینه مشکلاتی نخواهیم داشت.
 
وی تاکید کرد: پروژه بلوک زایمانی شهرستان چابهار تا پایان سال افتتاح می شود و پس از آن تجهیز بیمارستان ها به دستگاه های پیشرفته سی تی اسکن را شاهد هستیم.
 
کردی اظهار کرد: مجوز ساخت بیمارستان محلی در نگور گرفته و اقدامات لازم انجام خواهد شد و در کنار آن تجهیز و احداث مراکز جامع سلامت در زرآباد و کهیری را داریم.
 
وی اضافه کرد: بیمارستان پلان چابهار با وجود تاخیر اما در حال ساخت است و پس از تجهیز و راه اندازی شاهد تحول در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم هستیم.
 
وی گفت: یکی از نیازهای اساسی و راهبردی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تامین نیروی ماهر و متخصص مورد نیاز بخش های مختلف بهداشت و درمان و توجه جدی به ایجاد زیرساخت های آموزشی است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تصریح کرد: با موافقت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، پردیس سلامت چابهار به دانشکده پرستاری ارتقاء می یابد.
 
وی تاکید کرد: با تاسیس این دانشکده و جذب دانشجو در بلند مدت بخش عمده نیروی مورد نیاز جنوب استان که از چالش های اساسی دانشگاه می باشد تامین خواهد شد.
 
 انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 22079
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *