800
۰
رئیس مرکز تحقیقات ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

میزان شیوع عوارض خطر بیماری های مزمن غیر واگیر نگران کننده است/کم تحرکی، فشار خون و دیابت را جدی بگیرید

علیرضا انصاری مقدم با اشاره به اینکه میزان شیوع عوارض خطر بیماری های مزمن غیر واگیر نگران کننده است، گفت: دیابت، چاقی و پرفشاری خون از عوامل خطر اصلی سکته های قلبی و مغزی است.
میزان شیوع عوارض خطر بیماری های مزمن غیر واگیر نگران کننده است/کم تحرکی، فشار خون و دیابت را جدی بگیرید
به گزارش شستون؛ علیرضا انصاری مقدم، رئیس مرکز تحقیقات ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: بر اساس نتایج  مطالعه کوهورت زاهدان، میزان شیوع دیابت در ساکنان این شهر معادل ۱۳ درصد است، و بیش از ۱۷ درصد هم در مرحله پیش دیابت قرار دارند، این میزان بیشتر از متوسط جهانی است.

وی افزود: بیش از ۶۶ درصد از افراد تحت مطالعه نیز دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی هستند که این میزان هم از متوسط جهانی بالاتر است، و وضعیت ما در زمینه پر فشاری خون هم مناسب نیست.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: دیابت، چاقی و پرفشاری خون از عوامل خطر اصلی سکته های قلبی و مغزی است، برای عبور از بحران های آینده نیازمند تغییر رفتارها و سبک زندگی مردم و مشارکت جدی همه  دستگاه ها و نهادهای مرتبط هستیم.

وی ادامه داد: ورزش و فعالیت بدنی کافی، تغذیه کم شکر، کم نمک، کم چربی و سرشار از فیبر، عدم استفاده از سیگار، قلیان، مواد مخدر و الکل و مدیریت استرس های زندگی از مهمترین راه های کاهش احتمال بروز سکته های قلبی است.

انصاری مقدم گفت: بعد از شیوع کرونا و قرنطینه های خانگی میزان شناسایی موارد دیابت، پرفشاری خون و چاقی به صورت معنا داری بیشتر شده است.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 25358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *