800
۰
هم نشینی اجباری خرما و سرما خسارت آفرید؛

قطب تولید خرما یخ زد/ نخلداران ناهوکی نیازمند حمایت

بر اثر سرمای شدید زمستان سال گذشته بیشتر نخل‌های منطقه ناهوک بر اثر یخ زدگی خشک و کشاورزان متحمل خسارات سنگینی شدند.
قطب تولید خرما یخ زد/ نخلداران ناهوکی نیازمند حمایت

به گزارش پایگاه خبری شستون، زمستان پارسال سراوانی‌ها آب و هوای سردی را شاهد بودند به گونه‌ای که بسیاری از کنتور‌های آب و لوله‌های آب دچار یخ زدگی شدند این سرما در چندین سال اخیر کم سابقه بوده است. سرما علاوه بر اینکه به شهروندان خسارت وارد کرد باعث آسیب به درختان به ویژه نخیلات خرما شده است.

منطقه ناهوک که هوای آن نسبت به سراوان سردتر است شاهد سرمای شدید‌تری نسب به سراوان بوده به همین دلیل بیشتر نخل‌های خرما خشک و کشاورزان متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.

زندگی نخل‌داران فلج شد
نصرتزهی یکی از کشاورزان منطقه ناهوک به خبرنگار ما گفت: زمسال سال گذشته در منطقه ناهوک سرمای کم سابقه‌ای را شاهد بودیم، به گونه‌ای که لوله‌های آب آشامیدنی یخ زد، از سوی دیگر شاخ و برگ درختان یخ زدند و سپس خشک شدند و از آنجایی که نخل‌های خرما بیمه نبودند ضرر و زیان زیادی شامل حال ما کشاورزان ناهوکی شد.

نصرت کشاورزی دیگر از منطقه ناهوک اذعان کرد: نخل‌ها را خودم با دست خودم کاشته‌ام، هر سال این موقع رشد خیلی بیشتری نسبت به الان داشته‌اند، اما امسال به دلیل اینکه سرمازده شده‌اند تازه شکوفه دادند که معلوم نیست این شکوفه‌ها محصول بدهند یا ندهند، شاخ و برگ‌های درختان خشک شده‌اند و این باعث می‌شود چند مدت دیگر که خوشه سنگین بشود آن را روی شاخه‌ها ببندیم، حتی خود ما هم نمی‌توانیم بالا برویم زیرا شاخه‌ها ضعیف هستند و زود می‌شکنند و رفتن ما به بالا خطرناک است، گندم‌هایی هم که ما کاشتیم همه نابود شدند اما به لطف و مرحمت خداوند متعال بارشی صورت گرفت که دوباره جان گرفتند و سبز شدند.

محمدانور نصرت یکی دیگر از کشاورزان این منطقه ادامه داد: مشکل ما در بحث خشک شدن شاخ و برگ نخیلات است، زیرا موقع سنگین شدن خوشه‌ها که وزن هر کدام ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم می‌رسد این شاخه‌های خشک توانایی حمل این میزان را ندارند و متأسفانه بیمه‌ای هم نداریم که به مشکل ما رسیدگی کند. یکی دیگر از مشکلاتی که ما داریم عدم اختصاص کود به کشاورزان است که ما گلایه داریم و از شما می‌خواهیم که این مشکل ما را به گوش مسئولان برسانید.

مصطفی کرد رئیس هواشناسی سراوان در این راستا به خبرنگار ما گفت: زمستان پارسال بسیار سرد بود به طوری که در خود اداره هواشناسی برخی از درختان دچار آسیب شدند.

وی افزود: سردترین درجه در سال گذشته در شهر سراوان منفی ۴/۷ درجه بوده که در بهمن ماه اتفاق افتاده است، باتوجه به اینکه در روستای ناهوک فقط‌ایستگاه باران‌سنج وجود دارد و دماسنج در آنجا وجود ندارد احتمال می‌دهیم که دمای آنجا حدود منفی ۵ درجه بوده باشد.

تازیانه سرما بر نخلستان
بابک خسروی کارشناس مسائل کشاورزی در سراوان بیان کرد: نخیلات در یک دمای خاص می‌توانند به صورت بهینه محصول خود را بدهند، این دمای خاص تأثیر بسزایی در باروری و کیفیت محصول دارد، خرما جزء محصولات مناطق گرمسیریست و دمای کمینه و پیشینه، هردو می‌توانند تأثیر مطلوبی بر روی محصول بگذارند، که اگر این دما مناسب نباشد تا سال‌ها اثر زیان و ضرر بر روی محصول خواهد ماند.

وی ادامه داد: وقتی درخت دچار تنش شود، وارد یک فازی می‌شود که بر محصول اثر می‌گذارد، شیره‌های آبی که از پایین درخت می‌خواهند به بالا بروند وقتی در یک دمایی باشند که غلظت آن‌ها برود بالا بعد از ۶ ماه درخت خود را نشان می‌دهد که دارای چه بیماری شده است.

کارشناس مسائل کشاورزی اذعان کرد: دمایی که در زمستان پارسال در منطقه ناهوک داشتیم طبق شواهد و قرائن منفی ۱۰ درجه بوده است و متأسفانه تأثیر آن در میزان محصول و در تنه نشان داده شد.

خسروی خاطر نشان کرد: در قرن اخیر تغییرات اقلیمی به شدت دچار نوسان هستند، در منطقه ما هم اثرگذار بودند، میکروکلیمایی که در منطقه ناهوک هست به طبع با محصول و اقلیمی که در شهر سراوان هست تغییراتی دارد و متأسفانه اثرات سوء خود را در محصول و تنه نشان داده است که زرد شدن شاخ و برگ نخل‌ها هم بر اثر همین است.



انتهای خبر/
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 26441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *