800
۰
در گفت و گو با رئیس گروه امور موزه های سیستان و بلوچستان؛

موزه ها زبان گویا و ویترین فرهنگ شهرها هستند

حمیده کده ای گفت: موزه ها می توانند به عنوان ویترین هر شهرستان فرهنگ را منتقل کنند و عامل پیشرفت آن استان فرهنگ است.
موزه ها زبان گویا و ویترین فرهنگ شهرها هستند
به گزارش شستون؛ حمیده کده ای؛ رئیس گروه امور موزه های سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز با اشاره شعار امسال روز جهانی موزه ها بیان کرد: شعار امسال موزه ها قدرت موزه ها است و بر همه ظرفیت‌های قدرت ساز موزه تاکید می‌کند، موزه ها می توانند به عنوان ویترین هر شهرستان فرهنگ را منتقل کنند و عامل پیشرفت آن استان محسوب می شود و با قدمت موزه ها فرهنگ به نسل های بعدی منتقل می شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های مختلف و برگزاری تورهای موزه گردی با حضور کارشناسان زبده میراث فرهنگی می تواند علاوه بر ترویج فرهنگ رفتن به موزه، ظرفیت درآمدزایی را به همراه داشته باشد و در شناساندن بهتر استان و در جذب گردشگر و بازدید مردم مفید است.

وی گفت: موزه زاهدان یکی از بزرگترین موزه‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه ای در جنوب شرق ایران است که در مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد که با معرفی تاریخ و آداب و رسوم موجود در این منطقه در بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و زیست محیطی تعریف جامع و کاملی از منطقه ارائه می دهد.

وی با اشاره به تعداد موزه های سطح استان تصریح کرد: از 9 موزه در استان 2 موزه در زاهدان یک موزه منطقه جنوب شرق و دیگری موزه پست که در سال ۱۳۹۰ وابسته به اداره کل میراث فرهنگی با اعتبارات استانی و ملی افتتاح شد، موزه پست در سال ۱۳۸۷ بعد از مرمت به عنوان موزه پست ارتباطات افتتاح و 2 موزه غیر وابسته داریم، موزه محیط زیست و دفاع مقدس که زیرنظر اداره کل محیط زیست و اداره کل دفاع مقدس توسط میراث فرهنگی در استان اداره می شوند.

وی ادامه داد: از 9 موزه در استان؛ یک موزه خصوصی و 2 موزه غیر وابسته، توسط اداره کل میراث فرهنگی اداره می شود و هیچ موزه ای به بخش خصوصی واگذار نشده و تهران مجوز واگذاری نداده است.

این مقام مسئول با اشاره به 2 سال شیوع بیماری کرونا و خسارت های که در پی داشت اذعان کرد: بزرگترین خساراتی که کرونا در پی داشت کاهش بازدیدکنندگان موزه ها بود تعطیلی این اماکن صنعت گردشگری و درآمد حاصل از آن را کاهش داد و در این 2 سال فعالیت تخصصی و تمامی موارد تبلیغاتی و روند عملکرد موزه ها در فضای مجازی انجام می شد.

وی افزود: با کاهش بیماری کرونا سرگیری بازدیدها و ساماندهی موزه ها در دستور کار قرار گرفته است که این ساماندهی از نظر حفاظتی، امنیتی و مرمتی انجام شده، به طور مثال موزه مردم شناسی سیستان که به صورت کلی در سال گذشته ماه بهمن و اسفند ساماندهی شده و موزه شهر سوخته با توجه به شیوع کرونا 2 سال روند کاهشی بازدید به همراه داشته است.

کده ای با اشاره به اقدامات در سال گذشته تشریح کرد: در سال گذشته ساماندهی موزه ها رابا توجه به روند کاهشی کرونا و بازدیدکننده حاکم بود تمامی فعالیت های موزه ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تبلیغ و دیده شده و کلیپ های موزه از طریق لایو اینستاگرام انجام می شد و در سال جدید در عید نوروز تمامی موزه ها با استقبال بازدیدکننده‌ها همراه بود و به طور چشمگیری در سال جدید موزه زاهدان افزایش بازدید را به همراه داشت.

وی گفت: به دستور وزیر نوروزگاه ها در موزه ها برگزار شد از ۲۰ اسفند ماه کلیه برنامه ها در موزه ها کلید خورد که اولین فعالیت روز درختکاری همزمان با سراسر کشور و موزه زاهدان و کلیه موزه های استان مراسم درختکاری داشتند در ۲۵ اسفند شاهنامه‌خوانی همزمان با کل کشور برگزار شد، و بعد از آن ستاد عید مثل سالهای قبل سفره هفت سین نوروز پهن کردند و پس از آماده‌سازی موزه‌ها از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین میزبان مهمانان نوروزی برای سال جدید بودیم.


کده ای خاطر نشان کرد: مشکلات عمده‌ای که در سطح موزه ها وجود دارد کمبود نیروی متخصص و کمبود درآمد و عدم وجود اعتبارات استانی است عناصر فرهنگی که رسالتشان بستگی به فرهنگ و آداب و رسوم در منطقه و درآمد موزه ها برای نگهداری کفایت نمی کند و نبود زیرساخت‌های مناسب از دیگر مشکلات این بخش است.

انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcfvcdy1w6djxa.igiw.html
 
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 25418
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *