به گزارش
شستون؛ به نقل از
عصرهامون، قریب به دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد ویروسی که تمام معادلات جهان را دستخوش تغییر و تحولات کرد و خود سرخط مهم ترین خبرها شد.
بحرانی چند وجهی که سلامت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و همه ابعاد را در برگرفت؛ در این میان آموزش و پرورش که یکی از عرصه های مهم در تعلیم و تربیت به شمار می رود نیز با آمدن این ویروس روند آموزشی خود را تغییر داد.
آموزش حضوری جای خود را به آموزش مجازی داد و جای کتاب و دفتر را فایل های صوتی و تصویری معلم، و جای مدرسه و کلاس درس را تلفن همراه و تبلت گرفت.
برگزاری کلاس های درس به صورت غیرحضوری و آنلاین هر چند در دوران همه گیری کرونا به موقع آغاز شد و اجازه نداد شیوع این بیماری فرآیند تعلیم و تربیت را به طور کامل تعطیل کند و مزایایی همچون آشنایی بیشتر جامعه به ویژه دانش آموزان با فضای مجازی، کم شدن هزینههای رفت و آمد و... را در بر داشت، اما این نوع از آموزش معایب و مشکلاتی را هم در پی داشت که عدم دسترسی تمام دانش آموزان به فضای مجازی به علت نبود زیرساخت کافی یا عدم توانایی در تهیه تلفن همراه و غیره از جمله آنها است.
استفاده 351 هزار و 985 دانش آموز از تلفن همراه و تبلت در فرایند آموزش مجازی
داوود گلی، سخنگوی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما به چگونگی دسترسی دانش آموزان مقاطع تحصیلی در فرایند آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: بر اساس سامانه نظارتی خود اظهاری که توسط خانواده ها و دانش آموزان تکمیل شده است در سال گذشته 351 هزار و 985 نفر دانش آموز از تلفن همراه و تبلت در فرایند آموزش مجازی استفاده کرده اند.
وی افزود: در این زمینه 45 هزار و 51 نفر از دانش آموزان از تلفن همراه و تبلت شخصی خود بهره گیری کرده اند.
به گفته مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان، 94 هزار و 959 نفر از تلفن همراه و تبلت پدر، 90 هزار و 748 دانش آموز از تلفن همراه و تبلت مادر استفاده کرده اند.
گلی تصریح کرد: 20 هزار و 298 نفر از تلفن همراه و تبلت خواهر و برادر، و همچنین 100 هزار و 129 دانش آموز از تلفن همراه و تبلت سایرین( فامیل، همسایه، معلم و ...) در راستای یادگیری و آموزش بهره گیری کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع این تعداد 243 هزار و 124 نفر از تلفن همراه و 107 هزار و 861 نفر از تبلت استفاده کرده اند.
سخنگوی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه میزان دسترسی دانش آموزان در سال جاری نیز پس از احصا اطلاع رسانی خواهد شد، افزود: تعداد 109 هزار و 923 دانش آموز نیز افرادی بودند که در حاشیه شهرها زندگی کرده و به آموزش های مجازی و حضوری دسترسی نداشته اند که برای این افراد از درسنامه و آموزش های فرد به فرد و شرایط ویژه آنها استفاده شده است.
گرچه شرایط اضطراری متعاقب کرونا، آموزش و پرورش را به ایجاد شبکه شاد وادار کرده و از دستاوردهای فوری و کوتاهمدت آن بهرهمند کرد، اما این شبکه، حتی بعد از پایان فراگیری این ویروس نیز میتواند به عنوان ابزار سیاستگذاری و نظارت مورد استفاده وزارتخانه قرار گیرد.
شاد میتواند به عنوان دستیار معلم در تکمیل و ارتقای کیفیت آموزش به کار گرفته شود و حتی در صورت بازگشت مجدد ویروس یا بروز بسیاری از بحرانهای غیرقابل پیشبینی، امکان استمرار امر آموزش را فراهم کند.
انتهای پیام/