دعوت روسیه از ایران و هند برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان

31 تير 1400 ساعت 10:56

سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌نو با اشاره به پیشنهاد مسکو برای حضور ایران و هند در گروهی برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، گفت این اقدام می‌تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «دمیتری سولودوف» سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌نو، از دعوت ایران و هند توسط مسکو برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان خبر داد.

سولودوف در این‌باره گفت که وجود تهران و دهلی‌نو به‌عنوان اعضای گروه بین‌دولتی موسوم به «تروُیکا» برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، می‌تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه در همکاری خود با هند درخصوص سازوکار گفت‌وگو حول مسئله افغانستان «متعهد و قابل اعتماد»، توضیح داد:‌«با توجه شرایط رو به وخامت در افغانستان، مأموریت شکل‌دادن به یک اجماع منطقه‌ای جهت حمایت از مذاکرات درون‌افغانی هر روز حیاتی‌تر می شود».
گروه ترویکا که نسبت به گذشته اعضای بیشتری پیدا کرده، اکنون شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکا می‌شود.
پیشنهاد مسکو برای پیوستن ایران و هند به‌عنوان اعضای جدید این گروه، چند روز بعد از آن است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست ارتباطی در تاشکند گفته بود در حال مباحثه بر سر وارد شدن احتمالی بازیگران خارجی بانفوذ دیگری در ترویکا هستند.
پیش از این، نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان روز چهارشنبه، ۱۶ تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه در تهران افتتاح شد و روز پنجشنبه نیز در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه یافت.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خطاب به هیأت‌های افغانستانی در تهران گفت: هر چه زودتر جنگ را پایان دهید و برای مردم افغانستان فرصت توسعه فراهم آورید.
منبع: فارس     
انتهای پیام/


کد مطلب: 23191

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23191/دعوت-روسیه-ایران-هند-پیوستن-مذاکرات-صلح-افغانستان

شستون
  https://shastoon.ir