به گزارش
شستون، طی سال های اخیر کپر زدایی به یکی از سوژه های مسیولین و رسانه ها تبدیل شده است، که بارها مسیولین اعلام کرده اند که مدارس کپری از سطح کشور جمع آوری شده و جشن حذف مدارس کپری در سیستان و بلوچستان برگزار شده است، اما بارها شاهد وجود این مدارس در سیستان و بلوچستان هستیم و هر از چندگاهی تصاویری از این گونه مدارس در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود.
خبرگزاری فارس به گفته عبدالحکیم شاهمیری بخشدار جالق نوشت مسئولان بیان میکنند که مدارس استیجاری و کپری ریشه کن شده است اما این مدارس در مناطق روستایی و عشایری و حتی خود شهرجالق همچنان وجود دارد و دانش آموزان در این نوع مدارس مشغول به تحصیل هستند.
وی معتقد است اکثر مدارس بخش جالق کپری، فرسوده و استیجاری و کانکس است و دانش آموزان این بخش که بیش از 7 هزار نفر هستند در شرایط دشواری تحصیل می کنند.
بخشدار جالق گفته حدود 25 درصد معلمانی که در این بخش مشغول به تحصیل هستند از معلمان خرید خدمات آموزشی و زیر نظر موسسات آموزشی هستند که قراردادی و رسمی آموزش و پرورش نیستند که گاها چندین ماه نیز حقوق دریافت نمی کنند که این موضوع بر روی کیفیت آموزشی آنها نیز تاثیر می گذارد.
شاهمیری حضور خیران در این بخش را بسیار خوب و مطلوب دانسته اما باتوجه به اینکه حجم و میزان محرومیت در بخش جالق زیاد است گفته است که نیاز دارد که برای مدرسه سازی در روستاها و مناطق عشایری این بخش بیشتر اقدام شود.
در کنار فرسوده بودن و قدمت بالای برخی از ساختمان های مدارس، دانش آموزان این مناطق نیز از داشتن سرویس بهداشتی، سیستم های خنک کننده و گرمایشی، آبخوری مناسب و همچنین سرویس بهداشتی محروم هستند.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش یک سوم مدارس کشور تخریبی هستند و بیشترین مدارس تخریبی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند بهگونهای که حدود 18 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد که 6 هزار کلاس درس تخریبی است.
4 هزار کلاس درس استان تخریب، باز سازی و مقاوم سازی شد
علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان در چهارم ترماه سال جاری و گفتوگو با تسنیم درخصوص مدارس فرسوده و تخریبی این استان گفته است بحث تخریب و بازسازی مدارس فرسوده از سال 85 شروع شد و براین اساس 4 هزار کلاس درس استان تخریب، بازسازی و مقاومسازی شد که این معادل نیمی از کلاسهای درس است و حدود 6 هزار و 200 کلاس درس دیگر در سطح استان سیستان و بلوچستان تخریبی و 597 کلاس نیز خشتی و گلی است.
وی با اشاره به اینکه کلاسهای درس خشتی و گلی عمدتاً در مناطق روستایی و محروم از توابع سراوان، راسک، سیب و سوران، قصرقند و جاسک مشاهده میشود، و معتقد است مدارس خشتی و گلی بعد از مدارس کپری نابهسامانترین فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان هستند که یک هزار مدرسه کپری در سطح استان وجود داشت که از سال 87 ــ 86 و ابتدای 88 در دستورکار قرار گرفت و موفق شدیم آنها را جمعآوری و مدارس استاندارد را جایگزین آنها کنیم.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته است هماکنون شاهد کلاسهای درس کپری هستیم بهدلیل آنکه شرایط اقلیمی زندگی مردم ایجاب میکند که در برخی موارد جابهجا شوند یا در بعضی روستاها بهدلیل جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل و نبودن فضای آموزشی لازم، کلاس درس کپری ایجاد شده است.
راشکی با ابراز اینکه "کلاسهای درس کپری در توابع فنوج و شهرستان مهرستان شناسایی شده و کلاس پیشساخته برای آنها فرستادهایم"، مطرح کرده است مهر امسال حدود 50 کلاس درس کپری به ما گزارش شد که شکلگیری آنها بهدلیل جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل است.
بودجه سال 97 آموزش و پرورش صرف امور جاری می شود
محمد باسط درازهی نماینده شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان و عضوکمیسیون تحقیقات مجلس در گفت و گویی که در روزهای اخیر با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه بودجه 97 آموزشوپرورش تمام و کمال صرف امور جاری میشود از عدم توجه دولت به سایر شاخصههای آموزش و پرورش انتقاد کرد.
وی گفته است انتظار میرفت دولت بودجه مناسبتری را برای آموزش و پرورش کشور در نظر گیرد، که پس از ارائه لایحه بودجه سال
1397 به مجلس و بررسی آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین اخبار رسیده از کمیسیون تلفیق باید عنوان کرد که این بودجه مورد رضایت نمایندگان مجلس نیست.
نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی معتقد است بودجه ارائه شده به مجلس در بخش آموزش و پرورش فقط صرف امور جاری و پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان خواهد شد و اعتباری برای مسائل عمرانی، تربیتی و آموزشی باقی نمیماند.
مقام سازی و ایمن سازی مدارس در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد
درازهی با بیان اینکه چند سالی است که بودجه آموزش و پرورش به همین ترتیب به مجلس ارائه و عمده آن صرف امور جاری میشود، مقاومسازی و ایمنسازی مدارس را یکی از مواردی برشمرد که باید در اولویت برنامههای دولت قرار گیرد.
وی اتمام پروژههای نیمه تمام را یکی دیگر از موارد مهم نیازمند بودجه در بخش آموزشی کشور عنوان کرده و گفته آموزش و پرورش فقط پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان نیست و باید برای سایر مسائل نیز بودجه جداگانه در نظر گرفته شود.
وی پیشنهاد کرده که دولت برای تحقق برنامههای آموزشی، تربیتی، ورزشی، فرهنگی و عمرانی اعتباری جداگانه در قالب ردیف بودجهای مجزا به مجلس ارائه دهد تا سایر شاخصههای آموزش و پرورش نیز در پایان هر سال پیشرفت داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته شاید برای اجرایی شدن چنین پیشنهادی در قالب لایحه بودجه 97 دیر شده باشد اما بخش آموزش و پرورش کشور موتور توسعه کشور به شمار میآید و این مهم باید یا امسال یا سالهای آتی در لایحه بودجه لحاظ شود.
تحصیل دانش آموزان روستای توکر ایرانشهر در کانکس
چندی پیش فیلمی با عنوان خطر از بیخ گوش نماینده ایرانشهر گذشت در فضای مجازی منتشر شد، این فیلم بازدید نماینده مردم حوزه انتخابیه این شهرستان از روستای توکر دهستان ابتر بخش مرکزی ایرانشهر بود موجب شد تا این نماینده عمق محرومیت و حادثه ساز بودن این گونه مدارس را به خوبی لمس کند.
دهیار روستاب توکر در گفت و گویی که در ۶ دی ماه سال جاری با عصرهامون داشت، ضمن تأیید ویدیو منتشر شده، گفته در گذشته مدرسه این روستا خشت و گلی بوده که با توجه به فرسودگی ساختمان ها و پیگیری از مسئولان، ۳ کانکس برای تحصیل دانش آموزان به این روستا ارسال کردند و هم اکنون ۱۲۰ دانش آموز دختر و پسر مقطع دبستان این روستا در کنار هم در کنار هم در استان محل ها در حال تحصیل هستند.
گاها در مناطقی که مدارس فرسوده و خشت وگلی و همچنین کپری وجود دارد، به همت افراد نیک و خیر باز سازی و یا مدارس جدید ساخته می شود که این اقدام خداپسندانه موجب خشنودی دانش آموزان و مردم آن منطقه میشود که فرزندان این مرز و بوم در آرامش و بدون دغدغه مشغول به تحصیل می شوند ودعای خیر خود را بدرقه راه این افراد می کنند.
عقب بودن شاخص آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر نقاط کشور
برخی مدارس در سیستان و بلوچستان با تنه درخت مسقف شده است که به گفته محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان این گونه مدارس از خطرناک ترین نوع مدرسه به شمار می رود که اگر سقف این مدارس به هر دلیلی ریزش کند، خسارات احتمالی زیادی را بر جای می گذارد.
نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان معتقد است حوزه آموزش و پرورش حوزه بسیار گستردهای است که برای ایجاد زیرساختهای توسعه علمی جامعه در حقیقت نقشی جامع ایفا میکند باید برای رشد و شکوفایی جامعه باید تمرکز و توجه ویژهای به این حوزه داشت.
درازهی گفته متاسفانه استان سیستان و بلوچستان در زمینه شاخص آموزشی در آموزش و پرورش نسبت به کشور بسیار عقبتر است و توازن در دورهها و در ادوار گذشته نیز در این راستا رعایت نشده است؛ بنابراین بسیاری از قسمتهای استان از جمله شهرستانهای حوزه انتخابیه سراوان و جنوب بلوچستان مانند چابهار در وضعیت نامناسب آموزشی قرار دارند.
کاهش اعتبار حوزه آموزش و پرورش در بودجه سال 97
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مشکلات آموزشی استان سیستان و بلوچستان را مرتبط به حوزههای سختافزاری یا عمرانی دانسته و گفته است
از همین رو در بودجه 97 آموزش و پرورش نه تنها اعتبار بالاتری برای بهبود وضعیت آموزشی استان سیستان و بلوچستان تخصیص ندادهاند بلکه همان اعتبار را نیز کاهش دادهاند بنابراین بدیهی است که با این رویه نمیتوان مشکل عمرانی آموزش و پرورش را در کل کشور خصوصا در وضعیت بحرانی آموزشی در استان سیستان و بلوچستان برطرف کرد.
علی رغم اینکه برخی از مسئولان از حذف مدارس کپری در سیستان و بلوچستان خبر داده اند و جشن پایان این مدارس را گرفته اند، که هنوز تعدادی از ابن گونه مدارس در استان مشاهده می شود و نگرانی هایی را برای والدین به همراه آورده است.
شاید زلزله های اخیری که در کشور رخ داده است، تلنگری براب مسئولین باشد و به فکر حذف دائمی این گونه مدارس در سیستان و بلوچستان به ویژه قسمت بلوچستان که با تنه درخت خرما مسقف شدن اند، باشد تا از خطرات احتمالی کاسته شود.
انتهای پیام/ الف.د