800
۰
امیرعلی نبویان، نویسنده «خودخواسته» در گفت‌وگو با دانا:

لحن سریال کاملا کمدی است/ همسفرانی که به دنبال گنج می‌گردند

امیرعلی نبویان، سرپرست گروه نویسندگان سریال «خودخواسته» که قرار است از شبکه اول سیما پخش شود، از کار گروهی تیم نویسندگان سریال تا قصه گنجی که قرار است توسط عده ای پیدا شود، از ماجراهای «خودخواسته» گفت.
لحن سریال کاملا کمدی است/ همسفرانی که به دنبال گنج می‌گردند
به گزارش  شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال «خودخواسته» به کارگردانی علیرضا بذرافشان قرار است پاییز امسال به آنتن شبکه اول سیما برسد و هم اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال تصویربرداری است. با امیرعلی نبویان، سرپرست نویسندگان این سریال گفت و گویی داشته ایم تا از جزئیات قصه این سریال بیشتر بدانیم.
 
نبویان در پاسخ به سوال خبرنگار دانا مبنی بر اینکه معمولا در ایران فیلمنامه سریال ها و فیلم های سینمایی با یک نویسنده نگارش شده و کمتر از گروه نویسندگان استفاده می شود و اینکه این سریال با گروهی چهار نفره نگارش شده توضیح داد: از چند جنبه می شود درباره این سوال صحبت کرد؛ یک جنبه آن این است که انجام دادن کار گروهی برای سریالی که پرسوناژهای آن زیاد اند، به نظر نه فقط لازم بلکه واجب است. چون وقتی چند فکر در حال نوشتن باشند، قطعا فاصله بین شخصیت ها  و تفاوت هایشان بیشتر دیده می شود و وقتی همه این شخصیت ها زائیده یک تفکر باشند، احتمال دارد مشابهت چه در شیوه رفتار، دایره لغات و دیالوگ هایشان، واکنش هایشان به اطراف مشابهت هایی پیدا شود.
نبویان ادامه داد: یک گروه لازم است تا مدام این را به هم یادآوری کنند و علاوه بر آن هر کسی از گروه می تواند خالق یکی از این نقش ها باشد و در موقعیت های مختلف به جای آنها حرف بزنند، رفتار کنند و همه اینها البته مستلزم این است که همه افراد گروه شخصیت های قصه را به خوبی بشناسند و بتوانند تصمیمات کاراکتر قصه را در موقعیت های مختلف داستان به خوبی حدس بزنند. یک جمع درباره شوخی ها، واکنش های لحظه ای افراد و ریزترین نکات قصه قطعا ایده های مختلفی می توانند داشته باشند تا درنهایت بهترین و نزدیک ترین ایده را اجرایی کرد واین جنبه مثبت ماجراست که اساسا در دنیا به همین خاطر سراغ آن رفته اند.

نبویان درخصوص اینکه چه اتفاقی افتاده که در این سریال از گروه نویسندگان استفاده شده توضیح داد: در کشور ما این داستان جنبه دیگری هم دارد و یک وقت هایی ممکن است به لحاظ زمانی آنقدر وقت کم داشته باشیم که به ناچار یک گروه را تشکیل دهیم تا قصه را سریعتر بنویسند و از قضا این مورد دوم برای ما و این سریال پیش آمد و ما تصمیم گرفتیم به جای استفاده از نویسندگانی که از فضای قصه دوراند و می بایستی وقت بیشتری صرف کنیم تا آنها را با خود هم فکر و هم نظر کنیم، از کسانی استفاده کنیم که در جریان قصه هستند و با پروژه آشنا هستند و سابقه طولانی در نوشتن دارند و طرز فکرهایمان به هم نزدیک است و این شد که گروه حاضر شکل گرفت. در واقع هر دو اتفاق برای ما افتاد؛ یعنی هم نبود زمان و هم اهمیت کار گروهی در فیلمنامه نویسی باعث شد که ما این کار را گروهی بنویسیم.

امیرعلی نبویان، سرپرست گروه نویسندگان سریال «دلخواسته» درباره قصه این سریال گفت: این الگوی پیدا کردن یک گنج و دفینه که یک زمانی توسط یک نفر دفن شده و حالا یک عده ای قصد دارند در روزگاری دیگر آن را پیدا کنند، عملا می شود گفت که تبدیل به یک کهن الگو شده است. این افراد هر کدام به نحوی از ماجرا باخبر شده و به ترتیبی مختلف درگیر این داستان می شوند. این افراد هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند؛ یکی دست و پا چلفتی است، یکی زورگو و قلدر، یکی نابغه و هر کدامشان به طریقی درگیر این ماجرا می شوند و قابل پیش بینی است که در مقطعی از قصه این افراد با هم همراه می شوند درحالیکه نسبت به هم بی اعتماداند و ادامه ماجرا...
وی افزود: بخش زیادی از قصه ما در زمان حال می گذرد و اندکی از ان به گذشته برمی گردد و علی رغم میل باطنی تیم نویسندگان که مایل بودیم قصه، زمان بیشتری را در گذشته سیر کند، ولی با توجه به مسائل مالی تلویزیون و به لحاظ تولید، بردن بخش بیشتری از قصه به زمان گذشته، قطعا هزینه های زیادی به گروه تحمیل می کرد، به همین خاطر سعی کردیم قصه در زمان گذشته را خیلی کوتاه و فشرده و در لوکیشن های محدود روایت و نگارش کنیم.

نبویان درخصوص لحن قصه و اینکه مخاطب با یک فضا و لحن جدی یا شوخی مواجه است، گفت: مخاطب با یک موقعیت کمدی روبرو خواهد شد ولی خیلی پیرو این مد کمدی های سریال های اخیر تلویزیون نیست. درواقع آن چیزی که در این کمدی ها خیلی به چشم می آید، این است که لحضات کمدی و موقعیت ها خیلی به سهولت  کنار هم چیده می شوند و به دست می آید و مقداری روابط علت و معلولی اصطلاحا در این سریال ها شل تر برگزار می شود. یعنی گویا جنس کمدی ایجاب می کند که شمای مخاطب نیاز نیست خیلی علت ماجرا را جویا شوید. ولی ما این مسئله را قدری سخت تر گرفتیم. چون در کار ما یک جنبه معمایی نیز وجود دارد، نمی توانستیم خودمان را راضی کنیم که به راحتی از کنار ماجرا عبور کنیم و ترجیحمان این بوده که لااقل در روابط علت و معلولی سخت تر برخورد کنیم و امیدوارم البتهاین جنبه کار هم جذابیت ایجاد کند اما لحن کار کاملا کمدی است.

نبویان درباره مشکلات کار در شرایط کرونایی نیز گفت: از زمانی که کار در اسفند ماه کلید خورد، دو سه باری تا الان کار با تعطیلی مواجه شده و از آینده من بی خبرم ولی تمامی تیم تولید در این شرایط سخت در حال کاراند تا گویا این سریال را برای پاییز به پخش برسانند.
به گزارش خبرنگار دانا امیرعلی نبویان به همراه همسرش بهار نوروز پور و علی دادرس و همسرش نگارش متن های این سریال را به عهده دارند. امیرحسین طالبی کاشانی و سعید سالارزهی به عنوان تهیه کنندگان سریال و بازیگرانی همچون حسین پاکدل، عزت مهرآوران، علیرضا استادی، آتش تقی‌پور، ثریا قاسمی، محمد نادری، سهیلا گلستانی، علیرضا آرا، ایمان صفا، پیام احمدی نیا، محیا دهقانی، پادینا کیانی، رضا کریمی و باربد بابایی نقش آفرینی می کنند.
انتهای پیام/
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 22660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *