800
۰
جادوگری در فوتبال را خرافات محض می‌دانم؛

نمازی: لبنان و سوریه برای تیم ملی دردسرساز نیستند/ اختلاف بین اسکوچیچ و طارمی به ایران ضربه خواهد زد

مربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانۀ بازی‌های یوزهای سپیدپوش مقابل تیم‌های ملی فوتبال لبنان و سوریه در راه صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با خبرگزاری دانا به گفت‌وگو نشست.
نمازی: لبنان و سوریه برای تیم ملی دردسرساز نیستند/ اختلاف بین اسکوچیچ و طارمی به ایران ضربه خواهد زد
به گزارش شستون؛ در آستانه دو دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم‌های ملی فوتبال لبنان و سوریه در چارچوب رقابت‌های نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، برای بررسی شرایط فعلی یوزهای سپیدپوش و واکاوی مسائل پیرامون اردوی تیم ملی با امید نمازی، مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران که این روزها در لیگ برتر فوتبال ایالات متحدۀ آمریکا مشغول به‌کار شده و به هدایت تیم فوتبال هوستون دینامو مشغول است، به صحبت نشستیم. دستیار اسبق کارلوس کی‌روش طی گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا به تشریح و تحلیل خود از شرایط ملی‌پوشان فوتبال ایران پرداخت که مشروح مصاحبه را در ادامه خواهید خواند؛
* فوتبال ایران را ترک کردید و به لیگ برتر فوتبال آمریکا پیوستید. شرایط‌تان در تیم هوستون دینامو چگونه است؟
 
- در فصل جاری شرایط تیم چندان خوب نبوده. علی‌رغم این که لیگ جدید را خوب شروع کردیم، به علت پاره‌ای از مصدومیت‌ها، فروش برخی از بازیکنان مؤثر تیم و سایر مسائل، کمی ضربه خوردیم و باید ببینیم برای سال آتی چگونه تقویت می‌شویم.
 
* آن‌جا که مانند ایران نیست؟ به تیم مربی‌گری فرصت اجرای تفکرات‌شان را می‌دهند یا با چند نتیجه ضعیف حکم برکناری صادر می‌شود؟
 
- نه؛ این‌جا از این خبرها نیست. لیگ فوتبال ایران را دنبال می‌کنم و می‌دانم که آن‌جا این‌گونه است.
 
* به تیم ملی فوتبال بپردازیم؛ بازی‌های ملی‌پوشان در تاریخ ۲۰ و ۲۵ آبان برگزار خواهد شد اما کمی از عقب‌تر به ماجرا نگاه کنیم. ۲ بازی مهم مقابل تیم‌های ملی فوتبال امارات و کره‌جنوبی داشتیم که شاید بتوان گفت نمایش سپیدپوشان چنگی به دل نمی‌زد.
 
- فکر می‌کنم در برابر تیم ملی فوتبال امارات، بازی را خوب شروع نکردیم و فضای بسیار زیادی را پشت ۲ مهاجم‌مان در اختیار بازیکنان اماراتی دادیم تا خیلی راحت بتوانند در آن خلأ به توپ‌گیری و بازی‌سازی بپردازند. مهدی طارمی و سردار آزمون در نیمه نخست روی یک خط بازی می‌کردند و تیم ملی با سیستم ۲-۴-۴ به زمین آمده بود که این باعث بروز خلأ در فضای پشت مهاجم ایران شد. در نیمۀ دوم با تغییراتی که در تاکتیک تیم ملی پدید آمد، طارمی کمی به پشت آزمون متمایل شد تا عملاً آن نقطه پوشش داده شود و این فضای خالی تا حدودی از بین رفت که در نهایت باعث بهبود عمل‌کرد تیم ملی و کسب ۳ امتیاز بازی شد.
 
* و در مقابل کره‌جنوبی چطور؟
 
- دراگان اسکوچیچ باز هم همان روش را اتخاذ کرد و با ۲ مهاجم مرکزی بازی را آغاز داشت. کره‌جنوبی هرگز تیم دست‌وپا بسته‌ای نبوده و هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ فنی، تیم خوبی نشان دادند. فکر می‌کنم کمی ضربه خوردیم؛ چرا که انتخاب تاکتیک در تقابل با تیم‌هایی که کیفیتی برابر یا حتی بیش‌تر از تیم ملی فوتبال ایران دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. تاکتیک تیم باید بسیار مشخص و دقیق تعیین شود تا بازیکنان بتوانند بهترین نمایش خود را در پست‌شان داشته باشند. البته ما می‌توانستیم در تهران برنده باشیم اما کره‌جنوبی روی‌هم‌رفته از ما سرتر بود. شاید این ۲ بازی برای دراگان اسکوچیچ درسی شده باشد و اثر آن را در بازی‌های آتی ببینیم.
 
 
* در حفرۀ پشت ۲ مهاجم، بازیکنی مثل سامان قدوس را داریم که ویژگی‌های بازی در پست شماره ۱۰ را داراست و می‌تواند این خلأ را پر کند. چرا دراگان اسکوچیچ علی‌رغم بهره‌مندی از ستاره‌ای مانند قدوس که بارها کیفیت خوبی را هم از خود نشان داده، استفاده نمی‌کند؟
 
- پاسخ دادن به این سؤال برای من کمی سخت است. بالاخره مربی به تیم خودش نزدیک است و هر روز با شرایط و وضعیت بازیکنان آشناست. اگر اسکوچیچ سیستم بازی تیم ملی را تغییر دهد و مثلاً با سیستم ۱-۳-۲-۴ تیم را به زمین بفرستد، سامان قدوس می‌تواند مقابل هافبک‌های تدافعی تیم رقیب نمایش بسیار خوبی داشته باشد و با تغذیه مهاجمان ایرانی یا حتی گل‌زنی، تیم را در موقعیت برتری قرار دهد. متأسفانه این امر انجام نشده و دراگان به استفاده از سیستم ۲ مهاجمه اعتقاد دارد.
 
* تیم ملی فوتبال با کسب ۱۰ امتیاز از ۴ بازی طی این دوره از رقابت‌ها در صدر جدول گروه خود قرار گرفته اما گفته می‌شود که این برتری‌ها ناشی از خلاقیت فردی ستاره‌هاست. نقش دراگان اسکوچیچ در این نتایج تا چه میزان دخیل بوده؟
 
- در هر صورت سرمربی و کادرفنی در پیروزی‌ها و شکست‌ها نقش‌آفرین هستند و نمی‌توان اثر آن‌ها را کتمان کرد. البته باید بگویم که این نسل تیم ملی، به جرات از بهترین نسل‌های تاریخ تیم ملی بوده و شاید از تیم ملی سال ۱۹۹۸ هم بهتر باشد. در فاز تهاجمی دست سرمربی بسیار باز بوده و انتخاب‌های خوبی هم می‌تواند داشته باشد. فکر می‌کنم اسکوچیچ توانسته تیم را یک‌دل نگه دارد و مدیریت خوبی هم داشته، شاید در انتخاب تاکتیک و سیستم بتواند بهتر عمل کند؛ وقتی تیم ملی فوتبال امارات توانست کمی ما را اذیت کند، یعنی باید کنترل بازی در دست ما باشد و به تغییر نگرش در ارنج تیم نیاز خواهد بود.
 
* از توانایی دراگان اسکوچیچ بر مدیریت فضای رختکن صحبت کردید اما بین او و مهدی طارمی طی چند وقت اخیر، روابط حسنه‌ای برقرار نبوده و مجدداً حاشیه هم پدید آمده. این وضعیت چه تأثیری بر شرایط تیم ملی خواهد گذاشت؟
 
- این حاشیه‌ها قطعاً مورد مثبتی برای تیم ملی نیست اما هر چه زودتر باید این کدورت‌ها رفع شود. اگر این وضعیت باقی بماند و درباره‌اش صحبت نشود، بر سایر بازیکنان هم مؤثر خواهد بود و به تیم ضربه می‌زند.
 
 
* وزن کادرفنی و دستیاران خارجی و ایرانی دراگان اسکوچیچ در تیم ملی را چگونه می‌بینید؟
 
- نسبت به دستیاران خارجی اسکوچیچ اصلاً شناختی ندارم اما وحید هاشمیان و کریم باقری را خوب می‌شناسم. باقری برای جمع کردن مسائل حاشیه‌ای و ترویج فضای یک‌دلی کمک بزرگی برای تیم ملی خواهد بود. هاشمیان هم سال‌ها در سطوح مختلف فوتبال آلمان مربی‌گری کرده و می‌تواند برای دراگان کمک خوبی باشد. نمی‌دانم روی این نیمکت کسی هست که درون بازی به سرمربی تیم کمک بکند و در شرایط سخت با مشاوره صحیح و اتخاذ یک تصمیم یا تعویض مناسب، ورق را به نفع تیم ملی برگرداند یا نه.
 
* آتوریته و کاریزمای سرمربی‌گری تیم ملی را در مربیان جوانی که با کی‌روش کار کردند، می‌بینید؟
 
- کارلوس کی‌روش دوست داشت از خودش در فوتبال ایران، چیزی به‌جا بگذارد. کی‌روش می‌خواست تا مربی‌های جوان را آموزش دهد تا آن‌ها بعدها بتوانند در مربی‌گری موفق باشند. یکی از آن‌ها هم جواد نکونام بود که خودش با تجربیات مؤثرش در لالیگای اسپانیا و تیم ملی، به مربی موفقی بدل شد. دیدگاه کی‌روش این بود که میراثی از خود در ایران باقی بگذارد تا مربیان هم‌کارش بعدها در سطح ملی و باشگاهی فوتبال ایران موفق باشند. چرا که نه؟ یک مربی مثل جواد نکونام می‌تواند هر روز پخته‌تر شود و حتی روزی هم روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران بنشیند. او سال‌های سال کاپیتان ملی‌پوشان بوده و در یکی از بهترین لیگ‌های فوتبال دنیا هم توپ زده، موفقیت افرادی مثل او بعید نیست.
 
* به بازی‌های آتی تیم ملی بپردازیم؛ مقابل تیم‌هایی که در سطح اول فوتبال آسیا نیستند شرایط‌مان چطور خواهد بود؟
 
- همیشه بازی‌های بیرون از خانه سخت بوده. من تجربه حضور در لبنان را دارم و حتی مقابل این تیم شکست خورده‌ایم. عواملی مانند جو لبنان، زمین استادیوم، آب‌وهوا و تصمیمات داور می‌تواند دست‌اندرکار باشد تا نتیجه بازی چطور رقم بخورد. این نسل از تیم ملی بعید می‌دانم به مشکلی مقابل تیم‌های لبنان یا سوریه بر بخورند و فکر می‌کنم مقابل لبنان در ابتدا موفق باشند.
 
* و در بازی برابر تیم ملی فوتبال سوریه چطور؟
 
- تقابل با ملی‌پوشان سوریه کمی از رویارویی با لبنانی‌ها سخت‌تر خواهد بود اما فکر می‌کنم این تیم‌ها در سطحی نیستند که برای این نسل از تیم ملی فوتبال ایران مشکل بسازند.
 
* در واقع با این نسل می‌توانیم بالاتر از صعود به جام جهانی، به راه‌یابی به مرحله حذفی رقابت‌های قطر فکر کنیم.
 
- این یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران بوده و از این رو فکر می‌کنم بچه‌ها به راحتی جواز صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ را کسب کنند. باید هدف اصلی تیم ملی بالا رفتن از دور گروهی باشد و این نسل برای نخستین بار می‌تواند این اتفاق مهم را رقم بزند.
 
 
* درباره موضوع VAR و استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی نظر شما چیست؟
 
- با کنترل بیماری کرونا و تبدیل شرایط فعلی به وضعیت عادی، امیدوارم شرایط اقتصادی هم بهتر شود تا کشورها و شرکت‌های معتبر حاضر شوند این تکنولوژی را در ایران راه‌اندازی کنند. البته که مجهز کردن استادیوم‌های فوتبال ایران به VAR اصلاً کار راحتی نیست؛ چرا که بسیاری از ورزشگاه‌ها اصلاً تجهیزات لازم برای این امر را ندارند. فکر می‌کنم این کارِ مشکل، زمان‌بَر خواهد بود و حداقل طی ۱ یا ۲ سال آینده به طول بیانجامد.
 
* پیرامون بازگشت تماشاگران به استادیوم‌ها چطور؟ تیم ملی از همین ناحیه هم ضربه بدی را در دیدار با کره‌جنوبی دریافت کرد.
 
- مسئله پاندمی کرونا هنوز هم در ایران به خوبی مدیریت و کنترل نشده و درصد واکسیناسیون قابل‌قبول نیست. دولت فکری به حال این ویروس بکند و به کمک فوتبال بیاید. هر چه بیش‌تر مردم واکسن بزنند، این موضوع راحت‌تر خواهد شد. امیدوارم هر چه زودتر مردم ایران به استادیوم‌ها برگردند؛ چرا که روحیه مضاعفی برای فوتبال ملی و باشگاهی ایران خواهد بود.
 
* این روزها مسئله ورود افراد رمال و جادوگر به فوتبال ایران با ادبیاتی نظیر خوبان عالم باب شده؛ شما این چیزها را دیده‌اید؟ نظرتان درباره‌اش چیست؟
 
- این چیزها را نه از نزدیک دیده‌ام و نه قبول دارم. این مسائل را خرافات محض می‌دانم و حتی دوست ندارم راجع به آن حرف بزنم؛ چون این کسائل هیچ ربطی به فوتبال ندارند.
 
* به تیم فوتبال امید هم بپردازیم. شما در مقطعی هدایت ملی‌پوشان زیر ۲۳ سال ایران را تجربه کردید و این تیم حالا به جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا راه یافته. آیا ملی‌پوشان امید می‌توانند با مهدی مهدوی‌کیا به رؤیای ۴۸ ساله صعود به المپیک برسند؟
 
- بله ولی این امر نیاز به امکانات دائم و خوب دارد. تیم فوتبال امید با بازی‌های تدارکاتی و اردوهای مرتب، باید همیشه در شرایط مسابقه باشد تا با تجهیزات مناسب، به امر صعود فکر کند. این که بگوئیم با تکیه بر استعداد فوتبالیست‌ها و سرمربی‌گری مهدوی‌کیا به المپیک می‌رسیم، اصلاً این‌گونه نیست و المپیکی نمی‌شویم. باید از الان برای رقابت آماده باشیم و مقدمات صعود را فراهم کنیم.
 
* لیگ برتر فوتبال ایران هم این روزها به هفته چهارم رسیده؛ شرایط مدعیان را چگونه دیدید؟
 
- فکر می‌کنم تیم فوتبال استقلال امسال شروع خوبی داشته و بازیکنان خوبی هم دارد که ۲ تای آن‌ها خارجی‌های باکیفیتی هستند. از آن سو هم تیم فوتبال پرسپولیس با افت کیفیت و خروج بازیکنان مواجه شده و شاید تیم چند سال اخیر نباشد اما تاکنون تیم فوتبال سپاهان را مدعی اصلی می‌بینم.
 
* و به عنوان حرف پایانی؟
 
- امیدوارم که تیم ملی فوتبال کشورمان بدون هیچ مشکلی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند و هدف بزرگی را در سر بپروراند تا برای نخستین بار به دور حذفی رقابت‌های جهانی برسیم.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 23980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *