800
۰
دانا گزارش می دهد؛

«حاشیه»هایی که تنور جشنواره را داغ نگه داشته است

برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سالیانه سینمای ایران همواره با حاشیه های مختلفی همراه بوده است که دیگر به بخش جدانشدنی این فستیوال تبدیل شده اند.
«حاشیه»هایی که تنور جشنواره را داغ نگه داشته است
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سالیانه سینمای ایران همواره با حاشیه های مختلفی همراه بوده است؛ از فیلم هایی که در راه ورود به جشنواره به سد هیات انتخاب برخورد می کنند تا مکان جشنواره و حاشیه های دیدن فیلم ها، نشست های خبری و در آخر هم دادن سیمرغ های جشنواره که تنور این حاشیه ها را داغ داغ می کند.
جشنواره فیلم فجر چهلم نیز از این حاشیه ها در امان نبوده و هر روز رسانه ها با پرداختن به یکی از آن حاشیه ها، اصطلاحا تنور جشنواره را روشن نگه می دارند.
در همان روزهای نخستی که اسامی 22 فیلم راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران از سوی هیات انتخاب معرفی شد، شروع این حاشیه ها با مصاحبه های گاه و بیگاه برخی از اعضای هیات انتخاب مبنی بر خوب بودن و یا ضعیف بودن برخی فیلم ها و یا ممیزی هایی که باعث حذف این آثار از فهرست نهایی جشنواره شده خبر می دادند.
اخیرا بهروز افخمی یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره چهلم فجر در گفت و گو با ایسنا از فیلم هایی نام می برد که می توانستند در فهرست نهایی این جشنواره حضور داشته باشند. افخمی می گوید:«عروسک»، «علت مرگ: نامعلوم»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «میرجاوه» و دو، سه فیلم دیگر که (نبودشان) خیلی دل ما را سوزاند.
اما حاشیه داغ دیگری که این روزها از طرف کارگردان و یا تهیه کننده آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره رسانه ای شده، ماجرای دیدن برخی فیلم ها قبل از شروع جشنواره و بدون اطلاع سازندگان این آثار است. برخی منتقدین در صفحه خود در فضای مجازی شروع به نقد کردن برخی آثار این جشنواره کردند که نشان می داد این فیلم ها در یک جایی و در یک زمانی توسط آنها دیده شده است که همین حاشیه هایی برای امنیت فیلم ها بوجود اورده است.
پس از اعتراض مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی به دیده شدن این فیلم توسط افرادی خارج از ترکیب اعضای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر که منجر به واکنش رسمی دبیرخانه این رویداد شد، حالا انتشار یادداشتی درباره فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا در صفحه شخصی یک منتقد سینمایی، واکنش اعتراضی این فیلمساز را برانگیخته است.
محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج نیز در نشستی خبری درباره حذف فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» از جشنواره چهلم فیلم فجر با کنایه نسبت به دیده شدن این فیلم از سوی افراد غیرمرتبط با دبیرخانه جشنواره گلایه کرده بود.
حالا «شب طلایی» سومین فیلمی است که عواملش نسبت به دیده شدن احتمالی آن از سوی افراد غیرمرتبط با جشنواره آن هم بدون اطلاع عوامل فیلم گله‌مند شده‌اند.
کاخ جشنواره یا «خانه جشنواره» از دیگر حاشیه های برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر است؛ از طرف روابط عمومی جشنواره فیلم فجر پردیس سینمایی «چارسو» به عنوان خانه جشنواره چهلم و سینما «فلسطین» به عنان مکان فیلم دیدن منتقدین معرفی شد که همین معرفی حاشیه های فراوانی را تا همین لحظه نگارش این گزارش در فضای مجازی وحقیقی در پی داشته است.
برخی بر این باوراند که انتخاب «چارسو» به عنوان خانه جشنواره برای اهالی رسانه به جای «برج میلاد» و یا پردیس سینمایی «ملت» که در سال های گذشته میزبان این جشنواره بوده، انتخاب اشتباهی است و سالن های غیر استاندارد، نبود مکان مشخصی برای برگزاری نشست های خبری پس از تماشای فیلم ها و از همه مهم تر تجمع زیاد افراد شرکت کننده در این جشنواره و عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی (به دلیل کرونا) در چارسو را از دلایل خود برای این ادعا بیان می کنند. از طرفی برخی مکان جغرافیایی چارسو که در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به این پردیس سینمایی را نسبت به برج میلاد و پردیس ملت آسان تر می کند، از دلایل خود برای بهتر بودن مکان امسال جشنواره ذکر می کنند.
عده ای نیز در فضای مجازی عدم تفاهم مالی شهرداری با سازمان سینمایی را دلیل اصلی این تغییر مکان عنوان کرده اند با ذکر ارقامی مانند 7 میلیارد و بیشتر از این ها سعی در شفاف نمودن ماجرا دارند. برخی اعتقاد دارند که سازمان سینمایی برای برگزاری جشنواره در برج میلاد از شهرداری این رقم ها را طلب کرده و برخی ماجرا را برعکس روایت می کنند.
در هر صورت جشنواره چهلم فیلم فجر با تمام حاشیه های آن در آستانه جشن انقلاب شور و حرارت فراوانی در میان اهالی هنر و رسانه ها ایجاد می کند و وجود این حاشیه ها بخش جدانشدنی جشنواره به شمار می رود که احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 24560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *