800
۰
مدیر شبکه بهداشت سیب و سوران:

برای جلوگیری از گرمازدگی چه اقداماتی انجام دهیم

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب سوران توصیه های لازم برای جلوگیری از گرمازدگی ارائه کرد.
برای جلوگیری از گرمازدگی چه اقداماتی انجام دهیم
ایوب کرد تمینی در گفتگو با شستون بیان کرد: زمانی که فرد در هوای گرم، بیش از حد در معرض گرما و تابش نور خورشید قرار می‌گیرد سیستم تنظیم کننده دمای بدن مختل می‌شود و در این حالت بدن نمی‌تواند گرمای اضافی را دفع کند، در نتیجه بدن بیش از حد گرم می‌شود و اندام‌های مختلف بدن آسیب می‌بینند. در این میان اتفاقی که قابل پیش بینی است مواردی چون گرمازدگی و خستگی گرمایی است.

وی افزود: گیجی ، سردرد، تهوع و استفراغ، خستگی نامتعارف، افت فشار خون و در موارد شدید ؛ از دست دادن هوشیاری (کما)، تعریق بسیار زیاد، دمای بسیار بالای بدن، تشنج، افزایش تپش قلب و تغییر رنگ ادرار به تیرگی از علایم فردی است که دچار گرمازدگی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران ادامه داد: برای گرمازدگی، خیار، انگور، طالبی، شربت خاکشیر، شربت زرشک، شربت سکنجبین و شربت گلاب می توان خورد.

کرد تمینی اضافه کرد: افراد مسن ( سالمندان ) و کودکان، بیماران دارای عوارض قلبی یا فشار خون بالا ، اشخاص دارای بیماری های تنفسی و عروقی، افرادی که دچار بیماری ‌های پوستی شدید هستند از جمله گروهایی محسوب می شوند که بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که فعالیت شدید را انجام می‌دهند، مثل ورزشکاران و کارگران سخت کوش در معرض خطر بیشتری قرار دارند، فرادی که در محیط گرم کار می کنند، افرادی که در مناطق با هوای گرم و مرطوب زندگی می ‌کنند، به خصوص در صورت اینکه دسترسی به آب و هوای مطبوع و سایر وسایل رفاهی مانند تهویه مطبوع وجود نداشته باشدنیز نسبت به سایر افراد بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران اذعان کرد: برای درمان فوری گرمازدگی اولین اقدام ، تماس با اورژانس 115است، سعی شود در کنار فرد گرمازده شده بمانند، بیمار را به سایه و محل خنک یا دارای تهویه مطبوع مثل مترو ، سینما یا کتابخانه انتقال دهند.

کرد تمینی تصریح کرد: تعداد لباس های فرد گرمازده ( جوراب ، کفش و..) را کم کنند یا دکمه های بسته شده را باز کنند، پوست ( بیشتر در مناطق گردن، زیر بغل و کشاله ران) و سر بیمار را با پارچه ها یا پتوی مرطوب خیس کنند، اگر در خانه هستند، حمام سرد یا غوطه ور شدن در یخ برای درمان سریع گرمازدگی در خانه پیشنهاد می شود. بیمار را با باد بزن یا دستمال خیس باد بزنند.

وی گفت:ممکن است بعد از درمان گرمازدگی ، به دارو های متوقف کننده لرزش عضلات نیاز پیدا کنند. در این صورت ، پزشک یک شل‌ کننده عضلانی مانند بنزودیازپین می‌دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: برای درمان سریع گرمازدگی در خانه ، جرعه جرعه ، مایعات خنک را به بیمار بنوشانید و تزریق سرم یا همان سرم تراپی به کاهش سریع دمای بدن و بازگشت آب از دست رفته کمک می کند.
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 26708
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *