800
۰
دبیرکل سازمان ملل:

ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود

دبیرکل سازمان ملل در دوازدهمین و جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.
ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل دوازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد تا در نشست روز سه شنبه ۲۳ آذرماه جاری (۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار گیرد.

دبیرکل سازمان ملل در این گزارش با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است.

 به گزارش ایرنا، گوترش در گزارش خود از فعالیت‌های دیپلماتیک در قالب گفت وگوهای انجام شده در ماه آوریل تا ژوئن گذشته و همچنین نشست های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

 دبیرکل سازمان ملل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته است.

گوترش مشابه گزارش های اخیر خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می کند و به طور خاص اظهار می دارد که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد. دبیرکل سازمان ملل البته نسبت به اقدامات متقابل هسته‌ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه  ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را مدنظر قرار داده است.

قرار است مطابق ادوار قبلی، این گزارش به همراه گزارش شش ماهه تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ در  نشست عادی شش ماهه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه  ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گیرد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتظار می رود فضای نشست شورای امنیت متاثر از مذاکرات و گفت وگوهای جاری در وین، متمرکز بر اولویت روند اقدامات و مذاکرات دیپلماتیک برای احیای کامل مفاد برجام و بازگشت ایالات متحده آمریکا به این توافق قرار گیرد.

نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود نیز در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانسته و از واشنگتن خواسته بود  تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها از روز پنجشنبه ۹ دسامبر (۱۸ آذرماه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 24312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *