800
۰

جنگ شاهزادگان در عربستان سعودی

در حال حاضر جنگ شاهزاده‌ها در عربستان به پا شده است و برخی از شاهزادگان ناراضی عربستان بازداشت شده‌اند و بن سلمان از میان همین شاهزادگان علیه خود اپوزیسیون قدرتمندی درست کرده است.
جنگ شاهزادگان در عربستان سعودی
به گزارش شستون، عربستان سعودی در دوره خاصی به سر می برد. چرخش قدرت در رژیم سعودی که پسر قرار است جای پدر را بگیرد همه دغدغه این روزهای سعودی‌ها شده است. در این زمینه سعودی‌ها در حال دوختن زمین و زمان به هم هستند که محمد بن سلمان در جایگاه پدر بنشیند. این روند از عزل محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان جدی شد. بعد از آن یک رشته اصلاحات اجتماعی خصوصا در حوزه زنان از سوی سعودی‌ها انجام شد که همه را متعجب کرد تا شاید فضا داخلی این کشور تلطیف و آماده تاج‌گذاری پسر سلمان شود.
در حال حاضر نیز جنگ شاهزاده‌ها در عربستان به پا شده است و برخی از شاهزادگان ناراضی عربستان بازداشت شده‌اند. شاهزاده ولید بن طلال که یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین فرد عربستان است یکی از این بازداشتی‌هاست که خبر زندانی شدن او سر و صدای زیادی به پا کرده است.
الولید یکی از ده ها شاهزده، وزیر و مقام سابق یا فعلی سعودی است که شنبه شب به بهانه مبارزه با فساد به دستور کمیته ای به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بازداشت شد. سه تن ازثروتمندترین اتباع سعودی در بین بازداشت شدگان قرار دارند. چندی پیش نیز فیلمی از مکانی که این شاهزادگان در آن زندانی هستند در فضای مجازی منتشر شد.
از سوی دیگر خبر سقوط بالگرد یکی از شاهزادگان سعودی و کشته شدن او در این حادثه بسیار جنجال‌ساز شد. گفته می‌شود که شاهزاده عربستانی کشته شده در سقوط بالگرد در حال فرار بود.
این بالگرد حامل هشت مقام ارشد از جمله شاهزاده منصور بن مقرن، مشاور سابق ولیعهد برکنار شده عربستان بوده است. یک منبع مطلع از عربستان گفت، زمانی که بالگرد این شاهزاده سقوط کرد او در حال فرار از عربستان بود. او از مخالفان سرشناس محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود.
حالا پس از یک رشته اصلاحات ساختگی در عربستان موضوع تاج گذاری پسر سلمان به یک موضوع کاملا امنیتی درعربستان تبدیل شده است. در این حوزه آنچه مشخص است اقدامات انجام شده برای به تخت نشاندن بن سلمان سبب تشکیل اپوزیسیون با نفوذ و قوی علیه وی شده است. بازداشت شاهزادگان با نفوذ و ثروتمند سعودی نیز این اپوزیسیون را تشدید کرده است. عربستان در این حیطه در مرحله حساسی به سر می برد و مشخص است که تغییر قدرت در عربستان با هزینه بسیاری در حال انجام است. هزینه‌ای که با زور و فشار همراه شده است و اگر در حال حاضر عربستان تاثیرات آن را نبیند قطعا در آینده اثرات سوء خود را به جای خواهد گذاشت.
عربستان از سوی دیگر با یک بمب واقعی که بمب خبری نیز به دنبال داشت روبرو شد. اصابت موشک یمنی فرودگاه ریاض ترس و واهمه بسیاری را در عربستان و بویژه در میان مقامات این کشور به پا کرد.
عربستان سعودی که اینک در مسائل داخلی به شدت تحت فشار حوادث مختلف است در حوزه بین الملل نیز با فشارهای توامانی روبروست. رژیم سعودی در سیاست خارجی خود شکست‌های فاحشی را خصوصا در اوضاع منطقه و ماجرای قطر خورد. در جنگ با مردم مظلوم یمن نیز اخبار و اطلاعات از شکست عربستان خبر می دهد اما به هر جهت هواپیماهای این رژیم دست است بمباران مردم یمن که حالا با انواع و اقسام مشکلات و بیماری‌های ناشی از جنگ روبرو هستند بر نمی‌دارند. موضوعی که اعتبار این کشور را به شدت زیر سئوال برده تا جایی که سازمان ملل نیز درباره اوضاع یمن اظهار نگرانی کرده است.
از این جهت تنها راه چاره سعودی ها خرج کردن پول‌های هنگفت است که این موضوع نیز تا به جایی راهگشاست. عربستان در حال حاضر در بزنگاه سیاسی داخلی و خارجی خاصی به سرمی برد که توجه رسانه‌های مختلف را به این کشور معطوف ساخته است.

منبع: دانا
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 9308
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *