800
۰

اقدام قاطع صدا و سیما در حفاظت از خانواده‌های ایرانی

شورای پروانه تولید و انتشار محتوای حرفه‌ای «ساترا» اخیرا ۸ فیلمنامه را که در دولت قبل مجوز گرفته بودند به دلیل خشونت بیش از حد، ارائه تصویر سیاه از ایران، ترغیب به مصرف مواد مخدر و تخریب نظام خانواده باطل کرد.
اقدام قاطع صدا و سیما در حفاظت از خانواده‌های ایرانی
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داستان نظارت، ممیزی و مجوز پروانه ساخت تا نمایش در شبکه نمایش خانگی در این چند سال اخیر، تغییرات و حاشیه های فراوانی به خود دیده است؛ از دعوای جدی ارشاد با صدا و سیما بر سر اینکه چه کسی حق نظارت بر سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی و وی اودی ها را دارد تا بوجود آمدن سازمانی به نام «ساترا» زیر نظر صدا و سیما که قرار بود به این دعوا خاتمه دهد.
ساترا در ابتدا بر اساس اختیاراتی که برایش تعریف شده بود، اعلام کرد که وظیفه نظارت بر سریال ها و هرآنچه در فضای مجازی منتشر می شود را دارد و البته قرار است در فضایی تعاملی با وی او دی ها کار کند و نمی خواهد نقش «پلیس بد» را داشته باشد.
اما حاشیه های این ماجرا تمامی نداشت و همه این ها به نحوی از قوانین نصفه و نیمه موجود ناشی می شد؛ قوانینی که به سازمان سینمایی ارشاد این اجازه را داده بود که پروانه ساخت سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی را صادر کند و از طرفی پس از تولید سریال و در زمان پخش، پای ساترا برای نظارت پسینی به وسط کشیده می شد و گاها ممیزی های قبل از پخش یک قسمت از سریال و یا حتی توقف پخش یک سریال، اعتراض مخاطبان و عوامل تولید آن سریال را در پی داشت.
همه این موارد باعث شد تا ساترا اعلام کند که از این پس وظیفه اعطای مجوز پروانه ساخت نیز بر عهده این سازمان است و عملا ارشاد وظیفه ای در این باره ندارد و با این کار می خواست با «نظارت از روز اول»، به همه این حاشیه های پسینی پایان دهد. سریال «زخم کاری» که اخیرا پخش آن به پایان رسیده، نمونه ای از این اقدام ساترا به شمار می رود که از مجوز پروانه ساخت تا نظارت های حین پخش، تماما بر عهده خود ساترا بوده است.
بر این اساس ساترا نیمه های مردادماه بود که اعضای شورای پروانه تولید و انتشار محتوای حرفه‌ای خود را رسانه ای کرد؛ بر این اساس آقایان حجت‌الاسلام محمد قمی، منصور واعظی، علی‌اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، پرویز شیخ طادی و غلامرضا میرحسینی به‌عنوان اعضای حقیقی شورای پروانه تولید سریال‌ها و آقایان علی‌اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، محمدرضا جعفری جلوه و عبدالکریم خیامی‌ به‌عنوان اعضای حقیقی شورای پروانه تولید و انتشار محتوای نمایشی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر معرفی شدند.
حالا خبر رسیده که در این شورا از ۱۷ طرح که قبلا وزارت ارشاد دولت روحانی مجوز داده بود، ۸ طرح بدلیل خشونت بیش از حد، ارائه تصویر سیاه از ایران، ترغیب به مصرف مواد مخدر، تخریب نظام خانواده و تحریف تاریخ انقلاب ابطال شده است. همچنین برای ۳ اثر مجوز تولید فیلم نامه صادر شده و فیلم نامه ۶ اثر نیز مشروط به انجام اصلاحاتی با موافقت شورا تایید شده است.
طبق اعلام شورای صدور مجوز تولید حرفه‌ای در فضای مجازی، دلایل اصلی در طرح‌های رد شده شامل خشونت آزاردهنده، آسیب جدی به جایگاه خانواده، خرافه‌گرایی، ایجاد تصویر منفی از جامعه ایرانی و امثال آن بوده است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 23555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *