800
۰
دوبانده شدن محور سراوان-خاش؛

پروژه حیاتی در مسیر توسعه جنوب شرق

دوبانده شدن محور سراوان-خاش که پروژه حیاتی در مسیر توسعه جنوب شرق کشور محسوب می‌شود یکی از مطالبات عمومی شهروندان برای ایمنی بیشتر در این خطه از کشور به شمار می‌رود.
پروژه حیاتی در مسیر توسعه جنوب شرق
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری شستون؛ محور مواصلاتی سراوان – خاش یکی از راه‌های حیاتی در جنوب شرق کشور به‌شمار می‌رود که نقش مهمی در جابجایی مسافران، حمل‌ونقل کالا و اتصال مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان به مرکز استان ایفا می‌کند.
این مسیر که از مناطق پرخطر عبور می‌کند، به دلیل عرض کم، مشکلات زیرساختی و تردد بالای وسایل نقلیه، همواره شاهد حوادث جاده‌ای بوده است. از همین رو، دوبانده شدن این محور نه‌تنها یک مطالبه عمومی بلکه یک ضرورت فوری در راستای حفظ جان مردم و توسعه منطقه به‌حساب می‌آید.


اهمیت جغرافیایی و اقتصادی مسیر سراوان – خاش

این محور یکی از راه‌های کلیدی برای اتصال مناطق شرقی و مرزی استان به شهر زاهدان و در نهایت سایر نقاط کشور است.
حجم قابل توجهی از حمل‌ونقل بار، به‌ویژه کالاهای صادراتی و وارداتی از مرز کوهک، از طریق این جاده صورت می‌گیرد.
علاوه بر آن، جابجایی روزانه صدها نفر از اهالی شهرها و روستاهای واقع در این مسیر، نشان از اهمیت تردد ایمن و پایدار در این محور دارد.

یکی از نگرانی‌های اصلی مردم سراوان و خاش، وقوع مکرر تصادفات منجر به فوت و جرح در این مسیر است. عرض کم جاده، نبود دید کافی در برخی نقاط، نداشتن شانه خاکی استاندارد، و سبقت‌های غیرمجاز در جاده‌های یک‌طرفه، دلایل عمده‌ی بروز حوادث مرگبار در این محور هستند.

کم‌عرض بودن جاده و نبود باند جداگانه برای مسیر رفت و برگشت، خرابی آسفالت و عدم وجود تابلوهای هشداردهنده در نقاط پرخطر، نبود روشنایی کافی در مسیر، عدم استقرار امدادهای جاده‌ای در فواصل مناسب از جمله مشکلات این محور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر دوبانده شدن محور سراوان – خاش شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و تلفات انسانی، افزایش سرعت و ایمنی حمل‌ونقل کالاهای تجاری و صادراتی، ارتقای زیرساخت حمل‌ونقل در منطقه و تسهیل تردد گردشگران، بهبود شرایط اضطراری و تسریع در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و توسعه متوازن منطقه‌ای و کاهش محرومیت در مناطق مرزی خواهیم بود.

خواسته مردم و مسئولان محلی

در سال‌های اخیر، مردم سراوان، خاش و سایر شهرهای هم‌جوار بارها از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی تریبون نماز جمعه خواستار تسریع در روند دوبانده شدن این محور شده‌اند که با توجه به اهمیت استراتژیک محور سراوان – خاش و خطرات جانی ناشی از وضعیت فعلی آن، تسریع در اجرای پروژه دوبانده‌سازی ضرورت دارد در دستور کار فوری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.



همچنین بارها حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بامری امام جمعه سراوان از تریبون نماز جمعه ضمن ابراز انتقاد از وضعیت نامناسب محور سراوان_خاش، بیان کرده بود که محور سراوان_خاش وضعیت نامناسبی دارد و تردد برای مردم در این مسیر مشکل است.
همچنین در ادامه مطالبات امام جمعه سراوان مطرح شده است که بارهای بار از استاندار مردمی این موضوع مطالبه شده، انتظار داریم مشکل جاده سراوان_خاش مرتفع شود.

به گفته حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بامری در دیگر نقاط استان شاهد تغییرات اساسی در جاده ها هستیم، اگر دوبانده شدن این مسیر زمان بر است لااقل مسیر فعلی مشکل آن رفع شود که می‌طلبد استاندار و متولیان امر بر این موضوع نظارت داشته باشند و مشکل مردم مرتفع شود.


همچنبن سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفتگو با رسانه‌ها بیان کرده است که طول کلی مسیر خاش - سراوان ۱۵۱ کیلومتر است که برای نخستین بار ساخت بزرگراه در این مسیر از سمت خاش به طول ۲۲ کیلومتر و هم از سمت سراوان به‌طول هشت
کیلومتر با مجموع اعتبار مورد نیاز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

به گفته وی آمار تصادفات جاده ای در راه‌های سیستان و بلوچستان به‌خصوص خاش- سراوان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع بیگانه غیرمجاز در مقایسه با میانگین کشوری بالاست، جلوگیری از تداوم این وضعیت نیازمند توجه ویژه برای توسعه و ساخت بزرگراه است.



در همین راستا صاحبگل صالحی فرماندار سراوان بیان کرد: حسب دستور و تأکید استاندار منابع مالی و قیر مورد نیاز پروژه مهم و حیاتی باند دوم جاده خاش سراوان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی که نقش کلیدی درحمل ونقل کالا، مسافر و کاهش تصادفات دارد تأمین شده است و طبق اولویت‌بندی و زمانبندی صورت گرفته اجراء می‌شود.

وی با بیان اینکه حسب دستور و تأکید استاندار، این پروژه و اجرای دقیق آن براساس زمانبندی ازسوی پیمانکاران الزامی است، گفت: نظارت مستمر بر روند پیشرفت پروژه مورد انتظار است.

فرماندار سراوان خاطرنشان کرد: این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر سال گذشته وارد مرحله اجرایی شده که در قطعه اول ۲۲ کیلومتر ازسمت خاش و ۸ کیلومتر از سمت سراوان در دستور کار قرار گرفت.

صالحی اذعان کرد: درسال جاری نیز احداث و تکمیل ۱۵ کیلومتر از باند دوم بزرگ‌راه خاش-سراوان با اولویت‌بندی قطعات نیمه تمام و تأمین منابع مالی برای نیمه نخست امسال هدف‌گذاری شده است.

انتهای خبر/
 
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 28743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *