800
۰
دانا گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت نان مبنای قانونی ندارد و با متخلفین برخورد جدی خواهد شد/ آرد نانوایی‌ها همچنان با قیمت قبل، عرضه می‌شود

پس از اعلام افزایش قیمت آرد صنعتی، عده‌ای سودجو دست به افزایش قیمت نان زده قصد سودجویی از مردم را دارند درحالی‌که قیمت آرد نانوایی‌ها هیچ تغییری نداشته و این افزایش به‌شدت تکذیب شده و با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.
افزایش قیمت نان مبنای قانونی ندارد و با متخلفین برخورد جدی خواهد شد/ آرد نانوایی‌ها همچنان با قیمت قبل، عرضه می‌شود
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در پی اعلام افزایش قیمت آرد صنعتی این روزها عده‌ای سودجو اقدام به افزایش قیمت و اعمال فشار بر مردم کرده و با ایجاد شایعه افزایش قیمت نان قصد سودجویی از مردم را دارند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: قیمت نان افزایش نمی‌یابد

مسعود میر کاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، در این زمینه اعلام کرد افزایش قیمت آرد صنعتی ارتباطی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و قیمت نان هم‌افزایش نمی‌یابد و آرد نانوایی‌ها همچنان با قیمت قبلی عرضه می‌شود.

میر کاظمی اظهار کرد: دولت در نظر دارد یارانه مستقیم به مردم بدهد و قیمت آرد نانوایی ثابت بوده و قرار نیست افزایشی در این بخش داشته باشیم.

بررسی‌ها نشان از این دارد که هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی ۶۵۰ تومان به نانواهای دولتی داده می‌شود که موجب شده نانواهای سودجو سهمیه آرد مردم که به امانت در دست آنان است به کارگاه‌های صنعتی به قیمت آزاد بفروشند.


قاچاق و فروش آزاد آرد سهمیه‌ای به واحد‌های صنعتی شگرد سودجویی عده‌ای از نانواها

سردار سرتیپ اشتری فرمانده انتظامی کشور روز گذشته اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۵۰ هزار تن آرد قاچاق کشف شده است که رشد ۲۰۰۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

شایان‌ذکر است نکته نگران‌کننده در گزارش مرکز آمار که ابتدای سال جاری منتشر شد، به افزایش قیمت گروه “نان و غلات” بازمی‌گردد؛ جایی که تورم ماهانه ۷.۵۵ درصدی را ثبت کرده است. این بالاترین تورم ماهانه از آذر ۱۳۹۳ به‌حساب می‌آید. این گروه کالایی که نقش پررنگی در سبد خانوارهای کم‌درآمد دارد در سال گذشته نیز افزایش بیش از ۴۹ درصدی را نشان داده که تکرار این فاجعه سفره اقشار ضعیف را بیش‌ازپیش محدود خواهد کرد.


قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

افزایش قیمت آرد صنف و صنعت خبری بود که به دنبال رونمایی از قیمت امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان منتشر شد و حاشیه‌های زیادی را در ۲ هفته گذشته به همراه داشت. با اعلام نرخ ۱۲ هزارتومانی هر کیلو گندم برای صنف و صنعت، کارشناسان اقتصاد بازار قیمت هر کیلو آرد برای صنایع وابسته به این محصول را ۱۶ هزار تومان برآورد کردند، درحالی‌که تا امروز آرد اصناف و صنایع با قیمت هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین می‌شد.

سه‌شنبه هفته گذشته قیمت برآورد شده جنبه رسمی‌تری به خود گرفت و اگرچه اعلام شد تا زمان بررسی آن در ستاد تنظیم بازار، این نرخ نهایی نخواهد بود، اما شنیده‌ها حاکی از رسمیت یافتن قیمت آرد با همان ارقامی است که سازمان حمایت اعلام کرده است. براین‌اساس، هر کیلو آرد ۱۸درصد سبوس گیری شده ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، آرد ۲۱درصد سبوس گیری شده ۱۶ هزار تومان و آرد ۲۷درصد سبوس گیری شده نیز ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای صنف و صنعت تمام می‌شود.


هیچ افزایش قیمتی در آرد نداشته‌ایم و افزایش قیمت نان غیرقانونی است

علی قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران ایران هم اعلام کرد: هم اکنون هیچ افزایش قیمتی در آرد نداشته‌ایم و افزایش قیمت نان غیرقانونی است و ادامه داد: چندنرخی بودن قیمت آرد موجب رانت و سوءاستفاده برخی از افراد شده که با اصلاح نرخ می‌توان این روند را به حداقل رساند.

وی افزود: هم اکنون آردهای موجود در بازار با نرخ ۵۰۰۰ تومان محاسبه شده است، درحالی‌که تا مبلغ ۱۶۰۰۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد و دست‌اندرکاران و مسئولان نظارتی باید اقدام جدی دراین‌خصوص انجام دهند.
افزایش قیمت نان مبنای قانونی ندارد و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران هم پس از این شایعات اعلام کرد: قیمت نان طبق مصوب سال گذشته است و افزایش قیمتی نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت بازرسی و نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی ذی‌ربط و همکاری اتحادیه نانوایان افزود: هرگونه افزایش قیمت نان مبنای قانونی ندارد و قطعاً با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

معاون اقتصادی استاندار تهران عنوان کرد: گستره نظارت‌ها نباید مختص به روزهای خاصی باشد؛ چراکه این موضوع باعث تعطیلی، کم‌فروشی و سو استفاده متخلفین به‌ویژه در ایام تعطیل خواهد گردید.

عسگری از فرمانداران شهرستان‌ها خواست ضمن تقویت اکیپ‌های گشت و بازرسی در حوزه آرد و نان نسبت به مدیریت این حوزه حساسیت دوچندانی داشته و اداره غله نیز با همکاری و تعامل بیشتر با فرمانداران نسبت به افزایش اختیارات و تصمیم‌گیری‌های این حوزه نهایت همکاری را به عمل‌آورند.

به گزارش راه دانا؛ امروز برخورد قاطع و لغو پروانه متخلفین در توزیع آرد و نانوایان سودجویی که آرد را به‌صورت آزاد می‌فروشند و یا با افزایش قیمت نان اقدام به تشویش اذهان عمومی می‌کنند و برای جیب مردم کیسه دوخته‌اند به‌عنوان یک خواسته عمومی مطرح است و مردم امیدوارند مثل دولت قبل که تعداد شکایت از قیمت نان در صدر شکایت‌های مردم بود ولی سازمان تعزیرات و بازرسان هیچ توجهی به آن نداشتند را در پیش نگیرد و امروز مردم از دولت انقلابی انتظار به جایی که دارند این است که، سفره آنها در پی اقدامات عده‌ای سودجو از این که هست کوچک‌تر نشود.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 25294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *