800
۰

ناپایداری منابع آبی؛ رهاورد تداوم خشکسالی در پهناورترین استان کشور/ عزم جزم آبفای سیستان و بلوچستان برای کاهش آثار ناشی از خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از ناپایداری منابع آبی در پی تداوم خشکسالی در این استان پهناور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود، این شرکت برنامه ها و پروژه های متعددی را برای کاهش آثار ناشی از خشکسالی در دست اجرا قرار داده است.
ناپایداری منابع آبی؛ رهاورد تداوم خشکسالی در پهناورترین استان کشور/ عزم جزم آبفای سیستان و بلوچستان برای کاهش آثار ناشی از خشکسالی
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، علیرضا قاسمی با اشاره به وضعیت آبی استان و طرح های حوزه آب بیان کرد: سیستان و بلوچستان با وسعت ۱۱.۴ درصد مساحت کل کشور دارای ۵۱ شهر و ۵ هزار و ۵۹۴ روستاست که جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر را در خود جای داده است.

وی با بیان این که از این تعداد ۱.۶ میلیون نفر ساکن شهرها هستند و بیش از ۱.۴ میلیون نفر در روستاها سکونت دارند، اضافه کرد: ۵۰ شهر و ۳ هزار و ۱۰۲ روستای استان تحت پوشش خدمات آب قرار دارند.

قاسمی متوسط بارندگی استان در سال آبی ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۰ را بر اساس آمار ثبت شده سازمان هواشناسی ۴۸.۴ میلی متر اعلام و اذعان کرد: بارش های این بازه زمانی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در بین استان‌های کشور کمترین میزان بارش‌ها به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و در این میان در نقاطی از استان، میزان بارش‌ها کمتر از ۵ میلی‌متر بوده و گاهی هیچ بارندگی گزارش نشده که این موضوع خدمات‌رسانی شرکت آب و فاضلاب را دچار چالش کرده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: از جمله این مناطق می‌توان به بخش بم‌پشت سراوان، بخش‌هایی از سوران، مهرستان، نیکشهر، زاهدان به عنوان مرکز و شمال استان اشاره کرد.

وی میزان کمبود آب شرب در سطح شهرها و روستاهای تحت پوشش خدمات این شرکت را هزار و ۴۶۹ لیتر بر ثانیه اعلام و بیان کرد: این عدد در پیک مصرف محاسبه شده و احتمال افزایش آن وجود دارد، چراکه برخی منابع تأمین در حال خشک شدن است‌.

قاسمی گفت: افزایش ظرفیت تأمین و تولید آب با تقویت سیستم‌های پمپاژ و تعویض الکتروموتورهای معیوب به منظور افزایش ظرفیت پمپاژ در ایستگاه‌های پمپاژ آب از جمله برنامه‌هایی است که به منظور گذر از پیک مصرف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: همچنین در همین راستا تعمیر و تجهیز ناوگان آبرسانی سیار به منظور بهره‌مندی بیشتر از ماشین‌آلات در اختیار برای آبرسانی سیار در مواقع اضطرار و حفر و تجهیز چاه‌های جدید و اجرای خطوط انتقال اضطراری در حال انجام است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان، پایش مستمر خطوط انتقال و شبکه های توزیع به منظور به حداقل رساندن هدر رفت از تأسیسات و میزان اتفاقات در خطوط و شبکه‌های توزیع و کاهش تلفات با تعویض شیرآلات و اتصالات معیوب در مدار بهره‌برداری را از دیگر برنامه‌های این شرکت با توجه به وضعیت فعلی منابع آبی اعلام کرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز اول طرح آبرسانی از دشت حرمک به میزان ۱۵۰ لیتر در ثانیه برای شهر زاهدان افزود: فاز دو این طرح نیز با حفر و تجهیز ۵ حلقه چاه جدید در منطقه حرمک در دست اجراست تا امکان افزایش ۱۵۰ لیتر دیگر تا خردادماه فراهم شود.

 قاسمی افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا به منظور تأمین آب شرب شهر چابهار به میزان ۲۵ هزار مترمکعب در شبانه روز بر اساس مصوبه سفر وزیر نیرو را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این شرکت عنوان کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تکمیل طرح‌های آبرسانی در حال اجرا در سطح شهرستان‌های استان، اصلاح و توسعه شبکه‌های توزیع آب شرب با تعویض لوله‌های فرسوده در نقاط دچار مشکل به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های این شرکت جهت استفاده از منابع آبی متفرقه گفت: هماهنگی با معاون عمرانی استاندار و مدیرکل مدیریت بحران استان صورت گرفته است تا در مواقع اضطرار و بحرانی استان، امکان برداشت آب از منابع آبی یا با شیرآلات آبرسانی در اختیار شهرداری‌ها و مدیریت بحران استان وجود داشته باشد‌. http://asrehamoon.ir/vdcfyedyvw6dj1a.igiw.html
 
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 25357
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *