رویترز خبر داد:

تماس آمریکا با چین برای کاهش خرید نفت از ایران

7 مهر 1400 ساعت 10:32

در حالی که واشنگتن مدعی آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین برای احیای برجام است، رویترز گزارش داده که ایالات متحده از پکن خواسته خرید نفت از ایران را کاهش دهد.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که واشنگتن مدعی آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین برای احیای برجام است، رویترز در خبری اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داده که ایالات متحده به صورت دیپلماتیک در خصوص کاهش خرید نفت خام ایران با چین تماس گرفته است.
 
به نوشته رویترز، تصور می‌شود که خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا که به هدفش جلوگیری از چنین فروش‌هایی بوده، باعث شده اقتصاد ایران همچنان پا برجا بماند.
 
طبق گزارش رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که به دلیل حساسیت این موضوع خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه به این خبرگزاری گفت: ما از خریدهای نفتی شرکت‌های چینی از ایران آگاه هستیم.
 
وی افزود: از اختیارات تحریمی خود برای پاسخ به فرار از تحریم‌های ایران، شامل آن‌هایی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به این اقدام خود ادامه می‌دهیم.
 
این مقام گفت: با این حال، ما به صورت دیپلماتیک با چینی‌ها به عنوان بخشی از گفت‌وگوی خود در  خصوص سیاست ایران برخورد کرده‌ایم و فکر می‌کنیم به طور کلی، این روش موثرتری برای رسیدگی به نگرانی‌های ما است.
 
به گزارش رویترز، به طور جداگانه، یک مقام اروپایی گفت که این یکی از موضوعاتی بود که «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه ایالات متحده هنگام سفر به چین در اواخر ماه ژوئیه مطرح کرد.
 
به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، این مقام اروپایی که به دلیل حساسیت دیپلماسی هسته‌ای به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، مدعی شد که چین از ایران محافظت می‌کند و همچنین گفت یکی از مسائل اصلی غرب این است که چین چقدر نفت از ایران خریداری می‌کند. 
 
طبق این گزارش، وزارت امور خارجه ایالات متحده فوراً به درخواست برای اظهارنظر در خصوص گفته‌های این دو مقام آمریکایی و اروپایی پاسخ نداد. 
 
به ادعای رویترز، شرکت تجزیه و تحلیل کالا با نام Kpler تخمین می‌زند که واردات نفت چین از ایران به طور متوسط ​​از اول سال تا اوت ۵۵۳ هزار بشکه در روز بوده است.
 
اوایل مردادماه رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است.
 
این خبرگزاری به نقل از مقام مذکور  افزود واشنگتن در حال آماده شدن برای شرایطی است که ایران نخواهد به مذاکرات بر سر برجام بازگردد.
 
طبق این گزارش واشنگتن چند ماه قبل از آن به پکن گفته بود هدفش از سرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برجام است و چنانچه این موضوع محقق شود نیازی برای جریمه شرکت‌های چینی که اقدام به خریداری نفت خام از ایران می‌کنند وجود نخواهد داشت.
 
خبرگزاری رویترز افزود این موضع آمریکا اکنون با توجه به ابهام‌ها در خصوص زمان از سرگیری هفتمین دور مذاکرات وین دستخوش تغییراتی شده است.
 
ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. اما علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
 
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. با این حال، تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام بی‌نتیجه مانده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.
 
یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 23652

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/23652/تماس-آمریکا-چین-کاهش-خرید-نفت-ایران

شستون
  https://shastoon.ir