800
۰
ورزشی که سرآمد همه ورزش ها از جهات فرهنگی است؛

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای پرچمدار اخلاق حسنه در سایر رشته‌ها/ ورزش‌های زورخانه‌ای باید در بین خانواده ها ترویج شود

ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزشی است که ورزشکاران آن همواره ذکر اهل بیت(ع) می گویند و ورزش بسیار مقدسی است که بزرگان زیادی در استان سیستان و بلوچستان به آن پرداخته اند.
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای پرچمدار اخلاق حسنه در سایر رشته‌ها/ ورزش‌های زورخانه‌ای باید در بین خانواده ها ترویج شود
به گزارش شستون؛ به نقل از زاهدنیوز، ورزش های زورخانه ای به عنوان میراثی فرهنگی نمادی از هویت دینی، ملی و تاریخی ایرانیان است که با تلفیق معنویت، اخلاق و هنر از روزگاران دور تا کنون رواج داشته و نسل به نسل منتقل می شود، ورزش اصیل و کهن ایرانی که برتری اخلاق و معنویت در آن بیش از هر چیز دیگری تبلور دارد.

زورخانه نام محلی است که افراد به ورزش باستانی می‌پردازند و از احترام و جایگاه خاصی در میان ورزشکاران برخوردار است.

ورزش پهلوانی و باستانی از نظر ظرفیت فرهنگی و معنوی فراوان، می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ ارزشی در دیگر رشته‌های ورزشی نیز مؤثر باشد باید فرهنگ ورزش باستانی که پیوند خورده با ارزش‌های والای اسلامی و دینی است، در جامعه نهادینه شود.

برگزاری مسابقات زورخانه‌ای در مدارس موجب شناخته شدن بیشتر این رشته در بین نوجوانان و جوانان خواهد شد و در ادامه رشد و گسترش این رشته ورزشی را که با فرهنگ ایرانیان آمیخته شده، به همراه خواهد داشت.

هفت زورخانه در سیستان و بلوچستان فعال است

سیدرضا موسوی، دبیر کمیته ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در بخش ورزش زورخانه‌ای در تمام رده‌های سنی است که مدال‌آوری و میزبانی این استان در سال‌های اخیر نشان از این امر دارد.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ ورزشکار در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای در استان به صورت سازماندهی شده در حال فعالیت هستد.

دبیر کمیته ورزش های زورخانه ای استان تصریح کرد: قدمت ورزش‌های زورخانه‌ای در زاهدان به سال ۱۳۲۰ برمیگردد و در حال حاضر سه زورخانه در سطح شهر است که برای هیئت ورزش های زورخانه ای و سه مورد در دانشگاه و یک زورخانه در زندان که جمعاً هفت زورخانه در این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: استقبال جوانان در سال های گذشته پررنگ بوده و مقام‌ها و مدال هایی برای استان کسب کردند و از استان افرادی برای اردوهای تیم ملی دعوت شدند وضعیت جوانان نسبت به گذشته خیلی پیشرفت خوبی داشت و در رده سنی نونهالان، جوانان، نوجوانان و بزرگسالان تیم و طی سال‌های اخیر مقام های برتر کسب کردند.

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ریشه در فرهنگ مردم ما دارد

موسوی با اشاره به استقبال نسل جوان به ورزش زورخانه ای اذعان کرد: رسانه ها و از همه مهم تر مدارس در جذب این ورزش خیلی تاثیر گذار هستند و باید از سنین پایین و پایه فعالیت های ورزشی زورخانه آغاز شود و نوجوانان و نونهالان جذب شوند و نقش خانواده ها برای شناختن این ورزش ملی اصیل ایرانی به کودکان اهمیت بسیاری دارد، اما در این خصوص اطلاع رسانی بسیار ضعیف بوده و ورزش زورخانه ای کمتر بین مردم ترویج شده است.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه های آزاد و ملی اقدام به ساخت زورخانه کردند ولی فعال نیستند، دانشگاه آزاد طی اعزام به مسابقات ۲ مقام کسب کرد و اما ارگان‌های دیگر هیچ کمکی برای ترویج این فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه اقدام خاصی انجام ندادند فقط هیئت ورزش زورخانه ای و اداره کل ورزش و جوانان در این راستا هستند.

دبیر کمیته ورزش های زورخانه ای استان با بیان اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ریشه در فرهنگ مردم ما دارد خاطرنشان کرد: برای آن که بتوانیم در دیگر رشته های ورزشی روح جوانمردی را جاری کنیم باید به سمت تقویت ارزش ها برویم و در این میان ورزش باستانی می تواند چراغ راه و الگو برای نیل به این هدف باشد.

به گزارش زاهدنیوز، زورخانه خیامیان یکی از قديمی ترين زورخانه های شهرستان زاهدان واقع در خيابان امام خمينی(ره) است که قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد.

انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcaoan6649nyw1.k5k4.html
 
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 25437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *