800
۰
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان خبر داد؛

گهواره تمدن ایران آماده پذیرایی از مسافرین نورورزی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: سراوان در شرقی ترین نقزه ایران دارای اثار تاریخی و تمدنی بسیاری است که آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی است.
گهواره تمدن ایران آماده پذیرایی از مسافرین نورورزی
به گزارش شستون؛ شهرستان سراوان باداشتن آثارتاریخی فراوان وجود روستاهای هدف گردشگری یکی از شهرستان‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان است.

این شهرستان دارای آثاری از جمله قلعه‌ها، مساجد، مقابر، سنگ نگارها و محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره پیش از تاریخ، تاریخی ودوره اسلامی است. 

حمزه ندرت زهی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: یکی از آثار کهن این شهرستان مسجد تاریخی دزک است که در فاصله ۳کیلومتری سراوان در روستای دزک واقع شده، مصالح بکار رفته در این بنا خشت خام وگل و در پوشش سقفی آن از تنه در خت خرما بنام گنت و کرز استفاده شده است.

وی ادامه داد: سبک معماری این بنا عربی و ساسانی و دارای چله خانه در عمق ۴متری زمین است که عابدان و زاهدان چهل شبانه روز در آن به راز و نیاز با خداوند می‌پرداختند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با بیان اینکه در این روستای ‌موزه شخصی تاس و کپل وجود دارد که آیین و ادب و فرهنگ این منطقه را به تصویر می‌کشد، اضافه کرد: در این شهرستان دارای چندین مجتمع تفریحی گردشگری وجود دارد که در روستای هوشک، دزک و پره کنت قرار دارند و همچنینن دو مجتمع تفریحی بوم گردی و مهمانپذیر در حال فعالیت هستند.


ندرت زهی خاطر نشان کرد: روستای گلپورکان در فاصله ۲۵کیلومتری شهرستان مهد سفال سنتی است، سفالگری در این روستا بدون استفاده از چرخ انجام می‌شود، ساخت سفال در کلپورگان هفت هزارسال قدمت دارد و پس از گذشت این مدت هنوز اصالت و نقوش آن حفظ شده و یکی از ویژگی‌های بارز این سفال این است که توسط زنان و دختران بلوچ تولید می‌شود ومردان در تولید آن هیچ نقشی ندارند.

وی تصریح کرد: برای استقبال از مهمانان نوروزی و گردشگران راه اندازی بازارچه‌های فروش محصولات صنایع دستی در روستای گلپورکان، فروشگاه‌های صنایع دستی در سطح شهر، اسکان مسافران و گردشگران در مدارس، دو واحد اقامتی در محل کارگاه سفال گلپورکان اماده پذیرای واسکان مهمانان می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول بازدید از موزه محلی سراوان، موزه تاس وکپل و بازدید از روستاهای هدف گردشگری و بناهای تاریخی از مهمترین برنامه ستاد خدمات سفر در سهرستان به شمار می‌رود.
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 26147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *