800
۱
توصیه و هشدارهای سایبری؛

چگونه یک خرید امن در فضای مجازی داشته باشیم؟

بسیاری از خرید های افراد در حالی امروزه به صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام می شود که عده ای سودجو با اجرای ترفندهایی سعی در فریب مردم هنگام سفارش آنلاین و دسترسی به اطلاعات بانکی آن ها و درنتیجه خالی کردن حساب افراد را دارند.
چگونه یک خرید امن در فضای مجازی داشته باشیم؟
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، جامعه امروز با توجه به دوره فشردگی مکان و مدیریت زمان یکی از مهمترین پیش شرط های توسعه روابط انسانی است که بحث آسان سازی در روابط انسانی در همه حوزه ها انجام شود.
 
یکی از راهبردها در حقیقت فعالیت ها یا کنش های اقتصادی ما است، یعنی در واقع مدیریت زمان، ترافیک و حمل و نقل، بحث ارتقاء رضایت مندی، بحث تنوع در محصولات خرید و بحث جاذبه مندی بر اساس الگو رقابتی کالاهایی که در فروشگاه های متنوع از جمله فروشگاه های اینترنتی عرضه می شود به علت تسهیل‌گری و جذابیت افراد ترغیب می شوند که از فضای مجازی و این فروشگاه ها خرید کنند، یکی از مهمترین عنصرهای اصلی در حمایت از حقوق مصرف کننده، بحث عدالت توزیعی است.
 
برای خرید یک کالای روزمره یا یک کالای مصرفی، بحث تصویر پذیری این قضیه را عینیت می بخشد و در هر بیزینس مارکتینگی یا در هر فعالیت اقتصادی، در کنار همه این کارکرد‌های مثبتی که وجود دارد، بعضاً برخی از پیامد های منفی یا کارکرد های ناخواسته و پنهان هم ایجاد می شود.
 
  فروشگاه های اینترنتی عدالت برخورداری و عدالت توزیعی را تسهیل کردند

غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه فروشگاه های اینترنتی عدالت برخورداری و عدالت توزیعی را به نوعی تسهیل کردند گفت: از مزایای خرید از این فروشگاه ها شفافیت قیمت و بحث مقایسه ای اجناس است.
 
وی ادامه داد: نکات حائز اهمیت خرید از فروشگاه های اینترنتی، قالب فرم فروشگاه ها که در قالب متریال یا محتوای محصول ارائه شده و به دلیل اینکه این فروشگاه ها خرید آنلاین است نه پرداخت نقدی، درگاه هایی که معرفی می کنند، باید اصیل و کالاهایی که در اختیار جامعه هدف یا متقاضی خودشان قرار می دهند ممکن است مغایر با ارزش های جامعه یا حتی چه بسا قوانین باشد مانند فروش سلاح های گرم سبک، مشروبات الکلی، ابزار و آلات جنسی که در حقیقت به صورت متعارف نباید عرضه شود.
 
یکی از آفت های جدی در فروشگاه اینترنتی؛ مغایرت کیفیت و ظاهر کالاست

وی با بیان اینکه علاوه بر بحث ممنوعه بودن، کالاهای غیر اورجینال و فیک هم مطرح می شود تشریح کرد: یکی از آفت های جدی در فروشگاه اینترنتی؛ کالاهای درواقع آن چیزی که عرضه می شود، نمود عینی دارد و مخاطب از پلتفرم خود می بیند و آن کالا را وقتی به صورت واقعی دریافت می کند، میبیند مغایرت کیفیت و ظاهری دارد.
 
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری با اشاره به اقدامات پیشگیرانه جرم اینترنتی، کلاهبرداری اینترنتی، سایبری و درگاه های فیشینگ گفت: کاربر، به واسطه برخی از محدودیت ها یا به خاطر دسترسی به برخی از تنوع ها، یا قیمت و رقابت‌پذیری مادی ترجیح می دهیم خرید اینترنتی انجام دهد، پس مهم ترین نکته فروشگاه باید در بستر URL در فضای مجازی باشد در غیر اینصورت فروشگاه اینترنتی معتبر نیست.
 
پیش شرط اصالت یک فروشگاه اینترنتی شناسنامه است

وی پیش شرط اصالت یک فروشگاه اینترنتی را شناسنامه آن عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین اقدامات خریدار در اعتماد به خرید اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی، پشتیبانی فروشگاه و پیشینه یا رزومه آن است.
 
وی افزود: در هنگام خرید الکترونیکی که از بستر فضای مجازی یا اپلیکیشن استفاده می کنیم، باید از مرورگر بروز استفاده شود تا خرید ما را مطمئن و ایمن کند، مرورگر‌های قدیمی مثل Internet explorer نسخه 6 یا خیلی از موارد دیگر، درواقع این ها مرورگر‌های safe less یا غیر مطمئن هستند و این مرورگرها با درز اطلاعات به ما آسیب بزنند.
 
وی اظهار کرد: از هر سخت افزار و کامپیوتری برای خرید اینترنتی استفاده نشود، چراکه برای هر خرید به اطلاعات کاربری، کارت بانکی و رمز دوم دسترسی پیدا می کنند و باید از کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده شود که انحصاری باشد و از سیستم کافی نت ها و مجموعه های عمومی و حتی نزدیکان و دوستان هم نباید خرید اینترنتی انجام داد چراکه در بسیاری از مواقع برخی اطلاعاتsave  یا ناخودآگاه تصویر برداری خواهند شد، بنابراین با این مشکلات خیلی از کلیدواژه ها یا رمز ها در اختیار عموم قرار می گیرد.
 
باغ شیرین گفت: به ضرورت برخی از مسائل نیاز خرید اینترنتی است به واسطه اضطرار دسترسی به رایانه شخصی نیست پس باید کلیدواژه ها و رمز های عبور معتبر و غیر قابل پیش بینی استفاده کرد، پیش بینی پذیری یکی از مهمترین راهکارهای هک شدن رمز های شخصی ما است.
 
بدافزارها به راحتی اطلاعات شخصی را در اختیار هکرها می گذارند

وی تشریح کرد: دستگاه کامپیوتری ما باید مجهز به Anti-virus باشد و گرنه قید خرید اینترنتی را بزنید، بد افزار ها، نرم افزار های مخرب، نرم افزار های جاسوسی به راحتی اطلاعاتی که با کیبورد تایپ می شود را ممکن است به دست آورند، اطلاعات شخصی را حدالمقدور در خریدهای اینترنتی در فولدرهای جدایی در قالب word یا excel، save نکنید، CVV2 یا تاریخ انقضاء کارت را به ذهن بسپارید، یا از روش های ثبت معکوس یا رمز نگار استفاده شود، اینها مواردی است که می تواند فرآیند دسترسی به اطلاعات شخصی را برای هکرها افزایش دهد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: بحث بعدی، Https آدرس درگاه بانک است که در موقع خریدهای اینترنتی مدنظر قرار بگیرد، خیلی از سایت های بانکی ما در خرید ها،URL های فیک هستند درواقع فرد آدرس مشابه بانک ملی یا شاپرک را می زند و با واردکردن کد ملی و رمز عبور بلافاصله باید با همه اطلاعات و دسترسی مالی خداحافظی کنیم.
 
وی گفت: مقوله حائز اهمیت در خرید اینترنتی، استعلام آنلاین حساب است پس از پرداخت اینترنتی، استعلام ها هم مدنظر قرار گیرد چراکه سامانه هایی در پیش بینی وقوع همین قضیه به راحتی به شما رسید بانکی فیک تحویل می دهد.
 
سیستم خرید پستی ایمن‌ترین خرید اینترنتی
باغ شیرین بیان کرد: توصیه من به عنوان یک کارشناس استفاده از پرداخت حضوری است که 2 حسن دارد، یکی بحث سلامت و اصالت کالا درواقع خیلی از ترفند هایی که ممکن است رخ نمی دهد و از طریق پست؛ وصول وجه و تحویل کالا توسط مامور اداره پست صورت گیرد که اگر کالا مختوش یا مورد‌ دار بود دریافت نکنید و درواقع اگر همچنین مسائلی باشد از آپشن عودت کالا استفاده کنید.
 
وی اذعان کرد: سایت های مخرب و فیک را باید مردم به مجموعه پلیس فتا یا مجموعه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری که یکی از آنها سامانه سجام قوه قضاییه؛ سامانه جامع ارتباطات مردمی معرفی کنند و در برنامه chrome، قسمت report برای گزارش جریان یا گزارش تخلف است.
 
وی ادامه داد: همه اینموارد راهکارهایی است که شهروندان با اطمینان خاطر و با اصالت بالاتر، کمتر مورد آماج جرم کلاهبرداری قرار گیرند، هم ضمانت خدمات پس از فروش را که تضمین عودت کالا در صورت عدم اصالت کیفیتش یا عدم مشابهت کالا با تصاویری که ارائه دادند یا درگاه هایی که ما را برای بحث سوءاستفاده های مالی سوق می دهند، نشود.
 
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پيشگيري از وقوع جرم دادگستری خاطرنشان کرد: بحث پیشگیری، ارتقاء آگاهی همگانی، اقدامات ترویجی و بحث بهبود سواد رسانه ای افراد از طریق فضای مجازی، ورک شاپ ها، تلویزیون، زیرنویس ها و رسانه فضای امن تر و قابل اتکاتر می شود.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 25416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *