800
۰
قطار گلایه‌ها به روستاهای سراوان رسید؛

بوی نامطبوع فضولات حیوانی چالش روزهای گرم اهالی روستای «هوشک»

رهاسازی فضولات حیواناتی از قبیل بز و گوسفند و ایجاد بوی نامطبوع ناشی از آن باعث گلایه اهالی روستای هوشک در سراوان شده است.
بوی نامطبوع فضولات حیوانی چالش روزهای گرم اهالی روستای «هوشک»
به گزارش پایگاه خبری شستون، رعایت بهداشت و اهمیت دادن به سلامت فردی و اجتماعی در روزهای گرم سال برای داشتن زندگی سالم بسیار مهم و مانع از شیوع بیماری می‌شود.

یکی از گلایه‌های ساکنین روستاها رها سازی فضولات حیوانی در معابر است که با توجه به گرمای هوا در سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان سراوان مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.

رهاسازی فضولات حیوانی علاوه بر اینکه چهره روستا را نازیبا می‌کند سلامت روستاییان را نیز به خطر می‌اندازد و می‌تواند منشا شیوع بیماری‌های واگیر باشد.

دستگاه‌های متولی به ویژه ارگان‌هایی که با بهداشت فردی و اجتماعی سر و کار دارند می‌توانند با آگاهی بخشی در سطح روستا از بروز چنین چالش‌هایی جلوگیری کنند.

روستای هوشک یکی از روستاهای شهرستان سراوان است که برخی از ساکنین آن به دامپروری مشغول هستند اما با توجه به گرمی هوا و رها سازی فضولات احشام در کوچه و خیابان صدای اهالی این روستا را درآورده و نگرانی‌هایی را در باب شیوع بیماری و یا جمع شدن حشرات موذی به وجود آورده است.

بوی تعن فضولات احشام؛ چالش این روزهای اهالی روستای هوشک
یکی از ساکنین روستای هوشک در سراوان در پیامی که به این پایگاه خبری در شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده ضمن انتقاد از رهاسازی فضولات حیوانی در این روستا گفت: در قسمت نوساز روستای هوشک طبق عادت قدیم دامپروری و نگهداری احشام در خانه و آغول‌های که در خانه و یا در پیاده روها هوشک ایجاد شده انجام می‌شود که این موضوع باعث آزار و اذیت اهالی این روستا شده است.

وی افزود: بوی تعفن بز و گوسفندان و فضولات آنها در تمام فصول و بدتر از آن در فصل گرما و سر و صدای آنها آزار دهنده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین رهاکردن احشام در معابر یک معضل دیگر است که باعث صدمه و آسیب رسیدن درختانی که توسط اهالی روستا کاشته شده می‌شود که از تریبون مسجد روستا چندین بار در این زمینه تذکر داده شده ولی گویا گوش شنوایی وجود ندارد، از مسئولین مربوطه در روستای هوشک انتظار می‌رود این اوضاع را ساماندهی کنند چرا که در هوای گرم رها سازی فضولات حیوانی در کوچه و خیابان باعث جمع شدن حشرات موذی و به خطر افتادن سلامت روستاییان می‌شود.

یک مسئول: رهاسازی فضولات احشام را از طریق بهداشت پیگیری می‌کنم
در همین راستا بهزاد محمدی دهیار روستای هوشک به خبرنگار ما گفت: تاکنون موردی گزارش نشده و یا در قسمت نوساز فقط یک خانواده دارای حیوانانی از قبیل بز و گوسفند است که وی هر روز فضولات حیوانی را جارو می‌زند.

وی افزود: چنانچه موردی باشد که باعث اذیت و آزار و نارضایتی شهروندان شده باشد به فرد و یا افراد خاطی تذکر داده و از طریق بهداشت نیز پیگیری‌های لازم صورت می‌پذیرد.

دهیار روستای هوشک خاطر نشان کرد: به انتقاد ساکنین رسیدگی و به فرد متخلف تذکر داده می‌شود و همچنین این موضوع را از طریق بهداشت پیگیری می‌کنیم.

انتهای خبر/
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 26523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *