800
۰
رئیس سابق دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با مسئولان شرط تحقق توسعه

رئیس سابق دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان تحقق توسعه را نیازمند ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس و نهادهای تصمیم‌ گیر دانست و گفت: دانشگاه پیام نور، بستری برای فعالیت‌های علمی، اجتماعی و تقویت همبستگی است.
ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با مسئولان شرط تحقق توسعه
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از ابوالفضل توسلی در گفتگو با عصرهامون، با تاکید بر نقش کلیدی دانشگاه در توسعه اجتماعی مبنی بر رویکرد جامعه‌محور و تعهد به توسعه پایدار بیان کرد: دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و نخبگان جوان، نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مسائل کاربردی و توسعه‌ای استان ایفا می‌کنند.

وی تحقق توسعه را نیازمند ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس و نهادهای تصمیم‌ گیر دانست و افزود: حمایت متقابل دانشگاه و مسئولان، موتور محرکه توسعه خواهد بود و هر چه این فاصله کمتر شود، شاهد نتایج ملموس‌تری در پیشرفت استان خواهیم بود.

رئیس سابق دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با اشاره به تجربه‌های موفق دانشگاه پیام نور در زمان تصدی مسئولیت خود، گفت: دانشگاه در حوادثی نظیر سیل اسفند ۱۴۰۲ نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا کرد. همچنین در ایام انتخابات، با درک تهدیدات دشمنان برای کاهش مشارکت، دانشگاه با همراهی دانشجویان و مدیران، اقدامات مؤثری در افزایش آگاهی و مشارکت مردم انجام داد.

دانشگاه پیام نور؛ موتور محرکه توسعه سیستان و بلوچستان
وی با اشاره به جمعیت ۱۱ هزار نفری دانشجویان دانشگاه پیام نور، از جمله هشت هزار دانشجوی اهل سنت، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور ظرفیتی بی‌بدیل برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تقویت همبستگی در استان است.

توسلی با تاکید بر ضرورت جامعه‌محور بودن دانشگاه گفت: دانشگاه باید از نقش صرف آموزشی یا پژوهشی فراتر رود و با مشارکت فعال در مسائل اجتماعی، منشأ تحولات بزرگ باشد.
 
از موکب اربعین تا تربیت مدیران آینده

وی با تأکید بر ضرورت پیوند دانشگاه و جامعه اظهار کرد: دانشگاه باید به عنوان نهادی اثرگذار، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند و از آموزش صرفاً تئوریک فاصله بگیرد.

دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با اشاره به تلاش خود برای ایفای نقش دانشگاه در تصمیم‌سازی و حل مسائل استانی، افزود: در حوزه اربعین حسینی، ۶ موکب به نام ۲۵ محرم راه‌اندازی کردیم که دروازه ورود زائران پاکستانی به کشور بود، با عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص اربعین و غزه، در دانشگاه منتظر نماندیم و به میدان آمدیم.

وی با اشاره به رشد چشمگیر دانشگاه در زمان تصدی مسئولیت خود، تصریح کرد: با انجام فعالیت‌های اجتماعی و اثرگذار، جذب دانشجو افزایش یافت و از ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو به 11 هزار دانشجو رسیده‌ایم.

توسلی گفت: دانشگاه پیام نور تنها دانشگاه جامع دولتی در بسیاری از شهرهای استان است و بسیاری از فرمانداران، رؤسای آموزش و پرورش و مدیران اجرایی در شهرهایی مانند خاش، نیک‌شهر، چابهار و راسک از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

وی با اشاره به نقش اثرگذار آموزش عالی، گفت: دانشگاه محل بلوغ فکری و اجتماعی جوانان است و دانش‌آموخته دانشگاه، به عنوان متخصص وارد دستگاه‌های اجرایی می‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی دانشگاه، تربیت مدیران آینده است.

دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نقش رسانه‌ها را در هدایت افکار عمومی و تقویت روحیه مطالبه‌گری کلیدی دانست و از رسانه‌ها خواست که ضمن اطلاع‌رسانی، به جهت‌دهی و نقد پرداخته و از مدیران پاسخ بخواهند.

وی از مسئولان جدید استان خواست این مسیر را با قدرت ادامه دهند و با برگزاری نشست با نخبگان و فعالان اجتماعی، ایجاد اتاق‌های فکر در دستگاه‌های اجرایی و همراهی رسانه‌ها، مسیر توسعه را هموار کنند.

دانشگاه باید هدایت‌گر اجتماعی، مهارت‌آفرین و جامعه‌محور باشد
توسلی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده سیستان و بلوچستان گفت: از هر منبع طبیعی ثروت خدادادی یک نمونه‌ در این استان قرار دارد ما باید با تربیت نیروی متخصص در دانشگاه‌ها از این منابع بالقوه بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها، افزود: یکی از اهداف ما، تربیت نیروی ماهر در کنار آموزش آکادمیک بود، با همکاری سازمان استخدامی کشور و وزارت علوم تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کردیم تا دانشجویان دوره‌های مهارت‌افزایی را بگذرانند.

دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با تأکید بر رویکرد مهارت‌محور و اجتماعی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد، اشتغال‌زا باشد و از مسیر مهارت‌آموزی به توسعه استان کمک کند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی، گفت: در ۲ سال اخیر حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان فقط از طریق دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه جذب بازار کار و استخدام شدند؛ در دانشگاه پیام نور مرکز سراوان، مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه‌هایی چون سفال کلپورگان و سوزن‌دوزی راه‌اندازی کردیم که ۲۰۰ دانشجو در آن زیر نظر استادان مجرب آموزش دیدند و تمام هزینه‌ها نیز بر عهده دانشگاه بود، همچنین در دانشگاه پیام نور مرکز با همکاری پارک علم فناوری مرکز رشد برای مکانی جهت ثبت و پرورش ایده های نخبگان ایجاد شد.

توسلی با اشاره به نقش مؤثر خیران در این مسیر، گفت: بسیاری از این اقدامات اجتماعی با حمایت خیران انجام شد که جای قدردانی دارد.

وی با تأکید بر ارائه یک مدل مدیریتی جدید برای اداره دانشگاه، افزود: نگاه توحیدی به تمامی مسائل یعنی برای رضای خدا و رضایت مردم کار کردن، در میدان و جهادی بودن، و به فعل کردن ظرفیت نیروی بالقوه انسانی جهت حداکثری بهره وری از این نیرو ،گذر از نگاه از طائفه گرایی و قومی گرایی و بها دادن به نیروی شایسته گام برداشته ایم.
 

فرهنگ ایثار و شهادت باید در متن دانشگاه باشد
دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه، گفت: ما مدیون خون شهدا هستیم و باید برای آنان کار کنیم، دانشگاه پیام نور استان مفتخر است که ۳۰ دانشجوی شهید دارد که از این تعداد ۲۱ شهید امنیت از میان دانشجویان ما تقدیم کشور شده‌اند.
 
 توسلی با بیان اینکه دانشگاه باید اشائه دهنده نام و یاد و رشادت‌های شهدا باشد، افزود: بنا به درخواست خانواده شهدا برای تمامی ۳۰ دانشجوی شهید دانشگاه دانشنامه پایان تحصیلات صادر شد، این کار حتی برای دانشجویان شهیدی که ثبت‌نام کرده بودند نیز انجام و در هفتمین یادواره شهدای دانشجو در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان دانشنامه پایان تحصیلات دانشجویان شهید در این مراسم به خانواده آنان اهدا شد.

وی گفت: نام‌گذاری ساختمان‌های دانشگاه به نام شهدا حتی نام‌گذاری یک مکان ورزشی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در تهران به نام شهید براهویی دانشجوی رشته تربیت بدنی از شهدای دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات است.
 
 وی با تأکید بر این مطلب که توسعه عدالت آموزشی را در دورترین نقاط سیستان و بلوچستان اجرایی کرده‌ایم، ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه عدالت آموزشی در مناطق دورافتاده در بیانیه گام دوم تأکید کردند، دانشگاه پیام نور با داشتن هفت مرکز در نوار مرزی شرقی کشور گام مهمی را در این راستا برداشته است.


موکب‌های دانشگاه پیام‌نور نماد همدلی شیعه و اهل سنت
توسلی با اشاره به نقش وحدت در برنامه‌های دانشگاه، اظهار کرد: موکب‌های دانشگاه در ایام اربعین، با مشارکت دانشجویان اهل سنت برپا می‌شوند، وقتی دانشجویی از اهل سنت، در کنار دانشجوی شیعه، در مسیر خدمت به زائران امام حسین (ع) خدمت رسانی می کنند، این تحقق عملی وحدت است.

وی ادامه داد: اندیشکده ۲۵ محرم را تأسیس کردیم تا به‌صورت علمی، فرهنگی و رسانه‌ای این مناسبت را گسترش دهیم.

دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه «اندیشکده ۲۵ محرم، تجلی قیام مردم سیستان برای انتقال پیام نهضت عاشورا» تحت حمایت پوشش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان و با مجوز دفتر
نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور تاسیس شد، بیان کرد: قیام مردم منطقه دارالولایه سیستان در روز ۲۵ محرم به خونخواهی امام حسین (ع) به عنوان یکی از عناصر اصلی عوامل گسترش فرهنگ عاشورای حسینی در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: احیا کردن فرهنگ عاشورایی، ترسیم سبک زندگی مهدوی، اقتدارآفرینی در سایه وحدت، تقویت مناسبات میان ایران با کشورهای همسایه (افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و حتی هند)، پاسداشت یاد و خاطره امام حسین (ع)، ظرفیت سازی، نمادسازی و الگوسازی، زنده نگه داشتن و تقویت روح جمعی و گسترش امید بخشی از فعالیت های اندیشکده ۲۵ محرم در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان است.

توسلی با اشاره به اندیشکده ۲۵ محرم، افزود: موضوع این اندیشکده تنها امام حسین (ع) نیست؛ ما از این ظرفیت برای پرداختن به موضوعاتی چون مظلومیت، عدالت، بحران آب، و حتی مسئله مهدویت استفاده کردیم؛ چراکه امام حسین (ع)، نماد ایستادگی مظلوم در برابر ظالم است و غزه امروز هم مصداق همین ایستادگی به شمار می رود.
 
دفاع از دانشگاه در سخت‌ترین دوران؛ حفظ آرامش و تمرکز همکاران
دانشیار دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال گذشته، دانشگاه با رشد چشمگیری در ابعاد مختلف روبرو بود که افزایش سه برابری درآمد، دو برابر شدن تعداد دانشجو، جذب گسترده اعتبارات از جمله کمک‌های خیران، توسعه تحصیلات تکمیلی و برخی رشته‌های پرطرفدار، پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی‌ها، اخذ زمین مسکونی برای همکاران در منطقه لخشک زاهدان، احیای زمین منطقه رمین چابهار و توسعه زیرساخت‌های IT، خرید تجهیزات عمده دانشگاه، صیانت از بیت‌المال، راه‌اندازی مرکز رشد، اخذ مجوز تأسیس و راه‌اندازی اندیشکده ۲۵ محرم، برپایی موکب‌های اربعین، احیاء و فعال‌سازی انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی، برگزاری متعدد مراسم و اردوهای دانشجویی، برگزاری میزگردهای متعدد با حضور اصحاب رسانه، توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی، استخدام نیروی انسانی از خانواده‌ معظم شهدا، برگزاری همایش ملی و اقدامات دیگر که برخی برای نخستین بار در سطح استان رخ داده‌اند، از جمله دستاوردهای این دانشگاه بوده است.

وی گفت: در سخت‌ترین دوران دانشگاه، که بحث آمایش و حذف بسیاری از واحدهای این دانشگاه در مجلس مطرح بود و بسیاری از سازمان‌ها درخواست مالکیت به امکانات و فضاهای فیزیکی آن چشم دوخته و حتی با نهادهای بالادستی مکاتبه کرده بودند، و حتی بحث تعدیل نیرو و جابه‌جایی نیز مطرح بود، با تمام توان و با شجاعت کامل مانع از این ضررها به دانشگاه شدیم تا آرامش و تمرکز همکاران و اساتید دانشگاه جهت کار، تدریس و تعلیم و تربیت جوانان حفظ شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchzqnzm23nqwd.tft2.html
 
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 28911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *