800
۰
صنعتی نوپا در سیستان و بلوچستان؛

ظرفیت تولید سالانه گوشت شترمرغ به ۴۱ تن رسید/ «سیستان» دارای بالاترین تراکم پرورش

در حالی ظرفیت تولید سالانه گوشت شترمرغ در سیستان و بلوچستان به ۴۱ تن رسید که استان اصفهان عمده خریدار گوشت شترمرغ است.
ظرفیت تولید سالانه گوشت شترمرغ به ۴۱ تن رسید/ «سیستان» دارای بالاترین تراکم پرورش
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب‌وهوایی استعداد بالایی در پرورش شترمرغ دارد، چند سالی است كه رونق پرورش شترمرغ دریچه‌ای جديد به روی بهره‌برداران بخش كشاورزی بازکرده به‌گونه‌ای که در شمال استان منطقه سیستان، دانشگاه زابل یكی از مراكز علمی، تحقیقی جنوب شرق كشور است كه در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه اجرای طرح‌های پژوهشی به‌ویژه پرورش شترمرغ داشته و یكی از مراكز تولید این پرنده در كشور به شمار می‌آید.

هزینه‌های پايين پرورش شترمرغ، تنوع محصولات و همچنين خواص درمانی و دارويی فرآورده‌های اين پرنده و استفاده از آن در صنايع جانبی، رونق‌گرفتن اين صنعت اشتغال، صادرات و ارزآوری زيادی را به همراه دارد، اين صنعت غيربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگيری از خروج ارز، توان صادراتی را باتوجه‌به سياست اقتصاد بدون نفت، افزايش دهد.

صنعت پرورش شترمرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود و در عرصه تولید، اشتغال و سودآوری کاری ارزشمند محسوب می‌شود.

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست؛ بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع‌دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.
 
 

 
محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی مناسب و از طرفی علاقه‌مندی افراد به پرورش شترمرغ در مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان این صنعت در استان درحال‌توسعه است.

وی افزود: در حال حاضر  ۱۸ واحد پرورش شترمرغ صنعتی و ۳۹ سنتی با ظرفیت سالیانه تولید ۴۱ تن گوشت در استان مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: واحدهای پرورش صنعتی شترمرغ، شامل پنج واحد پرورش شترمرغ توأم «پرواری و مولد» و ۱۳ واحد شترمرغ پرواری است که جمعاً ظرفیت پرورش ۶ هزار و ۴۰۰ قطعه شترمرغ پرواری و مولد را دارا هستند.

به گفته وی؛ ۲۷ واحد پرواربندی سنتی ۵۰ قطعه‌ای شترمرغ و ۱۲ واحد پرورش شترمرغ مولد سنتی ۱۰ قطعه‌ای نیز با مشارکت بهره‌برداران و سازمان جهاد کشاورزی در سطح سیستان و بلوچستان احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: منطقه سیستان بیشترین واحدهای پرورش شترمرغ را دارا است و استان اصفهان عمده خریدار شترمرغ استان است.

لینک‌های مرتبط:
 
توسعه‌ صنعت پرورش شترمرغ در سيستان، نياز به ايجاد صنايع تبدیلی دارد

 انتهای خبر/ خ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 26313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *