800
۰

پروازهایی که خاکستر مرگ می‌پاشند/جان غیرنظامیان افغان برای آمریکا چند می‌ارزد؟

تشدید حملات هوایی آمریکا پس از اعلام استراتژی ترامپ بار دیگر جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته و در تازه‌ترین گزارش دفتر سازمان ملل نیز افزایش ۵۲ درصدی این تلفات تایید شده است. با این حال مقامات آمریکایی مانند همیشه به «ابراز تاسف» بسنده کرده‌اند.
پروازهایی که خاکستر مرگ می‌پاشند/جان غیرنظامیان افغان برای آمریکا چند می‌ارزد؟
به گزارش شستون، به نقل از خبرگزاری تسنیم، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» پنجشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که حملات هوایی آمریکا در 9 ماه اخیر در این کشور افزایش حدود 80 درصدی داشته و از 100 حمله هوایی در زمان مشابه در سال گذشته به 180 حمله افزایش یافته است.
براساس این گزارش، شمار قربانیان این حملات در افغانستان  نیز در 9 ماه اخیر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش 52 درصدی داشته است. در عین حال آمریکا از ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی 3 هزار و 238 بمب را در افغانستان مورد استفاده قرار داده که دو برابر بیش از مقدار مصرفی ارتش آمریکا در تمام سال گذشته در این کشور است.

** سال 2017 خونین ترین سال برای غیرنظامیان افغان
چندی پیش رسانه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اعلام کرد که سال 2017 به خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان تبدیل شده است.
این در حالی است که این گزارش شمار قربانیان حملات هوایی آمریکا در شش ماه نخست سال را نشان می‌داد و اوضاع تاکنون به مراتب وخیم‌تر شده است. با این حال حملات در شش ماه نخست با سال 2011 و زمانی که 100 هزار نظامی آمریکا در افغانستان حضور داشتند برابری می‌کرد.
چندی پیش در حالی که آمریکا مدعی بود در ولایت «فراه» نیروهای طالبان را هدف قرار داده، اما ساکنان محلی تصریح کردند که در این حمله حتی یک نفر از اعضای گروه طالبان زخمی نشده است.
در حالی که منابع محلی نیز از کشته شدن 18 غیرنظامی در این حمله خبر می‌دانند مقامات افغان نیز در تلاش بودند تا شمار قربانیان را کمتر اعلام کرده و آن را 13 نفر عنوان کردند.
یکی از ساکنان محلی گفته بود: «در میان قربانیان حتی یک مرد نیز وجود نداشت؛ همه آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند و ما تا ساعت 11 شب مشغول جمع کردن تکه‌های بدن قربانیان بودیم.»
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز چندی پیش اظهار داشت: مسکو از پنهان‌کاری حقایق درباره مرگ غیرنظامیان افغان در بمباران نظامیان آمریکایی نگران است.
وی افزود پیش از این نیز پنتاگون تحقیقاتی را درباره حوادثی مانند حمله هوایی به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در ولایت «قندوز» انجام داد، اما تا اکنون هیچ اقدام جدی درباره عاملان آن صورت نگرفته است.
** غیرنظامیان افغان از حملات هوایی آمریکا بیشتر از طالبان هراس دارند
این در حالی است که پس از اعلام استراتژی ترامپ، پنتاگون شمار جنگنده‌های «F-16» در افغانستان را افزایش داده و  قرار است بار دیگر بمب‌افکن‌های غول‌پیکر «B-52» را در این کشور مستقر کند.
از سوی دیگر نیز با افزایش حملات هوایی آمریکا و اعلام  استراتژی جدید، که محدودیت‌های حملات هوایی را کاهش داده، بیم آن می‌رود که شمار تلفات غیرنظامیان نیز بیش از این افزایش یابد.

به گزارش یوناما، حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان در 9 ماه نخست سال جاری میلادی 466 غیرنظامی قربانی داشته و از میان 205 کشته و 261 مجروح غیرنظامیان افغان، 38 درصد از آن توسط نیروی هوایی نیروهای نظامی بین‌المللی یعنی آمریکا صورت گرفته است، زیرا این کشور تنها نیروی خارجی است که در این کشور حملات هوایی انجام می‌دهد.
در ادامه این گزارش آمده است که بیش از دو سوم این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
«حاجی الله گل مجاهد» کارشناس مسائل نظامی و نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان درباره حملات هوایی آمریکا و تلفات بالای غیرنظامیان این کشور گفت: غیرنظامیان افغان از ارتش آمریکا بیش از طالبان هراس دارند.
وی افزود: آمریکایی‌ها وارد منازل مردم می‌شوند، منازل مسکونی و حتی مجالس عروسی را بمباران می‌کنند، اما طالبان را مقصر آن می‌دانند.
چندی پیش نیز در سفر ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به کابل، طالبان به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی حملات راکتی را آغاز کردند و در طی چند ساعت ده‌ها راکت را به این فرودگاه شلیک کردند.
نیروی هوایی آمریکا نیز در واکنش به این حمله، که طالبان هدف آن را وزیر دفاع آمریکا عنوان کرد، با پرتاب موشکی خانه غیرنظامیان را هدف قرار داد و آن را ویران کرد.
** تنها صدای خانواده‌ام را می‌شنیدم
خبرنگار رسانه آمریکایی «استارز اند استراپس» پس از گذشت یک هفته به منزل «غلام ربانی» قربانی این حادثه رفته و گزارش داده که وی در هنگام شلیک موشک مشغول وضو گرفتن برای اقامه نماز بود که دیوار خانه‌ برسرش فرو ریخت.
ربانی که از طریق رانندگی تاکسی روزگار می‌گذراند، گفت: همه جا را گرد و خاک گرفته بود و برای لحظاتی هیچ چیزی را نمی‌دیدم و تنها صدای فریاد اعضای خانواده‌ام را می‌شنیدم.
پس از این حمله نیز ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طی حمله طالبان به فرودگاه کابل در 27 سپتامبر، نیروی هوایی آمریکا برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان علیه مخالفان مسلح حمله هوایی را انجام داد که به اشتباه موشکی به خانه غیرنظامیان برخورد کرده و از این حادثه «عمیقا اظهار تاسف» کرد.

«فردین« برادرزاده ربانی که با خانواده‌اش در منزل عموی خود زندگی می‌کند نیز تصریح کرد: «آنها باید به مهاجمان حمله می‌کردند، ما این را می‌فهیم، اما پس از آن کسی هرگز به دیدار ما برای حتی ابراز عذرخواهی نیامد و ما مانند دیگران اظهارات آنها را از تلویزیون شنیدیم. آنها حداقل باید برای گفت‌وگو با ما و برای دیدن آنچه اینجا اتفاق افتاد می‌آمدند».
فردین و ربانی یک هفته پس از این سانحه اطراف خانه تخریب شده خود را نشان دادند. شیشه‌های خرد شده، و تکه‌های بتن و آوار تمام اتاق‌ها را پوشانده بود. در یکی از اتاق‌ها آنها به نقطه‌ای اشاره کردند که نوه سه ساله ربانی را از زیر آوار درآوردند و در نقطه‌ای دیگر نوه شش ساله وی در زیر یک کمد گیر افتاده بود.
این پسر بچه نزدیک آمد تا آثار زخم‌های روی دستش را نشان دهد و پس از آن نیز به سمت میز شکسته‌ای رفت تا کتاب داستانی را نشان دهد که صفحات آن سوخته بود. پسر بچه 3 ساله نیز از این حمله جان سالم بدر برد.

ربانی گفت که در این حادثه 9 عضو این خانواده زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند و سه نفر هنوز از بیمارستان مرخص نشده‌اند.
وی افزود که پس از حادثه این خانواده مجبور به کوچ به خانه یکی از اقوام خود شدند و فضا در این مکان نیز بسیار محدود است.
ربانی در طبقه دوم خانه خود که پس از فرو ریختن سقف و دو دیوار آن کاملا از بیرون قابل مشاهده است، گفت که همسایه‌هایش از دست آمریکا به دلیل نپرداختن غرامت برای خسارتی که به آنان وارد شده عصبانی هستند.
وی اظهار داشت: ما پول نداریم تا اعضای مجروح شده خانواده خود را درمان کنیم، چه برسد به اینکه خانه را بازسازی کنیم. مردم این منطقه می‌خواستند تا تظاهراتی برپا کنند و خیابان‌ها را مسدود کنند اما من از آنها خواستم تا صبر کرده و صبور باشند.
نیروهای آمریکایی از اظهارنظر درباره پرداخت غرامت به این خانواده خودداری کردند اما مقامات افغان می‌گویند که مبلغی را به خانواده ربانی پرداخته‌اند و به گفته ربانی این مبلغ 1470 دلار بوده است.

 استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان علاوه بر اعزام 3 هزار نظامی بیشتر به افغانستان شامل آزادی عمل بیشتر نیروهای آمریکایی برای مقابله با طالبان است.
ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز چندی پیش تصریح کرد که برخی از محدودیت‌ها از جمله ضرورت نزدیکی دشمن به نیروهای افغان و یا نیروهای ویژه آمریکایی برای درگیری برداشته شده است.
وی افزود: بنابراین چنین محدودیت‌های که به ما اجازه نمی‌داد تا از نیروی هوایی به طور کامل استفاده کنیم، برداشته شده است.

ربانی در خانه ویران شده‌اش گفت که مردم در حال حاضر هم عصبانی و خواستار برپایی تظاهرات هستند، در آینده فکر نمی‌کنم که مردم اشتباهات آمریکا را تحمل کنند.
این در حالی است که بسیاری دیگر از قربانیان حملات هوایی در افغانستان مانند خانواده ربانی خوش شانس نبودند.
پهپاد آمریکایی روز گذشته نیز مردم محلی را که عازم مراسم عروسی بودن را هدف قرار داد و این مراسم را به عزا تبدیل کرد.
ساکنین محلی شهرستان «چوکی» در ولایت «کنر» ضمن تایید کشته شدن 18 نفر در این حمله تصریح کردند که افراد کشته شده همه غیرنظامی هستند و به دلیل جراحات شدید قابل شناسایی نیستند.
مقامات خارجی در بسیاری از موارد با بسنده کردن به کلمه اشتباه صورت گرفته است، پرونده کشتار غیرنظامیان را مختومه اعلام می‌کنند.

دولت افغانستان واکنش شدیدی نسبت به کشتار غیرنظامیان افغان نشان نداده است، در حالی که حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به استراتژی ترامپ آن را راهبردی جنگی دانسته که هدف آن حل بحران افغانستان نیست.
وی تصریح کرد که استراتژی ترامپ و اوباما با یکدیگر خیلی تفاوتی ندارد و اظهار داشت این جنگی بی پایان است که افغان‌ها در آن کشته خواهند شد.
رئیس‌جمهور سابق افغانستان همچنین تاکید کرد که طالبان در مقایسه با آمریکایی‌ها مانع کوچک‌تری برای تحقق صلح در افغانستان است.
کرزی ادامه داد که اگر من اکنون رئیس‌جمهور بودم به این جنگ پایان می‌دادم.
وی افزود راه‌حل بحران افغانستان تلاش‌های مشترک با «روسیه، چین و دیگر کشورها» است اما در عوض ما شاهد افزایش رقابت‌های منطقه‌ای هستیم و آمریکا مقصر چنین موضوعی است.
انتهای پیام/.
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 9011
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *