«قبله عالم» سوز!/ محمدی کماکان در مسیر ابتذال سازی

27 شهريور 1400 ساعت 13:26

«قبله عالم» در ادامه مسیر فیلم های دارای نمایه های ابتذال و سطح پایینی همچون «اکسیدان و چهار انگشت»، حامد محمدی را در مسیری قرار داده که به جای ماندگاری تنها به فکر گیشه و پول سازی در شبکه نمایش خانگی است.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پخش سریال «قبله عالم» به نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی آقای پدر، یعنی منوچهر محمدی به تازگی در شبکه نمایش خانگی آغاز شده است و تا زمان نوشتن این متن، 4 قسمت از این سریال در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
حامد محمدی که نام خود را با نوشتن فیلمنامه «طلا و مس» بر سر زبان ها انداخت و توانست برای این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم فجر و جشن سینمای ایران شود، کار کارگردانی را با سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» شروع کرد؛ یک کمدی موقعیت با بازی جواد عزتی در نقش یک روحانی و آمدن سه قلوهایی که زندگی او را تغییر می دهند.
«اکسیدان، چهار انگشت و چپ راست» از دیگر آثار حامد محمدی در مقام کارگردانی است که همگی در ژانر طنز و کمدی ساخته شده اند و سایه پرقدرت آقای پدر به عنوان تهیه کننده بر تک تک این آثار سنگینی می کند.
حامد محمدی با سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» ثابت کرده که به خوبی کمدی موقعیت را می شناسد و این توانایی را دارد که تماشاگر خود را شرافتمندانه هم بخنداند و هم او را درگیر قصه ساده و سر راست خود کند؛ قصه ای که در «طلا و مس» نیز به سادگی و در عین حال پیچیدگی روایت کرده بود.
اما در ادامه راه آقای کارگردان نه تنها موفقیت گذشته را تکرار نکرد، بلکه با ساخت آثاری که نمی شود ژانر طنز به آنها گفت، عملا فقط به فکر گیشه می افتد و با آوردن دو بازیگر طناز مثل جواد عزتی و امیر جعفری به همراه دیالوگ های اروتیک سعی می کند تا تماشاگر را به این بهانه به سینما بکشاند.
حالا 4 قسمت از پخش «قبله عالم» حامد محمدی گذشته است؛ سریالی که در ابتدا مخاطب فکر می کند قرار است شاهد طنز موقعیتی در دل تاریخ باشد و داستان «بدل» پادشاهی که قرار است به جای شاه در زمان ها و موقعیت های مختلف قرار بگیرد و احتمالا فضای کمدی از دل این موقعیت ها خلق شود؛ اما به ناگاه مسیر قصه عوض می شود و کاراکترهای عهد قاجار با خوردن اکسیر جوانی به زمان حال می آیند و این تغییر مکان و زمان ناگهانی قرار است موقعیت های طنز جدیدی را بوجود آورد.

روایت دو خطی همین قصه در نگاه نخست جذاب و مخاطب پسند به نظر می رسد؛ هرچند نمونه موفق تر این ماجرا را چندین سال پیش مهران مدیری با «قهوه تلخ» خود برای تماشاگر روایت کرده بود. «قهوه تلخی» که هنوز به گواهی بسیاری یکی از آثار موفق و درجه یک مهران مدیری به شمار می رود. داستان، موقعیت ها، بازی ها و همه و همه باعث شد تا کاری ماندگار ثبت شود.
اما حالا «قبله عالم» نه توانسته طنز موقعیت خود را با این جابجایی زمانی و مکانی ایجاد کند و نه با دیالوگ های خود این کمدی را خلق کند؛ دیالوگ هایی سراسر اروتیک که به لطف پخش در شبکه نمایش خانگی مجوز گرفته و همین ها نیز نتوانسته رضایت مخاطب را به دست آورد.
با این وجود کارگردان و بازیگران این مجموعه معتقداند که سریالشان از طرف نهاد ناظر، سانسور بسیار شده و قسمت های پخش شده را ماحصل کار خود نمی دانند؛ ماجرایی که عوامل سریال «زخم کاری» نیز به آن اشاره داشتند.
اما تجربه نشان داده وقتی نه خبری از فیلمنامه درست و حسابی است و نه کارگردانی، تلاش عوامل بر سوار شدن بر بال حاشیه هاست تا با این وسیله لااقل کار قدری دیده شود ولی مخاطب حرفه ای صبر محدودی دارد و بیشتر از چند قسمت به یک سریال فرصت عرض اندام نمی دهد و با وجود سریال های درجه یک خارجی و بعضا ایرانی در شبکه نمایش خانگی، تماشاگر با حق انتخابی که برای تماشا دارد، قطعا بهترین کار را انتخاب می کند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 23540

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23540/قبله-عالم-سوز-محمدی-کماکان-مسیر-ابتذال-سازی

شستون
  https://shastoon.ir