800
۰
سفر به زمان؛

روستای تاریخی دزک؛ گهواره تمدنی سراوان

دزک یکی از روستاهای سراوان دارای اثار تاریخی منحصر به فردی است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را پذیرا می‌شود.
روستای تاریخی دزک؛ گهواره تمدنی سراوان
حمزه ندرت زهی در گفتگو با شستون بیان کرد: روستای تاریخی دزک در سه کیلومتری شهرستان سراوان قرار دارد، این روستا با دارا بود آثارتاریخی فراوان، نخلستان‌های سرسبز یکی از روستاهای تاریخی وفرهنگی می باشد.مسجد جامع دزک، قلعه بلقیس، تپه روباهک، مقبره شامردان و موزه شخصی عبدالله سپاهی از جمل آثار تاریخی این روستا محسوب می شود و نزدیکی روستای دزک به شهرستان باعث شده که همه ساله گردشگران ومهمانان نوروزی ازاین روستای تاریخی بازدید کنند.


              

وی افزود: مجموعه موزه شخصی عبدالله سپاهی به عنوان اولین مجموعه شخصی دراستان است که آثار تاریخی فراوان از آداب ورسوم منطقه رادر خود جا داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: این موزه در روستای دزک ودر دل باغی بسیار سرسبز با نخل‌های فراوان قرار گرفته و باعث شده در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی وخارجی باشد.


                 

ندرت زهی خاطر نشان کرد: قلعه دزک یا بلقیس یکی دیگر از بناهای شاخص شهرستان است از دو قسمت عامه نشین وحاکم نشین تشکیل شده که مصالح بکار رفته در این بنا خشت خام وگل ودر پوشش سقفی ان در تنه ودرخت خرما استفاده شده ودارای اتاق‌های دوطبقه می‌باشد قدمت این بنا به دوره اسلامی برمیگردد.


            

وی تصریح کرد: تپه روباهک یکی از محوطه‌های بزرگ وتاریخی شهرستان محسوب می‌شود که مربوط به دوره پیش از تاریخ است، در سالهای گذشته کاوش برروی این اثر باارزش توسط گروه کاوش دانشگاه سیستان وبلوچستان به سرپرستی دکتر مرتظوی انجام گرفت این اثر در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


                

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: مسجد جامع دزک یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی شهرستان سراوان است که در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار و بناهای ملی ایران به ثبت رسیده و می‌توان این بنا را شکوهمندترین اثر تاریخی سراوان دانست.

ندرت زهی ادامه داد: این اثر به سبک مساجد قرون اولیه دوره اسلامی بنا شده و مصالح به کار رفته در این بنا از خشت و گل و از تنه درخت خرما، گز و کنار برای پوشاندن سقف استفاده شده و از آنجایی که این مسجد فاقد کتبیه بوده و با توجه به شیوه ساخت و شبستان‌های ستون دار می‌توان نتیجه گرفت که مسجد دزک در عصر صوفیه پابرجا بوده است.


              
به گفته وی قلعه خیر آباد یکی دیگر از آثار کهن و تاریخی روستای دزک به شمار می‌رود، این بنا که در میان نخل‌های خرما بنا شده قبل از اسلام عبادتگاه زرتشتیان بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: قلعه خیر آباد بر روی یک تخته سنگ قرار دارد که دارای هشت ظلع و هشت درب است.

انتهای خبر/
جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 26266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *