800
۲

شهیدی که "پدر موشکی ایران" لقب گرفت+تصاویر

پس از صدور فرمان تاریخ امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید حسن طهرانی مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.
شهیدی که "پدر موشکی ایران" لقب گرفت+تصاویر
به گزارش شستون؛ ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ بود که در محله سرچشمه تهران متولد شد، به علت شغل پدرش که به پیشه خیاطی مشغول بود، به محله شکوفه و سپس به محله بهارستان نقل‌مکان کرد و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین مناطق گذراند.
وی پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه در رشته صنایع در مقطع فوق‌دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد، اما همزمان با اوج‌گیری فعالیت انقلابی، تحت تأثیر برادرش به صف انقلابیون پیوست.
او در روزهای منجر به پیروزی انقلاب به اتفاق دوستانش در فعالیت‌های زیرزمینی، نارنجک‌های دستی می‌‌ساخت که با استفاده از سه‌راهی لوله آب تولید می‌شد، در شب 22 بهمن در میدان امام حسین (ع) (فوزیه سابق) با پرتاب نارنجک دستی یک خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به اسارت درآورد.
تا اینکه او در سال 1358، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به اخذ مدرک مهندسی در این رشته موفق شد...
آری، این فرد متعهد و موفق کسی نیست جز شهید حسن طهرانی مقدم، کسی که در سن 21 سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ی 3 سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و تا 31 مهر 59 در این سمت باقی ماند.

مسئولیت‌های و افتخارات شهید تهرانی مقدم
راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه در آبان 1362 به شهید تهرانی مقدم محول شد. شلیک توپ به سمت بصره در بهمن 1362 توسط ایشان انجام گرفت. هنگامی‌که حضرت امام با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند. جمهوری اسلامی ایران در آن زمان فاقد سامانه موشکی بود و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. در جلسه‌ای که سردار مقدم به عنوان فرمانده توپخانه سپاه حضور داشت،‌ قرار شد شهر بصره با توپ‌های 130 میلی‌متری که حداکثر برد آن‌ها 28 تا 30 کیلومتر بود، موردحمله توپخانه‌ای قرار گیرد.
شلیک اولین موشک به سمت عراق در اسفند 1363. انتصاب به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه؛ شهریور 1364. پس از صدور فرمان تاریخ امام مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.
تلاش برای استقلال در صنعت موشکی در سال 1365. راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان سال‌های 1366-65. دستیابی به "نازعات" اولین موشک ایرانی؛ 1366. شرکت در عملیات مرصاد سال مرداد 1367. موفقیت در ساخت شهاب 3 سال 1377. ساماندهی صعود بزرگ به قله دماوند سال 1381. جانشین نیروی هوافضای سپاه سال 1384. رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه سال آذر 1385.

اعلام رسمی قصد ترور شهید طهرانی‌مقدم در رادیوی منافقین
محمد طهرانی‌مقدم (برادر شهید) درباره تهدید کردن شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم از سوی منافقین می‌گوید: « بردارم چند بار از جانب گروهک تروریستی منافقین تهدید شد به دلیل آن‌که موشکی به مقر منافقین در داخل خاک عراق زد. همان شب رادیو منافقین اعلام کرد این مقدم را ما می‌زنیم. زمانی که ترور شهید صیاد شیرازی را طراحی کردند، همزمان طرح ترور حاج حسن آقای مقدم را نیز در دستور کار داشتند و می‌خواستند هر دوی آن‌ها را ترور کنند که یک گروه از آن‌ها دستگیر شدند.»

انتصاب به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه؛ شهریور 1364
پس از صدور فرمان تاریخ امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

... و سرانجام در روز یکشنبه 21 آبان 90 سردار شهید حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین انجام یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هوافضا، در پی وقوع انفجاری مهیب به همراه تعدادی از نیروهای صنعت موشکی سپاه به شهادت رسید...
شواهد و قرائن نشان می‌داد که این پروژه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین پروژه‌هایی بود که توسط این شهید بزرگوار پیگیری می‌شد.
به گفته سردار محمد طهرانی مقدم (برادر شهید)، حاج حسن 2 روز قبل از شهادت -در روز جمعه- خدمت مادر بزرگوار خود رسیده و به ایشان می‌گوید که ما «کار بزرگی» در پیش داریم و 3 مرتبه از مادر می‌خواهد برای موفقیت در این پروژه دعا کند.

خاطره‌ای از شهید طهرانی مقدم
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و از دوستان و هم‌رزمان سی‌ساله سردار شهید تهرانی مقدم در خاطره‌ای از آن روزهای تشکیل یگان موشکی می‌گوید:
"در اوج جنگ که ما نیاز مبرمی به موشک داشتیم، اولین محموله موشکی اسکاد B، شامل 8 فروند به دستمان رسید اما حاج حسن 2 فروند از این 8 فروند را جدا کرد و برای مهندسی معکوس برد.
این تصمیم، تصمیم بسیار مهمی بود و با راه انداختن گروه‌های مختلف در وزارت سپاه تا روز آخر راهبری آن‌ها را خودش به عهده گرفت که نتیجه آن را امروز در بومی شدن صنعت موشکی در انواع بردها از 300 کیلومتر تا 2 هزار کیلومتر می‌بینیم و اگر امروز ما از تنوع موشکی بالایی با سوخت جامد و مایع و با انواع هدایت و کنترل‌ها برخورداریم و یا اینکه از این پایه برای تولید موشک‌های حامل ماهواره نیز استفاده می‌شود، این‌ها عمدتاً مدیون فکر حسن مقدم بود."

شهید طهرانی مقدم در کلام دیگران
به روایت رهبر انقلاب
حادثه خونین در یکی از مراکز سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی‌قدر دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا سردار حسن تهرانی مقدم انجامید واقعیتی تلخ و اندوه‌بار بود. آن جان‌برکفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. شهادت بی‌شک ترین آرزوی آنان بود. لیکن فقدان مردان بزرگ در هر کشور و جامعه‌ای برای آن مردم و آن کشور تأسف‌بار است. ما هم در غم این عزیزان با خانواده‌های آنان شریک و همدردیم. عزیزان من امیدوار به تفضل بی‌انقطاع حضرت حق و با استمداد از ارواح شهیدانتان تلاش و همت را دو چندان کنید تا همه پیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه برکت و عروج برتر است. تسلیت صمیمانه خود را به بازماندگان و دوستان و همکاران این شهدا تقدیم می‌دارم.
به روایت دختر شهید
 تنها مقام معظم رهبری شهید تهرانی مقدم را می‌شناختند ضمن اینکه تلاش شبانه‌روزی این شهید در جهت توسعه صنعت موشکی کشورمان بسیار مؤثر بود. پدر من تنها یک الگو برای خانواده نبود؛ بلکه برای تمامی انسان‌های آزاده جهان می‌تواند الگوی مناسبی باشد. ما خود نیز ایشان را نمی‌شناختیم و پس از شهادت متوجه خدمات و بزرگی ایشان شدیم زیرا می‌توان گفت حتی بیشتر از اینکه جوانان ایرانی او را بشناسند، بسیاری از جوانان لبنان و فلسطین ایشان را می‌شناختند و در ایران نیز کسی بیشتر از مقام معظم رهبری وی را نمی‌شناختند.
به جوانان امروز باید بگویم در این دوره که جوانان حضور شهیدان را درک نکردند و زندگی به صورت بسیار مادی گرایانه دنبال می‌شود و توجهات به مقام و پول و مدرک افزایش‌یافته است؛ جوانان باید بدانند کسانی بودند که در راه خدا، اسلام و نظام فعالیت می‌کردند و جان خود را نیز در این راه از دست داده‌اند.
رهبر انقلاب ایشان را با صفت سردار عالی‌قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا نام برده‌اند و هر کدام از این صفات برای ما حامل پیامی است و این پیام کسب علم و دانش و فناوری توأم با زهد و تقوا و توکل است و این عوامل با هم عامل سازندگی است. رهبر معظم انقلاب در زمان حضور خود نزد ما فرمودند: خودم مصیبت زده‌ام.

ماجرای نامه‌ی یک دختر یتیم به پدر موشکی ایران
خیلی‌ها در مورد سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم صحبت کردند. چه آن‌ها که واقعاً ایشان را می‌شناختند و چه کسانی که فکر می‌کردند او را می‌شناسند، اما این مطلبی که خواهید خواند با تمام حرف‌ها و سخن‌ها در مورد این شهید عزیز فرق دارد. شاید این تنها مطلبی باشد که به توان گفت پاک‌ترین و زیباترین کلمات در آن جمع شدند تا عشقی را به حاج حسن منتقل کنند. دختری که نه می‌داند شهید طهرانی مقدم پدر موشکی است، نه فوتبالیست است و نه یکی از بهترین کوهنوردها. این دختر حتی نمی‌داند حاج حسن چه پست و مقام والایی دارد. او فقط می‌داند که این شهید جای پدرش را پر کرده و فاطمه سادات حاج حسن را در اوج گمنامی بیش از هر هم‌رزم و دوست دیگری می‌شناسد و به او می‌گوید با تو نداشتن پدر را احساس نمی‌کنم ای پدر تمام  بچه‌های بی‌سرپرست!

منبع: دانا
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 9331
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *