800
۱
در یک اقدام جهادی صورت گرفت؛

مرمت یک اثر ملی ۵۰۰ ساله در دیار نخل و آفتاب/ آرامگاه "سلطان باباحاجی دزکی" در آستانه احیاء

مرحله اول مرمت آرامگاه سلطان باباحاجی دزکی بدون اعتبار دولتی در سراوان به صورت جهادی آغاز شده است.
مرمت یک اثر ملی ۵۰۰ ساله در دیار نخل و آفتاب/ آرامگاه "سلطان باباحاجی دزکی" در آستانه احیاء
به گزارش شستون؛ مقبره سلطان باباحاجی دزکی در بهمن ماه سال 1400 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛  گنبد سلطان بابا حاجی 7 متر ارتفاع دارد و از خشت خام و گل درست‌ شده و در محوطه‌ای به مساحت 150 متر از دو بخش مرکزی که ساختمان اصلی گنبد است، 15 قبر به‌ صورت پلکانی وجود دارد که همسر و فرزندان و نوادگان سلطان بابا حاجی هستند که طی سال‌های مختلفی در آنجا در داخل گنبد به خاک سپرده‌ شده‌اند.

 محوطه ایوان بیرونی حدود صد متر مساحت دارد که به‌ وسیله دیوار خشتی کوچکی از فضای نخلستان موجود جدا شده نا گفته نماند که سال گذشته مکتب‌خانه این عارف بزرگ تخریب و سقف آن فروریخته بود اما دیوارهای قطور آن پس از قرون متمادی همچنان استوار و پابرجا مانده است.

مرمت اثر تاریخی ۵۰۰ ساله در سراوان
حال حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان از آغاز مرمت و بازسازی این اثر تاریخی که به گفته باستان شناسان حدود 500 سال قدمت دارد خبر داد.

وی گفت: عملیات اجرایی و مرمت این اثر از دو هفته گذشته آغاز شده و تا پایان هفته جاری به اتمام می رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مرحله اول مرمت و بازسازی مقبره سلطان باباحاجی قرار دارند، ادامه داد: در این فصل از مرمت کاهگل دیواره های آسیب دیده،گاهگل ناودانی ها دیوار های دور تا دور حیاط و نصب درب چوبی منبت کاری ورودی مقبره انجام می شود.

ندرت زهی خاطر نشان کرد: برای انجام مرمت و بازسازی این اثر کهن اعتباری دریافت نکرده اند و با آورده شخصی این کار در حال انجام است.

انتهای پیام/

 
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 25596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *