800
۰
به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت؛

نگاهی به دستاوردهای حوزه کشاورزی در زادگاه خورشید ایران

مدیر جهاد کشاورزی سراوان به مناسبت چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تبیین دستاوردهای حوزه کشاورزی در یک سال گذشته پرداخت.
نگاهی به دستاوردهای حوزه کشاورزی در زادگاه خورشید ایران
ایرج رستم زهی در گفتگو با شستون بیان کرد: با روی کارآمد حکومت اسلامی در ایران شاهد دستاوردها و پیشرفت‌های مهمی در حوزه جهاد کشاورزی و اقتصاد هستیم که هر ساله توسعه کشاورزی نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود.

وی افزود: در زمان پهلوی بیشتر مواد غذایی از جمله گندم از سایر کشورها به‌ویژه آمریکا به ایران وارد می‌شد؛ اما امروز و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا تبدیل شده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: وابستگی اقتصادی در حوزه کشاورزی به کشورهای بیگانه حاصل بی‌کفایتی شاهان پلوی بود که ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ اما امروز جوانان انقلابی روی کار آمده و ایران را به یک قدرت در این زمینه تبدیل کرده و از وابستگی خارج شده‌ایم، گرچه مشکلات اقتصادی داریم که آن هم توسط تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی به وجود آمده؛ اما در بسیاری از حوزه‌ها به قله رسیده‌ایم.

رستم زهی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته و فقط در شهرستان سراوان در حوزه جهاد کشاورزی توسعه سطوح گلخانه‌ای شهرستان در راستای افزایش بهره‌وری آب‌وخاک و تغییر الگوی کشت اعم از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و صنعتی در سطح ۱۰ هکتار را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: همچنین تغذیه اصولی باغات خرما باهدف افزایش عملکرد در واحد سطح بهره‌وری آب‌وخاک به تعداد ۲ هزار اصله به‌صورت الگوی مشارکتی در قالب سیاست‌های الگویی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال در یک سال گذشته در سراوان رخ‌داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سراوان گفت: ترویج و توسعه ارقام زراعی کم آب بر پایه توزیع بذر اصلاح شده در جهت افزایش عملکرد، توسعه کشت گیاهان دارویی با ایجاد مزارع الگویی در سطح ۳۰ هکتار و شناسایی و ساماندهی دیم‌زارهای شهرستان به‌منظور افزایش عملکرد و ترویج کشاورزی حفاظتی با کشت محصول استراتژیک گندم در سطح هزار هکتار از دیگ دستاوردهای حوزه جهاد کشاورزی در سراوان محسوب می‌شود.

رستم زهی اذعان کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زراعی با معرفی واگذاری ماشین‌آلات و دستگاه‌ها با فناوری جدید ادوات کشاورزی حفاظتی مانند دستگاه گرده‌افشان خرما، دستگاه برداشت خرما باتوجه‌به شرایط خاص نخلستان نیز در یک سال گذشته صورت‌گرفته است.

وی بیان کرد: احداث و واگذاری ۴۸ واحد پرورشی مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و ۷۴۰ هزار قطعه، احداث جایگاه بهداشتی دام سنگین در سطح شهرستان سراوان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال، مرمت و بازسازی ۱۷ رشته قنات در سطح شهرستان سراوان با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال، احداث کانال آبیاری عمومی به مقدار ۱۲۰۰ متر با اعتبار ۳ میلیارد ریال، احداث استخر ذخیره آب به حجم ۱۲۰۰ مترمکعب با اعتبار ۷ میلیارد ریال و برگزاری کلاس‌های ترویجی الگویی جهت استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک و افزایش عملکرد به تعداد ۵۵ مورد از دیگر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها در یک سال گذشته به مردم ولایی و انقلابی سراوان در سیستان و بلوچستان بوده است.

انتهای خبر/
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 27240
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *