800
۰

دم مسیحایی فوتبال بر سینمای محتضر/ اگر آقایان بگذارند

امشب تیم فوتبال کشورمان با عراق بازی سرنوشت سازی دارد و برخی سینماها در این اوضاع بی فروغ اکران، این بازی را بر پرده سینما پخش می کنند تا شاید با استقبال مردم امید تازه ای به این خانه خاموش برگردد.
دم مسیحایی فوتبال بر سینمای محتضر/ اگر آقایان بگذارند
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود یک سال و نیم است که از داستان پر رنج کرونا و مشکلاتی که برای حوزه های مختلف به خصوص فرهنگ و هنر بوجود آورده می گذرد و کماکان اوضاع سینما در وضعیت احتضار به سر می برد.
یک سال و نیم زمان کمی نیست برای چاره اندیشی و سر و سامان دادن به این آشفته بازار سینما؛ البته همه این ها زمانی جامعه عمل به خود می پوشد که از قبل و یا در زمان بحرانی مانند کرونا، از طرف سازمان سینمایی برنامه ریزی و خلاقیت در تنگنا وجود داشته باشد.
خرداد ماه سال گذشته بود که حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در توییتی خبر از اعطای وام 300 میلیونی به 21 فیلمی داد که در بخش خصوصی ساخته شده و خواستار اکران نوروزی بودند و به دلیل تعطیلی سینماها موفق به این کار نشده بودند.

البته پس از تعطیلی های مکرر سینماها به دستور ستاد ملی کرونا و ورشکسته شدن و یا به مرز ورشکستگی رسیدن بسیاری از سینماهای کشور، با رایزنی های صورت گرفته، سینماها از کد شغلی 3 به 2 تغییر وضعیت داد تا شاید اقبال عمومی مردم به سینماها را در پی داشته باشد.
در میان همه مشکلات موجود سینما که با وجود کرونا شعله آنها بیشتر زبانه کشیده، انفعال سازمان سینمایی در این روزها بیش از حد به چشم می آید. دست روی دست گذاشتن و دادن وام های خرد دردی از این همه درد تهیه کنندگان، سینماداران و اهالی این حوزه برطرف نخواهد کرد. دوستان سازمان سینمایی احتمالا به جای درمان، ماه هاست که چشم انتظار روز خداحافظی از صندلی خدمت هستند.
با تعطیلی های چند باره و چند ماهه سینماها و ترس عمومی مردم از رفتن به مکان های سربسته ای مانند سینما، کمتر تهیه کننده و سرمایه گذاری حاضر است در این روزگار کرونایی فیلم خود را راهی پرده سینماها کند و ترجیح می دهد که کماکان فیلم خود را در صف انتظار و در خانه نگه دارد و حتی راهی اکران آنلاین به دست VODها نسپرد.
شاید اگر همان تهیه کننده، برنامه ریزی مشخص، خلاقیت در شیوه اکران و حمایت همه جانبه سازمان سینمایی را برای اکران و از طرفی تلویزیون و بیلبورهای شهری را برای تبلیغات می دید، اصطلاحا دلش قرص می شد و راضی به اکران می شد تا وضعیت کنونی پیش نیایید که فیلم های دو جشنواره 38 و 39 به اضافه بسیاری فیلم های تولیدی دیگر منتظر شرایط واقعی اکران باشند.
جلسه شورای صنفی نمایش در یکشنبه گذشته تقریبا بدون خروجی مشخص و کورسوی امیدی در حالی بدون مصوبه جدید برای ورود فیلم‌های تازه به چرخه اکران برگزار شد که سینماداران از هفته گذشته تهدید به تعطیلی سالن‌های سینما، در صورت استمرار وضعیت فعلی کرده بودند.
چندی پیش سینماداران جلسه‌ای در سازمان سینمایی ترتیب دادند و اعلام کردند در صورت عدم اکران فیلم جدید، سالن‌ها را تعطیل خواهند کرد. پیرو همین موضوع محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند  که البته خروجی جلسه شورای صنفی نمایش نشان می دهد که تهیه کنندگان آن دو فیلم حاضر نشدند رسیک اکران فیلم خود را در این شراط بپذیرند.
سیدابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی که از گزینه‌های مطلوب سینماداران برای ورود به چرخه اکران و بازگشت رونق به گیشه سینماها محسوب می‌شود، درباره تمایل خود برای پذیرش اکران فیلمش در شرایط کرونایی حاکم بر سالن‌های سینما در گفت و گویی با مهر گفت: «واقعیت این است در شرایطی که فیلم‌ها فروشی در گیشه ندارند، ما هم تمایلی به اکران فیلم خود نداریم. بالاخره ما در مقام سازندگان فیلم «دینامیت» برای تولید آن هزینه کرده‌ایم و اگر در شرایط فعلی تن به اکران آن بدهیم، اتفاق بدی که برای فیلم‌های دیگر در طول یک‌سال و نیم گذشته افتاده است، برای فیلم ما هم رخ می‌دهد. این مشکلی اصلی ماست؟ در چنین شرایطی ترجیح می‌دهیم همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. تا همین امروز یک‌سال و نیم است که صبر کرده‌ایم، بازهم صبر می‌کنیم.»

عامریان درباره خبرهای غیررسمی منتشرشده مبنی‌بر مذاکره مسئولان سازمان سینمایی با او و صاحبان چند فیلم کمدی دیگر برای ارائه تضمین و جلب رضایت به اکران فیلم‌هایشان هم گفت: «مذاکره‌ای با ما صورت نگرفته و ما هم تنها اخبار رسانه‌ها را در این زمینه شنیده‌ایم. اینکه قرار است به فیلم‌ها ۲ تا ۳ میلیارد تومان به‌عنوان تضمین بدهند بلکه راضی به اکران در این شرایط بشوند؛ این‌ها را شنیده‌ایم اما هیچ مذاکره‌ای تا به امروز با ما نشده است. در همین حد اخبار غیررسمی هم به نظرم این ارقام تضمینی از سوی سازمان سینمایی، برای فیلم‌هایی مانند فیلم ما که در شرایط عادی ظرفیت فروش ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی دارند، یک شوخی است! به همین دلیل حتی در صورت طرح این پیشنهاد هم حاضر به اکران فیلم خود نیستیم.»
در جریان بازی گذشته تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کامبوج، برخی سینماها از جمله سینما آزادی اقدام به فروش بلیط برای تماشای این بازی در سینماها کردند که در این شرایط بد سینما، اتفاقا با اقبال عموم نیز مواجه شد و همین انگیزه ای شد تا برای بازی با عراق نیز این ماجرا تکرار شود که داستان به گوش فدراسیون فوتبال می رسد و آقایان فوتبالی در این شرایط احتضار سینماها، به دنبال سهم خود از درآمد بلیط فروشی می شوند.
سجاد نوروزی مدیر مجموعه سینمایی «آزادی» ضمن اشاره به تجربه اکران بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کامبوج در این سینما و چند سینمای دیگر با اخذ مجوزهای لازم، درباره استمرار این رویکرد گفت: هنوز مشخص نیست بتوانیم این حرکت را ادامه دهیم چرا که پس از اخذ مجوز اکران فوتبال در سالن‌های سینما با پیگیری انجمن سینماداران، اخیراً فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به اماکن، اعلام کرده است وزارت ارشاد سرخود و بدون مشورت با ما این مجوز را صادر کرده است. فدراسیون فوتبال می‌گوید من حق پخش خودم را از اکران فوتبال در سینماها می‌خواهم و اگر سینماها بخواهند بازی فوتبال را روی پرده اکران کنند، باید حق پخش آن را به ما بپردازند!

مدیر سینما آزادی با تأکید بر اینکه در صورت پرداخت حق پخش از اکران فوتبال به فدراسیون، دیگر سودی از این نمایش‌ها نصیب سینماداران نمی‌شود گفت: سوال ما این است که تلویزیون در تمام این سال‌ها که بازی‌های تیم ملی را پخش کرده است، آیا حق پخش به فدراسیون فوتبال پرداخت کرده است که حالا فدراسیون به دنبال گرفتن حق پخش از سالن‌های سینماست؟ فدراسیون فوتبال اگر می‌تواند برود این حق پخش را از صداوسیما بگیرد، چرا زورش فقط به چهارتا سالن سینما می‌رسد.
داستان پر رنج سینما از ماجرای اکران تا فیلم های زیادی که به دلیل عدم استقبال مردم از سینما رفتن و عدم حمایت دولت و سازمان سینمایی از تهیه کنندگان به این حال و روز رسیده، روزهای دردآوری را سپری می کند و شاید با پخش بازی های فوتبال تیم ملی برپرده سینماها جان دوباره ای بگیرد و امید از دست رفته اهالی سینما، دوباره به این خانه برگردد.
انتهای پیام
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 22895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *