800
۰

اهدای عضو، بخشش زندگی به هزاران بیمار چشم انتظار

مرگ مغزی، پدیده‌ای غیرقابل درمان و برگشت است، اما می‌تواند نجات بخش زندگی ۸ نفر دیگر باشد.
اهدای عضو، بخشش زندگی به هزاران بیمار چشم انتظار
به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، روز جهانی یا ملی اهدای عضو فرقی ندارد، وقتی هدف و شعار، اهدای زندگی است. تعداد افرادی که همه ساله، نامشان از لیست انتظار دریافت عضو به دلیل مرگ ناشی از عدم دریافت عضو، خط می‌خورد،به تنهایی گویای اهمیت این روز است.
هر بیمار مرگ مغزی می تواند زندگی بخش ۸ نفر دیگر باشد و این چرخه نجات جان انسان ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هستند افرادی که تنها راهشان برای زنده ماندن و داشتن یک زندگی معمولی، دریافت عضو یک انسان دیگر است.
مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  ۲۵ ژوئن روز جهانی اهدای عضو است البته در ایران طبق فتوای تاریخی امام راحل که ۳۱ اردیبهشت ماه فتوا و اجازه شرعی اهدای عضو را دادند، ۳۱ اردیبهشت را به عنوان روز ملی اهدای عضو گرامی می داریم.
شادنوش افزود: امسال به عنوان اولین سال، وطن نفس را جشن گرفتیم و برنامه‌های مختلفی داشتیم که طی آن تلاش کردیم آحاد مردم را با مقوله‌هایی مثل مرگ مغزی و اهدای عضو و تاثیر آن در درمان که یک درمان قطعی است و راه جایگزینی در اغلب موارد ندارد، آشنا کنیم و این فرهنگ را توسعه دهیم.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: با شیوع کرونا دنیا تحت تاثیر قرار گرفت و آمار اهدای عضو و پیوند نیز دچار کاهش‌های عمده‌ای شد؛ در بهمن ماه ۹۸ بالاترین میزان اهدای عضو را طی همه سال‌های گذشته داشتیم، ولی متاسفانه با بروز کرونا در اسفند ۹۸،  شاهد کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو و پیوند در سال ۹۹ بودیم. مجددا طی سه ماهه اول ۱۴۰۰ وضعیت مطلوب تری را مشاهده کردیم.
شادنوش گفت: با شرایط کرونا در حوزه سلامت بیشتر آشنا شده ایم و بر اساس تجربیات به دست آمده بهتر می‌توانیم سیاست‌گذاری و مدیریت کنیم همچنین نگرانی‌هایی که از طرف مردم وجود داشته کاهش پیدا کرده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم پیشرفت بسیار مناسبی را در نوع درمان داشته باشیم.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت بیان کرد: از حدود ۲۵هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو،  بالغ بر ۱۱هزار نفر در انتظار کلیه هستند و بیشترین کاهش پیوند هم در دوران کرونا، در مورد پیوند کلیه و پس از آن در پیوند کبد و قلب بوده است.
او اظهار کرد: چند روز پیش بود که یکی از هم زبانان افغان ما از یک افغان دیگر قلب و کلیه در تهران دریافت کرد و از طریق هواپیما و جت این انتقال صورت گرفت، هر کاری که برای یک هموطن ایرانی انجام می‌شود برای این هموطنمان هم انجام شد و در حال حاضر این بیمار در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد.
شادنوش افزود: مرگ مغزی، دقیقا خودِ مرگ است و هیچ تفاوتی ندارد مگر اینکه به وسیله دستگاه ضربان قلب، برای مدتی زندگی نباتی بیمار می‌تواند ادامه باشد و ریه‌ها هم از هوا پر و تخلیه شود وگرنه مرگ قطعی است و هیچ درصد احتمالی وجود ندارد که یک بیمار مرگ مغزی به زندگی بازگردد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند با اشاره به اینکه بیشترین میزان پیوند مربوط به استان تهران و پس از آن به استان فارس است، گفت:  مرکز پیوند شیراز، یکی از پر افتخارترین مراکز پیوند جهانی است و در بعضی از موارد رتبه یک جهان را هم دارد و رتبه جهانی بیشترین تعداد پیوند کبد در یک سال در یک مرکز، به شیراز تعلق دارد.
////
کدام اعضای بدن قابل عمل پیوند هستند؟
فرحناز صادق بیگی، فوق تخصص جراحی ریه، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیوند‌هایی که در ایران انجام می‌شود به ترتیب از نظر تعداد: پیوند کلیه، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده، روده ها، همچنین پیوند بافت‌ها مانند پیوند قرنیه برای اصلاح بینایی، پیوند دریچه‌های قلبی، پیوند غضروف، تاندون، استخوان و پیوند پوست است.
صادق بیگی ادامه داد: همه انواع پیوند‌های عضو و بافت در ایران انجام می‌شود. به طور کلی پیوند عضو برای بیمارانی انجام می‌شود که به دلیل بروز یک بیماری پیشرفته آن عضو را از دست داده اند  یا دیگر برایشان کارایی سابق را ندارد.
او گفت: بهترین کار این است که از جسم فردی که دچار مرگ مغزی شده برای زندگی افراد دیگر که حیاتشان بسته به یک عضو آن شخص است، استفاده شود و بیماران کمتری از لیست انتظار پیوند، از دنیا بروند.
صادق بیگی ادامه داد: در بعضی از موارد، پیوند از دهنده  زنده انجام می‌شود مثلا در پیوند کلیه ممکن است یک فرد، یکی از کلیه هایش را برای نجات فرد دیگری، به یک نیازمند دریافت کلیه اهدا کند که این هم در جای خود، قابل تحسین است.
بیشتر بخوانید 
 
////
علی جعفریان، رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی تهران و متخصص پیوند کبد در مورد برگشت ناپذیر بودن مرگ مغزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور ما برای اینکه کادر درمان بتواند به طور قطع، مرگ مغزی را تشخیص دهد، باید ضوابط  سختی را بپذیرد و عملیاتی کند؛ تایید مرگ مغزی به طور کلی خیلی سخت انجام می‌شود و اگر کوچکترین ابهامی در تشخیص قطعی مرگ مغزی وجود داشته باشد، تمام درمان‌های لازم برای فرد انجام می شود و ادامه پیدا می‌کند و مرگ مغزی، اعلام نمی‌شود.
رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی اظهار کرد: در کشور برای تایید مرگ مغزی در یک بیمار، فرایند متفاوت و حساسی صورت می‌گیرد به این صورت که ۴ متخصص از رشته‌های مختلف، به صورت جداگانه بیمار را می‌بینند و بعد به فاصله ۱۲ ساعت این بررسی‌ها تکرار می‌شود و بعد از آن دوباره پزشک و پرستار بیمار را چک می‌کنند و در صورتی که پس از این فرایند، مرگ مغزی برای بیمار تایید شد، هیچ امکانی برای بازگشت بیمار به زندگی وجود ندارد و فرد کاملا مُرده، چون مغزش دیگر کار نمی‌کند و تنها دلیلی که قلب و سایر ارگان‌ها کار می‌کنند این است که بلافاصله بعد از مرگ مغزی، سیستم درمانی با وسایل حمایتی مثل دستگاه‌ها تنفس مصنوعی و انواع و اقسام دارو‌ها و ... ارگان‌ها را برای مدتی بین ۱ تا ۲ ماه زنده نگه می‌دارد و حتی با وجود این دستگاه‌ها باز هم پس از مدتی بیمار از بین می‌رود.
جعفریان بیان کرد: یک سوی دیگر قضیه این است که تعداد زیادی به علت نارسایی پیشرفته کبد و قلب و ریه و کلیه، از ادامه زندگی با کیفیت مناسب، محروم اند و در مواردی مانند مشکلات قلب و کبد نیاز مبرم به پیوند احساس می‌شود.
این متخصص پیوند کبد اظهار کرد: مرگ و میر لیست انتظار ما در سال‌های گذشته بین ۷ تا ۸ درصد بود و در طی یک سال و نیم شیوع کرونا، به ۱۵ درصد رسید یعنی در سالهای  قبل، از هر ۱۰۰ بیماری که در لیست انتظار بودند،  ۷ نفرشان قبل از اینکه کبد را دریافت کنند، فوت می‌کردند در سال ۹۹ که برای اهدا عضو و مشکلاتی که برای نگهداری عضو، داشتیم،  عدد این فوت شدگان لیست انتظار به ۱۵ نفر رسید.
جعفریان بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما، فرهنگ اهدای عضو، در حال پیشرفت است و در طول سال‌های گذشته شاهد افزایش آمار اهداکنندگان بوده ایم.
او گفت: در مرکز ما از ۲۰ سال گذشته، حدود ۳۰۰-۱۲۰۰ پیوند، انجام شده است و بهتر است بگوییم این تعداد از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اند و در حال حاضر ۲۰ سال است که با اعضای پیوندی که دریافت کرده اند زندگی می‌کنند.

انتهای پیام /
 
 
پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 22997
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *