به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری
شستون؛ تاکسی، نخستین حلقه ارتباط مردم با حملونقل عمومی شهری است. اما در سراوان، این نقش دچار اختلال جدی شده است. ناوگانی فرسوده، رانندگانی غیرفعال، تاکسیهایی بدون خط، و سهمیههایی که به خدمت منتهی نمیشوند، تنها بخشی از مشکلاتی هستند که چهرهٔ امروز تاکسیرانی این شهر را ترسیم میکنند.
از سوی دیگر، تاکسیهای اینترنتی بدون مجوز، توقفهای غیرقانونی، و سد معبر خیابانها، وضعیت حملونقل عمومی را با بحران مواجه کردهاند؛ بحرانی که بدون همکاری همهجانبه نهادها، راه برونرفت ندارد.
روایت مردم از تاکسیرانی سردرگم سراوان
در گفتگوی میدانی با شهروندان در خیابانهای پرتردد مانند خیابان قدس، فلکه انقلاب و بازار، صدای نارضایتی از زبان مردم شنیده شد.
زهرا سپاهی، خانهدار اهل سراوان گفت: برای رفتوآمد روزانه باید بچههایش را به مدرسه برساند و خرید روزمره را انجام دهد که برای تردد به دلیل کمبود تاکسیسرویس با مشکل مواجه شده است.
مریم دهواری، دانشجوی دانشگاه آزاد سراوان نیز گفت: صبحها باید کلی در انتظار تاکسی بماند و معمولاً به دلیل نبود تاکسی با تاخیر به کلاس درس میرسد.به گفته وی تاکسی اینترنتی نیز در سراوان مجوز ندارد یا اینکه نظارت بر فعالیت آنها انجام نمیشود.
قادر اله نژاد، راننده سابق تاکسی نیز گفت: خودرواش فرسوده بوده و نتوانسته که مجوزش را تمدید کند؛ گرچه برخی از تاکسیها فقط به دنبال فروش سوخت هستند و خدمتی به مردم ارائه نمیدهند.
شلوغی خیابانها، توقفهای دوبل و چهره نازیبای شهر
یکی از چالشهای اساسی شهر سراوان، نبود نظم در ایستگاهها و توقف بیضابطه خودروها در حاشیه خیابانهاست. خودروهایی که یا تاکسی نیستند یا بدون رعایت خط و مسیر، باعث اختلال در عبورومرور میشوند. در معابری مانند خیابان قدس، شهروندان ناچارند وسط خیابان به دنبال تاکسی بگردند، آن هم با شانس کم برای توقف رانندگان.
تاکسیهای اینترنتی: بیهویت، بینظارتی، بی مجوز
با رشد استفاده مردم از اپلیکیشنهای حملونقل، تاکسیهای اینترنتی وارد سراوان شدهاند. اما بنا بر اعلام شهرداری، هیچکدام از این سامانهها تاکنون مجوز رسمی نگرفتهاند. نبود نظارت شهری، خطرات احتمالی را برای مسافران افزایش داده و شکاف قانونی در پاسخگویی به تخلفات ایجاد کرده است.
ناوگان تاکسیرانی سراوان نیازمند تحول اساسی است
مصطفی خدارحمی، شهردار سراوان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری
شستون، به تشریح وضعیت ناوگان تاکسیرانی این شهر، مشکلات مربوط به فعالیت تاکسیهای اینترنتی، سد معبر و معضلات مربوط به توقف غیرمجاز وسایل نقلیه پرداخت و خواستار همکاری جدیتر نهادهای اجرایی، نظارتی و انتظامی با شهرداری شد.
شهردار سراوان با انتقاد از وضعیت کنونی ناوگان حملونقل عمومی شهری، بیان کرد: مشکل اصلی تاکسیرانی در سراوان این است که تاکسی بهجای آنکه وسیلهای برای خدمترسانی به مردم و جابهجایی شهروندان باشد، صرفاً به ابزاری برای دریافت سهمیه سوخت تبدیل شده است. این رویکرد غیرقابلقبول است و ما در شهرداری بههیچوجه نسبت به این وضعیت مماشات نخواهیم کرد.
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در سالهای گذشته، گفت: در سالهای گذشته، بیش از ۲۰۰ پروانه تاکسی که غیرفعال یا فاقد عملکرد مناسب بودند، لغو شد. در سال جاری نیز تصمیمات سختگیرانهتری در پیش داریم. بهزودی جلسهای با حضور دستگاههای مرتبط تشکیل میدهیم و در این جلسه، خطوط تاکسی بهصورت رسمی مشخص خواهد شد. هر رانندهای که به خطوط تعیینشده پایبند نباشد، با همکاری کمیته سوخت، از سهمیه سوخت محروم خواهد شد.
۹۰ درصد ناوگان فرسوده است؛ لزوم نوسازی تاکسیها
شهردار سراوان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ناوگان تاکسیرانی این شهر فرسوده است، افزود: در حال حاضر بسیاری از تاکسیها عملاً خدمات مناسبی به شهروندان ارائه نمیدهند، اما همچنان سهمیه سوخت دریافت میکنند. رانندگان موظف هستند نسبت به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند و شهرداری نیز با ایجاد شرایط تسهیلگر به آنها کمک خواهد کرد.
خدارحمی تصریح کرد: شهرداری بهتنهایی توان مدیریت و اصلاح این وضعیت را ندارد و لازم است ستاد مبارزه با قاچاق سوخت، کمیته سوخت، فرماندهی انتظامی، نهادهای نظارتی، و سایر سازمانهای مسئول، همکاری لازم را بهصورت مستمر با شهرداری داشته باشند. ما آمادگی داریم اسامی تمام کسانی که سوخت دریافت میکنند؛ اما عملاً خدمتی ارائه نمیدهند را در اختیار مراجع قانونی قرار دهیم.
تاکسیهای اینترنتی سراوان فاقد مجوز شهرداری هستند
خدارحمی به وضعیت تاکسیهای اینترنتی فعال در سراوان پرداخت و با اعلام هشدار گفت: تا این لحظه، هیچ تاکسی اینترنتی از شهرداری سراوان مجوز فعالیت دریافت نکرده است. در نتیجه، شهرداری هیچگونه مسئولیتی در قبال عملکرد این تاکسیها ندارد. اگر این شرکتها از مرجع دیگری مجوز گرفتهاند، ما از آن بیاطلاع هستیم و در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف، شهرداری پاسخگو نخواهد بود؛ لذا این موضوع باید شفافسازی شود و شهروندان نیز در انتخاب وسایل حملونقل دقت بیشتری داشته باشند.
حل معضل سد معبر، نیازمند عزم جمعی است
شهردار سراوان با اشاره به معضلات ترافیکی، بهویژه در خیابان قدس و دیگر مناطق پرتردد شهر، اذعان کرد: ۹۰ درصد مشکلات سد معبر در سراوان ناشی از توقف غیرمجاز وسایل نقلیه در حاشیه خیابانها است. بر اساس قوانین موجود، شهرداری اجازه انتقال وسایل نقلیه به پارکینگ را ندارد و برخورد مستقیم با دستفروشان میتواند به درگیری و مشکلات اجتماعی منجر شود.
وی تأکید کرد: برای حل اساسی این مشکل، باید دستور مقام قضایی، همکاری پلیس راهور، فرماندهی انتظامی، اداره صنعت، معدن و تجارت، و دانشگاه علوم پزشکی سراوان را داشته باشیم. اقدامات مقطعی و موقتی، نتیجه مطلوبی نداشتهاند. ما خواهان همکاری مستمر، منسجم و مؤثر دستگاههای مختلف هستیم.
شهرداری آماده اجرای طرح ضربتی ساماندهی شهری
خدارحمی در پایان گفت: شهرداری سراوان آمادگی کامل دارد که با همکاری نهادهای مرتبط، بهصورت ضربتی و گسترده، نسبت به ساماندهی تاکسیرانی، مقابله با سد معبر، و اصلاح وضعیت ترافیکی شهر اقدام کند. تنها شرط آن است که نیروها و نهادهای ذیربط همکاری لازم را داشته باشند و تیمهای خود را برای اقدامات میدانی معرفی کنند.
انتهای خبر/