800
۰

پاسخگویی تلفنی معلولان به شکایت مردم از یارانه ها

وزارت کار علاوه بر ایجاد سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، پاسخگویی تلفنی در خصوص پرداخت یارانه‌ها را به مؤسسه خیریه حامی توانمندی معلولان سپرده است.
پاسخگویی تلفنی معلولان به شکایت مردم از یارانه ها
به گزارش شستون؛ به نقل مهر، با اعلام تصمیمات جدید دولت در حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از این هم متولی یارانه‌ها بود، موظف به رسیدگی به شکایات مردم در پرداخت یارانه‌های جدید شد.
وزارت کار علاوه بر ایجاد سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به نشانی hemayat.mcls.gov.ir، پاسخگویی تلفنی به شکایات و انتقادات مردمی به یارانه‌ها را به مؤسسه خیریه حامی توانمندی معلولان سپرده است. از سوی دیگر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، روز جمعه ۲۳ ماه جاری با بازدید از این مرکز مردم نهاد، از روند پاسخگویی به شکایات مردمی مطلع شد.
علیرضا آتشک فعال اجتماعی و مدیر مؤسسه الغدیر در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از این مؤسسه گفت: مؤسسه ما نهادی مردمی است که کارش آموزش و توانمندسازی معلولین جسمی و حرکتی به صورت رایگان است؛ ما به این افراد خدمات رایگان آموزشی و مهارتی را می‌دهیم و با هم کمک می‌کنیم تا این معلولان شاغل شوند.
اشتغال ۱۸۰ معلول جسمی در یک مرکز تماس
وی در خصوص علت بازدید رئیس جمهور از این مرکز گفت: علت این بود که ما از سال ۱۳۹۵ یک مرکز تماس برای معلولین راه اندازی کردیم که با مجوز سازمان تنظیم مقررات در این مرکز تماس نزدیک به ۱۸۰ نفر اپراتور معلول جسمی و حرکتی کار می‌کنند که در همین مرکز به صورت رایگان آموزش دیدند و فن بیان تحمل فشارهای روحی و پاسخگویی آنلاین به تماس‌های تلفنی را یاد گرفتند و به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند؛ بیمه می‌شوند و حقوق می‌گیرند.
آتشک با بیان اینکه با بیش از ۲۰ شرکت در زمینه پاسخگویی تلفنی در حال همکاری هستیم؛ گفت: یکی از مشتریان ما وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. خط ۶۳۶۹ به صورت کلی در اختیار ماست که پنج سال است موظف هستیم مدیریت این خط و پاسخگویی به تمامی تماس‌های آن را به عهده داشته باشیم و تمامی تماسهای متصل به این خط را معلولین ما مستقر در مرکز الغدیر انجام می‌دهند.
افزایش پاسخگویی به اعتراضات یارانه‌ها
وی افزود: این خط از سال ۹۵ وجود دارد؛ پیش از این برای اصلاح و تغییرات در یارانه‌ها و ارائه خدمات به جاماندگان از یارانه‌ها فعال بود اما به تازگی برای اعلام گزارش مردمی در خصوص شکایات و انتقادات و پیشنهادات یارانه‌های جدید هم اضافه شده است؛ قبلاً تنها ۲۰ اپراتور مشغول جوابدهی به این خط بودند که به تازگی این تعداد به ۱۲۰ نفر افزایش یافت. ۱۲۰ اپراتور معلول همزمان مشغول جوابدهی به و پاسخگویی به خط ۶۳۶۹ هستند.
پاسخگویی تلفنی معلولان به شکایت مردم از یارانه ها
وی با بیان اینکه تا امروز به یک میلیون تماس در سامانه مردمی سازی یارانه‌ها پاسخ داده شده است؛ گفت: این تماس‌ها به صورت ضبط شده است و افراد می‌توانند با شماره گیری ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ خدمات خود را دریافت کنند، این سامانه در لحظه می‌تواند به دو هزار نفر پاسخ دهد. سایت حمایتی معیشتی هم که به نشانی hemayat.mcls.gov.ir اعلام شده است؛ در کنار این موضوع ما در مؤسسه رعد الغدیر با حضور ۱۲۰ اپراتور پاسخگویی به تماس مردم را انجام داده‌ایم و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پاسخ به مردم انجام شده است و و ساعتی حدود دو هزار تلفن پاسخ داده می‌شود.
این فعال اجتماعی با تاکید بر لزوم حمایت از معلولان گفت: افرادی که در این مرکز، پاسخگویی تلفن‌ها را بر عهده دارند بیشتر معلولین جسمی حرکتی، بچه‌های قطع عضو یا بیماران ام اس و در حقیقت افرادی هستند که ذهن سالمی دارند ولی از نظر جسمی دچار مشکل شده اند. افرادی که در این مرکز کار می‌کنند اکثرشان بالای ۲۲ و ۲۳ سال سن دارد و حدود ۶۵ درصد این افراد از بانوان هستند. سطح تحصیلات آنها هم اکثراً از دیپلم تا لیسانس هستند.
وی در خصوص اینکه آیا پاسخگویی به سوالاتی در خصوص یارانه‌ها و تماس‌هایی در اعتراض به عدم واریز یارانه‌ها فشار روانی مضاعفی برای معلولین ایجاد نمی‌کند، گفت: شیفت پاسخگویی همکاران ما ۸ ساعت در روز است و هر یک از آنها معمولاً ۱۵۰ تا ۲۰۰ تماس را به صورت استاندارد پاسخ می‌دهند از سوی دیگر ما برنامه‌هایی را که در کنار این کار برای آنها در نظر داریم و جلساتی مثل آموزش کنترل خشم را برای آنها برگزار می‌کنیم که کمی از این فشار کاسته می‌شود. البته قبول دارم که این شغل معمولاً طبیعی است که سختی‌های خود را داشته باشد و این عزیزان هم مثل بقیه اقشار جامعه در حال کار هستند و از مزایای این کار در کنار سختی آن بهره مند می‌شوند.
صبر و حوصله معلولان از افراد سالم بیشتر است
وی با تاکید بر اینکه صبر و حوصله این افراد نسبت به دیگر افراد خیلی بیشتر است؛ گفت: روز جمعه که معاون اول رئیس جمهور به دیدن این مرکز آمد برایش جالب بود که معلولان با اینکه روزی حداقل ۱۶۰ تماس انسان‌های خشمگین را می‌دهند چگونه با این سعه صدر پاسخ می‌دهند که من به ایشان عرض کردم از ویژگی‌های افراد ویلچر نشین صبر و تحمل شأن است. معاون رئیس جمهور هم در این دیدار لطف داشتند و به هر یک از معلولان یک میلیون پاداش در نظر گرفتند.
پاسخگویی تلفنی معلولان به شکایت مردم از یارانه ها
امیدواریم که جامعه به توان معلولان بیشتر اعتماد کند
آتشک با بیان اینکه برای پاسخگویی به تلفن و برخی کارهای اداری بهتر است از معلولان استفاده شود؛ گفت: به جای اینکه برخی مشاغل مثل پاسخ به تلفن توسط انسان‌های سالم اشغال شود؛ و با توجه به اینکه در قانون هم آمده است که این مشاغل به معلولان واگذار شود؛ امیدواریم ما بتوانیم ده مرکز تماس برای افراد معلول داشته باشیم رعد الغدیر یک کارآفرین اجتماعی است که وظیفه اش توانمندسازی معلولان بوده و منافعی هم که از این کار به حساب مؤسسه باز می‌گردد صرف توانبخشی معلولان می‌شود. امیدواریم که جامعه به توان معلولان بیشتر اعتماد کند و مثلاً حداقل در شغل اپراتوری از معلولین استفاده شود.
وی خاطر نشان کرد: در این مرکز هم ما علاوه بر اپراتوری تلفن، بیش از ۲۰۰ شغل در داخل مؤسسه ایجاد کردیم. کارگاه خیاطی و تولید لباس کار و تولید صنایع دستی داریم که ۱۰۰ نفر در منازل خود کارهایشان را تولید می‌کنند و در سایت‌های فروش اینترنتی کارها و محصولات خود را عرضه می‌کنند بیش از هزار نفر هم معرفی به کار در سایر کارگاه‌ها و مشاغل داشتیم که از طریق مددکاری شغلی این کار را انجام می‌دهند.
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 25397
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *