800
۰
امام‌جمعه اهل‌سنت بخش کهیر شهرستان کنارک:

اختلافات قومی و قبیله‌ای از نگاه دین، شرع و قانون مردود است

امام‌جمعه اهل‌سنت بخش کهیر شهرستان کنارک با اشاره به اختلافات و درگیری‌های قومی و قبیله‌ای، آن را نشانه ناآگاهی ملت از آموزه‌های دین اسلام برشمرد و هر نوع نزاع و قتل و کشتار فامیلی و قومی را از نگاه دین و شرع اسلام و قانون مردود دانست.
اختلافات قومی و قبیله‌ای از نگاه دین، شرع و قانون مردود است
به گزارش پایگاه خبری شستون؛ مولوی نواب حوت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به اختلافات قومی و قبیله‌ای، بیان کرد: درگیری‌های طایفه‌ای از حوادث تلخی است که گاهی در برخی نقاط استان رخ می‌دهد و بعضی از افراد قوم‌ها و طوایف به جان همدیگر می‌افتند و خونریزی و قتل و کشتار به راه می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه، درگذشته در میان عرب‌ها جهالت و نادانی‌ای بود که با کوچک‌ترین مسئله‌ای با همدیگر درگیر می‌شدند، خون همدیگر را می‌ریختند و تعدادی از آن‌ها کشته می‌شدند، تصریح کرد: با قدوم «رسول اکرم صلی‌الله علیه و سلم» ریشهٔ این نوع جهالت و نادانی از میان عرب‌ها خشکید. عرب‌ها آگاه شدند و جایگاه و موقعیت خود را شناختند و از درگیری‌ها و اختلافات جزئی و ناچیز دست کشیدند.

مولوی حوت با بیان اینکه متأسفانه هنوز در میان مردم درگیری و نزاع هست و با کوچک‌ترین مسئله‌ای درگیر می‌شوند، به جان همدیگر می‌افتند و به آبرو، حیثیت، شخصیت، خون و جان همدیگر تعرض می‌کنند، گفت: قتل و کشتار از گناهان کبیره است و بدون توبه عفو و بخششی در کار نیست. ما خوشحال و خرسند می‌شویم که بشنویم ملت ما باهم در صلح و سازش زندگی می‌کنند و از ویژگی‌هایی همچون؛ «حلم، بردباری و صبر»، «ایثار و ازخودگذشتگی» و «اخلاص»، «حسنات و نیکی‌ها»، «صدق و راستی»، «مهمان‌نوازی»، «شجاعت» و «همت» برخوردارند و با این اوصاف میان ملت‌ها شناخته می‌شوند.

امام‌جمعه بخش کهیر با اشاره به اینکه قطعاً درگیری‌ها و اختلافات قومی و قبیله‌ای از لحاظ «شرع»، «قوم»، «عرف»، «قانون» و انسانیت مردود هستند و نباید دو قوم با همدیگر درگیر شوند، خون همدیگر را بریزند، به جان هم بیفتند و عده‌ای از میانشان کشته شوند و به قتل برسند، تأکید کرد: این نوع درگیری‌ها و نزاع‌ها نشانه آن است که آن قوم و ملت هنوز به بصیرت و آگاهی نرسیده‌اند که با کوچک‌ترین حرفی برآشفته می‌شوند، از کوره در می‌روند، به جان همدیگر تعرض می‌کنند، به روی همدیگر کارد و قمه و اسلحه می‌کشند و خون انسانی را روی زمینی می‌ریزند.

وی اذعان کرد: خداوند متعال در نکوهش قتل و کشتار می‌فرماید: «هرکس انسانی را بدون حق و یا اینکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکُشد، مثل آن است که همهٔ مردم را کشته و هرکس انسانی را از مرگ نجات دهد، مثل آن است که همهٔ مردم را نجات داده است».

قرآن یکی از راز و رمزهای پیروزی ملت فلسطین در برابر دشمنان است

مولوی حوت با بیان اینکه علما و خیرخواهان جامعه دوست دارند، ملتشان با ویژگی‌ها و اوصافی همانند «ایثار و ازخودگذشتگی»، «همت»، «مردانگی»، «صبر و بردباری» و «مهمان‌نوازی» شناخته شوند و اینکه تلاششان بر این باشد تا به‌جای اینکه در مقابل برادران مسلمانشان بایستند، در مقابل و برابر کفار قد علم کرده و از اسلام دفاع کنند، افزود: همانند دفاع و ایستادگی ملت فلسطین در برابر صهیونیست‌ها و یهودیان که این روزها با آن‌ها مبارزه می‌کنند و جانانه از مُلک و سرزمینشان دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قرآن انسان‌ها را تعلیم و آموزش می‌دهد تا باهم دوستی و محبت کنند و به آن‌ها توصیه می‌کند که از خود «ایثار و از خودگذشتگی»، «ترحم» و «مهربانی» نشان دهند و در برابر دشمن بایستند، بیان کرد: این روزها مردم مظلوم فلسطین در بدترین بمباران‌های اسرائیلی‌ها قرار گرفته‌اند؛ اما یک مصاحبه از یک فلسطینی هم پخش نشده است که بگوید حماس ما را در این مشکلات و مصائب انداخته است.

مدیر مدرسه علوم دینی توحیدیه با بیان اینکه زندگی مردم فلسطین با قرآن است و آنان پرورش‌یافته و تربیت‌یافته قرآن هستند و تربیت‌یافتگان قرآن زبانشان را علیه همدیگر به کار نمی‌برند، ادامه داد: اگر اشتباه و خطایی از کسی ببیند، بر او حمله‌ور نمی‌شوند، بلکه از خود صبر و حوصله نشان می‌دهند و قطعاً یکی از راز و رمزهای پیروزی و استقامت مردم فلسطین در برابر شدیدترین بمباران‌های ظالمانه «قرآن» است.

وی با اشاره به اینکه بچه‌های فلسطینی از کودکی با قرآن انس دارند و وقتی وارد دبیرستان و دانشگاه می‌شوند، حافظ قرآن کریم هستند، تصریح کرد: الله تعالی به حافظان قرآن در زندگی و در برابر دشمنان و ظالمان نیرو و قدرت شگفت‌انگیزی عطا می‌کند.

درگیری‌های قومی و طایفه‌ای ضرر و زیانش فراگیر است

مولوی حوت با بیان اینکه در زندگی هر فردی اشتباه و خطا اتفاق می‌افتد، گاهی دو بچه با همدیگر درگیر می‌شوند و گاهی در بین انسان‌های بزرگ درگیری و نزاع پیش می‌آید، گفت: این به آن معنا نیست که جرقه اختلافات قومی و فامیلی زده شده، باید به جان همدیگر بیفتند. درگیری‌های قومی و طایفه‌ای ضرر و زیانش فراگیر است و چندین انسان و خانواده را به عزا می‌نشاند.

وی با بیان اینکه الله تعالی به ملت ما صبر، بردباری، بینش و آگاهی نصیب کند که خیلی زود به جان هم نیفتند، اذعان کرد: در این زمینه می‌طلبد تا علما بیشتر مردم را با آموزه‌های دین اسلام آشنا کنند.

امام‌جمعه بخش کهیر حمایت از مدارس دینی را نشانه و علامت ایمان دانست و گفت: هر چه ما مدارس را حمایت کنیم بیشتر در حمایت الله تعالی قرار می‌گیریم و قطعاً مدارس با کمک و حمایت مسلمانان به رشد و ترقی و پیشرفت می‌رسند، لذا در این زمینه بیشتر همت کنیم؛ چون انسان همان‌گونه اراده کند، از جانب خداوند متعال به او همت و توفیق عطا می‌شود.  

وی با اشاره به آیه قرآنی «إن الله لا یضیع اجر المحسنین»، تأکید کرد: خداوند کمک مالی مسلمانان را فراموش و ضایع نمی‌کند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgu39qxak93u4.rpra.html
 
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 27203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *