800
۰
محصولی ارگانیک که هر روز کم‌ارزش‌تر می‌شود؛

گمنامی طلای سیاه بلوچستان در سایه سلف‌خران

سلف‌خران خرمای سراوان را به‌صورت فله‌ای خریداری و با برند تجاری دیگر مناطق به فروش می‌رسانند.
گمنامی طلای سیاه بلوچستان در سایه سلف‌خران

به گزارش پایگاه خبری شستون، شهرستان سراوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی و تولید محصولات زراعی از جمله مرکبات، انار، زردالو، خرما، بادمجان، فلفل، کدو، گوجه و خیار است.

خرما یکی از محصولات ارگانیک این شهرستان محسوب می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و بیشتر کشاورزان و باغداران در زمینه کشت و تولید خرما فعالیت دارند.

درختان خرما صرفه اقتصادی مناسبی برای مردم این منطقه دارد که حتی ضایعات و شاخ و برگ‌های آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو با توجه به شعار سال باید در زمینه رونق تولید در راستای رشد اقتصادی تدابیر لازم اندیشیده شود.

عمده مشکلی که باغداران خرما با آن مواجه هستند این است که بیشتر اوقات محصوب ارگانیک و با کیفیت خرمای سراوان با نام تجاری دیگر مناطق بسته بندی و به فروش می‌رسد و همین امر موجب شده تا محصول خرمای سراوان گمنام بماند. گرچه با تلاش‌های صورت گرفته برند تجاری خرمای سراوان، سیب و سوران و مهرستان برای شهرستان در نظر گرفته شده اما برخی سودجویان با خرید فله‌ای خرما در زمان برداشت محصول باعث شده‌اند که خرمای سراوان با نام دیگر مناطق در بازار به فروش رسد.

سراوان رتبه دوم سطح زیر کشت خرما در استان
ایرج رستم‌زهی در گفتگو با خبرنگار شستون بیان کرد: شهرستان سراوان در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد و به زادگاه خورشید ایران معروف است، در بحث محصولات کشاورزی با توجه به آب و هوای شهرستان بیشترین تولید و سطح زیرکشت مربوط به خرما است.

وی افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ تن سطح زیرکشت نخلستان‌های سراوان است و تولید سالیانه از ارقام تجاری از قبیل مضافتی، ربی، رنگو، پپو، پیماز، زردان و… ۱۸ هزار تُن است.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: شهرستان سراوان بیشترین سطح زیرکشت خرما را در استان داشت اما پس از جدا شدن جالق از سراوان ۸ هزار هکتار که مربوط به جالق بود از ما جدا شد و سراوان پس از ایرانشهر در رتبه دوم قرار گرفت.

رستم زهی گفت: محصول ارگانیک خرمای سراوان زبانزد عام و خاص است زیرا کشاورزان ما از دیرباز مشهور بودند که از کودهای سمی به هیچ عنوان در باغات استفاده نمی‌کنند، گاها مشاهده می‌شود که برای درختان مسن برای اینکه تغذیه کودی بشوند خیلی به ندرت از کود شیمیایی موقع هرس نخیلات استفاده می‌شود.

کشت ارقام تجاری در راستای رشد تولید
وی خاطر نشان کرد: در راستای شعار سال که توسط مقام معظم رهبری «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شد، در خصوص ارقام تجاری و اقتصادی اخیراً به سمتی رفتیم که ارقام تجاری ازجمله مجول، پیارم یا همان نخل‌های کشت بافتی را توسعه دهیم، توانستیم تا حدودی این را جایگزین درختان مسن کنیم زیرا درختان کشت بافتی اقتصادی‌تر هستند، اما چون برای اولین بار در شهرستان سراوان انجام شده و چندین سال هم طول می‌کشد تا کشاورزان و مردم ما محصول آن را ببینند و اگر بازار پسند نباشد جهاد کشاورزی نمی‌تواند آن را ترویج دهد که این یکی از مشکلات سر راه جهاد کشاورزی است.

این مقام مسئول اذعان کرد: توسعه سردخانه‌ها را در راستای بهبود مشکلات کشاورزان داشته‌ایم، ۱۰ واحد سردخانه داریم که ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت شهرستان را می‌توانند ذخیره کنند، که در سال رشد تولید دو واحد سردخانه دیگر را در دستور کار داریم که ظرفیت نگهداری را به ۱۰۰درصد می‌رسانیم کما اینکه ما در شهرستان‌های همجوار سردخانه داریم و مشکل درخواست سردخانه وجود ندارد، اخیرا هم ما به کشاورزان عمده که ملاک‌های بزرگ ما هستند پیشنهاد دادیم که سردخانه‌های کوچک مقیاس را از طریق تسهیلات جهاد کشاورزی در باغات قرار دهند تا مشکل حمل و نقل راحت‌تر شود و هم اینکه خرما بهتر به بازار مصرف برسد.

رستم زهی تصریح کرد: راهکارهایی که در بحث کشاورزی خصوصا خرما در بستر شهرستان سراوان وجود دارد، باتوجه به خشکسالی‌های اخیر، منابع آبی ما محدود هستند، در حال ترویج برنامه دولت در قالب یارانه‌های ۸۵٪ در بحث استفاده بهینه از آبیاری‌های نوین تحت فشار هستیم که انتظار داریم کشاورزان عزیز مشارکت کنند، فقط ۱۵٪ آورده کشاورزات به حساب شرکت به شرکت مطبوع واریز می‌شود، و ۸۵٪ دیگر را دولت تحت عنوان یارانه به کشاورزان کمک می‌کند.

احداث مزارع الگویی با کمک کشاورزان
وی ادامه داد: در بحث کشاورزی و زراعت از بذرهای اصلاح شده باید مصرف شود در همین راستا حوزه واحد ترویج جهادکشاورزی، اداره ترویج و آموزش‌های کشاورزی، واحد زراعتی این آمادگی را دارند در خدمت کشاورزان باشند، کما اینکه مزارع الگویی را با کمک و مساعدت خود کشاورزان بخاطر اینکه در جریان کارهای جهاد کشاورزی باشند، به صورت مشارکتی احداث می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان عمده مشکل کشاورزان را بازار فروش فرآوری خرما دانست که در حال حاضر ۸۰٪ خرمای شهرستان در بسته‌بندی‌هایی با نام تجاری خارج از شهرستان صادر می‌شود که در این خصوص جلسات متعددی را با مسئولین شهرستان از جمله فرمانداری و سرمایه‌گذاران برگزار کرده‌اند تا خرما با برند شهرستان سراوان صادر شود تا باتوجه به کیفیت و مرغوبیت خرمای سراوان، خرمای ما از شهرستان‌های دیگر جدا شود تا مشتریان بدانند که خرمای حوزه سراوان کیفیت بهتری دارد.

رستم زهی بیان کرد: در حال حاضر دو کارگاه بسته‌بندی کوچک خرما توسط بخش خصوصی در شهرستان سراوان فعالیت دارد که از همین خرما چندین محصول را تولید می‌کنند، دولت نیز این آمادگی را دارد با استفاده از تسهیلات کارخانه فرآوری خرما را در این شهرستان احداث کند.

وی گفت: در حال حاضر خرمای کشاورز را سلف خران به صورت فله‌ای می‌خرند و در شهرستانهای دیگر بسته‌بندی می‌کنند که ما تصمیم گرفتیم امسال با کمک سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی خرمای کشاورزان را خریداری کنیم. از سوی دیگر پیشنهاد کشت قرارداری محصولات خرما نیز از طریق نماینده در حال پیگیری است تا به عنوان یک محصول استراتژیک خرما شناخته شود و اگر این امر محقق شود دولت کمک‌های خوبی انجام می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان خاطر نشان کرد: بیمه کشاورزان تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد که ما انتظار داریم کشاورزان ورود کنند تا در بحث خشک شدن و ترش شدن خرما با توجه به باران‌هایی که در فصل هامین اتفاق می‌افتد و باعث ضرر و زیان کشاورزان ما می‌شود دولت بتواند از طریق بیمه کمک کند.

انتهای خبر/
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 26436
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *