800
۰
تحول جاده‌ای در روستاها؛

۱۰۱ کیلومتر توسعه در دل روستاهای سیستان‌وبلوچستان

احداث ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان، تحولی بزرگ در زیرساخت‌های حمل‌ونقل این استان ایجاد کرده که موجب افزایش امنیت جاده‌ای، توسعه اقتصادی و دسترسی بهتر به خدمات آموزشی و درمانی شده است.
۱۰۱ کیلومتر توسعه در دل روستاهای سیستان‌وبلوچستان

 به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی عصر هامون ، در استان پهناور سیستان و بلوچستان، با گستره وسیع جغرافیایی و پراکندگی بالای سکونتگاه‌های روستایی که بخش زیادی از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه راه‌های روستایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دسترسی آسان و ایمن به خدمات آموزشی، بهداشتی، کشاورزی و بازارهای شهری، نقش کلیدی در بهبود کیفیت زندگی روستاییان و ارتقای شاخص‌های توسعه دارد.

 راه‌های روستایی نه‌تنها نقش حیاتی در اتصال جوامع محلی به مراکز شهری و خدماتی ایفا می‌کنند، بلکه بستر مهمی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی، اقدامات زیرساختی نظیر احداث و بهسازی راه‌های روستایی، نقشی فراتر از یک پروژه عمرانی معمول دارند و می‌توانند موجب تحول بنیادین در زندگی ساکنان این مناطق شوند.
 
در این راستا، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اجرای پروژه‌های عمرانی گسترده، گام‌های مؤثری در جهت توانمندسازی مناطق روستایی و توسعه پایدار و عدالت‌محور برداشته است.


گامی بزرگ برای رفع محرومیت روستایی
حسن نارویی، یکی از کشاورزان روستایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، بیان کرد: قبلاً برای رسیدن به بازار و فروش محصولاتمان باید ساعت‌ها در مسیر خاکی و خطرناک می‌رفتیم. الان با این جاده آسفالت شده، هم در وقت صرفه‌جویی می‌کنیم و هم محصولات تازه‌تر به بازار می‌رسد. این کار واقعاً زندگی ما را راحت‌تر کرده است.

زهرا بلوچ، مادر دو دانش‌آموز ساکن روستا در گفتگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: در گذشته بچه‌هایم با سختی زیادی به مدرسه می‌رفتند. مسیر گل‌آلود و خطرناک بود، مخصوصاً زمستان‌ها. اما الان با راه جدید، سرویس مدرسه راحت می‌آید و ما نگران نیستیم. واقعاً از مسئولان ممنونیم.

احمد ریگی، راننده وانت بار در مسیرهای روستایی نیز گفت: ماشینم همیشه در جاده‌های خاکی خراب می‌شد. خرج تعمیرات زیاد بود. ولی حالا با جاده جدید، هم سرعت بیشتر شده و هم استهلاک ماشینم خیلی کمتر شده است؛ مسیرها امن‌تر هم شده‌اند.

فاطمه شه‌بخش، ساکن روستای چاه‌رحمان نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: برای رسیدن به درمانگاه قبلاً باید دو سه ساعت راه می‌رفتیم یا منتظر می‌ماندیم کسی ما را ببرد. الان با این جاده، دسترسی ما به خدمات درمانی خیلی بهتر شده، مخصوصاً برای افراد مسن و زنان باردار. راحت‌تر شده است.
 
سعید برزگر، معلم مدرسه روستایی تصریح کرد: سال‌ها دانش‌آموزان ما برای رسیدن به مدرسه مسیرهای خطرناک را طی می‌کردند. بعضی روزها شرایط جوی آن‌قدر سخت می‌شد که کلاس‌ها تعطیل می‌شدند. حالا با این جاده جدید، بچه‌ها راحت‌تر و ایمن‌تر به مدرسه می‌رسند.
 
نرگس احمدی، فروشنده محصولات محلی نیز گفت: پیش از این، انتقال محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی به بازارهای شهری خیلی سخت بود، هزینه حمل‌ونقل بالا می‌رفت. ولی با این مسیر جدید، مشتریان بیشتری پیدا کرده‌ایم و درآمدمان بهتر شده است.


 
احداث ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان

ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، از احداث ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی طی سال ۱۴۰۳ خبر داد.
 
وی افزود: این پروژه‌ها با هدف بهبود دسترسی روستاییان به امکانات و خدمات مختلف انجام شده است.
 
کرد عنوان کرد: از مجموع ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی ساخته شده، ۴۴ کیلومتر آن به صورت امانی و با استفاده از توان ماشین آلات راهداری و ۵۷ کیلومتر به‌صورت پیمانی انجام شده است و این اقدام نه تنها به تسهیل تردد در مناطق روستایی کمک کرده، بلکه موجب صرفه‌جویی حدود ۳ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریالی شده که نشان‌دهنده کارایی و بهره‌وری بالای اقدامات انجام شده توسط این اداره کل است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از مردم سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند این اداره کل تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی این مناطق بکار بسته است.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها موجب توسعه بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، آموزش می‌شود اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در حوزه تحت پوشش این اداره کل قرار دارد.
 
احداث ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۳، نه‌تنها بهبود چشمگیری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایجاد کرده، بلکه آثار ملموسی در زندگی روزمره مردم، از کشاورزی و آموزش گرفته تا سلامت و ایمنی جاده‌ای برجای گذاشته است.

این پروژه نمونه‌ای موفق از برنامه‌ریزی هدفمند و بهره‌برداری مؤثر از منابع است که با تکیه بر توان داخلی، موجب صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش رضایت عمومی شده است.

تداوم چنین اقدامات توسعه‌محور، می‌تواند زمینه‌ساز کاهش محرومیت و ایجاد فرصت‌های برابر برای ساکنان مناطق دورافتاده باشد.
 
در دل محرومیت‌ها و فاصله‌های طولانی میان روستاها و شهرها، راه‌سازی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه پلی است میان امید و توسعه؛ استان سیستان و بلوچستان با اقلیم خاص و پراکندگی بالای جمعیت روستایی، همواره نیازمند زیرساخت‌هایی بوده که بتواند زندگی مردم را به جریان توسعه ملی نزدیک‌تر کند. راه‌های ارتباطی مناسب نه‌تنها امکان دسترسی به خدمات درمانی، آموزشی و بازارهای اقتصادی را فراهم می‌کنند، بلکه می‌توانند زمینه‌ساز مهاجرت معکوس، رونق تولید محلی و افزایش امنیت اجتماعی باشند.

در این میان، احداث ۱۰۱ کیلومتر راه روستایی در سال ۱۴۰۳ گامی ارزشمند در جهت تحقق عدالت فضایی و محرومیت‌زدایی از مناطق دورافتاده این استان به شمار می‌رود.
 
 انتهای خبر/
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 28867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *