800
۰
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان:

نرخ پوشش تحصیلی در مناطق دورافتاده ۲۴ برابر شده است

رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان گفت: اکنون نرخ پوشش تحصیلی در مناطق دورافتاده ۲۴ برابر شده یعنی یک شهروند سراوانی به‌راحتی به مراکز علمی در کشور دسترسی دارد.
نرخ پوشش تحصیلی در مناطق دورافتاده ۲۴ برابر شده است
منصور نیک پناه در گفتگو با شستون با اشاره به اینکه در خصوص دستاوردهای انقلاب باید روزها و ساعت‌ها سخن گفت چرا که دستاوردهای انقلاب وسیع و گسترده است، بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گذشت چهل و پنج سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی امروز شاهد هستیم که پوشش مدارس در اقصی‌نقاط کشور گسترده‌تر و تعداد مدارس بالاتر رفته است؛ قاعدتاً اگر بخواهیم حدود ۲۰ و یا ۳۰ سال قبل را ملاحظه کنیم برای بسیاری از بانوان ما امکان تحصیل فراهم نبود؛ ولی اکنون با افزایش مدارس و افزایش سطح پوشش آنها در روستاها و مناطق دورافتاده امکان تحصیل برای بانوان نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه سطح پوشش برای اقایان نیز نسبت به اوایل انقلاب بالاتر رفته است، افزود: با بررسی یک سری آمار و ارقام پیشرفت‌های حوزه آموزش و علمی را بهتر متوجه خواهیم شد به طور مثال در سال ۵۵ نرخ سواد در کشور ما ۴۱ درصد بود، در سال ۶۵ نرخ سواد به ۶۲ درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال ۸۵ نرخ سواد در کشور ۸۴ درصد و در سال ۹۷ به ۹۶ درصد رسیده که اکنون از این درصد نیز فراتر رفته است.
 
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان اضافه کرد: در اوایل انقلاب در زمینه تعداد مدارس و کلاس‌های درس به‌شدت با کمبود مواجه بودیم علی‌الخصوص در استان‌ها و مناطق دورافتاده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا اکنون ۴۹۰ هزار کلاس درس در کشور احداث شده که اگر این تعداد را بر مقدار روزهای انقلاب تا کنون تقسیم کنیم روزانه ۳۷ کلاس در کشور ساخته شده است.

پیشرفت ۵۰ درصدی نرخ سواد در دوران انقلاب اسلامی
نیک پناه با بیان اینکه از سال ۵۸ تا کنون نرخ سواد ۴۸ درصدی را به ۹۷ درصد رسانده‌ایم که می‌توان گفت ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: اگر در حوزه سراوان ای مؤلفه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تفاوت بسیار چشمگیری را شاهد هستیم به دلیل اینکه سروان یک شهر مرزی، دورافتاده و صعب‌العبور بوده و هم اینک با پیشرفت‌های خوبی روبه‌رو است.
 
وی اذعان کرد: میزان پیشرفت در مناطق مانند سراوان که دور از مرکز بوده و امکان دسترسی به معلمین را نداشته و حتی فضایی به‌صورت چادری و به‌صورت خیلی غیررسمی هم موجود نبوده است امروز بسیار چشمگیر است.
 

رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان اضافه کرد: در حوزه دانشجویان از سال ۵۷ تا کنون ۹۵ درصد افزایش ورود دانشجو به مراکز دانشگاه‌ها را شاهد هستیم و در حوزه تحصیلات تکمیلی در حوزه دکتری در سال ۵۷ در کل کشور ۱۲۵۵ دکتری و یا دانشجوی دکتری داشته‌ایم و اکنون بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو دکترا داریم.
 
 حدود ۲۰۵ دانشمند ایرانی اکنون جزء دانشمندان یک‌درصدی دنیا هستند
نیک پناه ادامه داد: همچنین در زمینه هیئت‌علمی، تعداد افرادی که عضو هیئت‌علمی شده‌اند نسبت به اوایل انقلاب ۱۲ و نیم برابر شده است و از صدر انقلاب تا کنون از ۷ هزار و ۲۰۰ نفر به بالای ۹۰ هزار نفر رسیده است.
 
وی گفت: حدود ۲۰۵ دانشمند ایرانی اکنون جزء دانشمندان یک‌درصدی دنیا هستند که افتخار بزرگی برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که این رقم از دانشمند یک‌درصدی داریم.
 
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان بیان کرد: نکته جالب این است که تفاوت رشدی که برای بانوان اتفاق افتاده خیلی بالاتر نسبت به آقایان است، رشد هیئت‌علمی بانوان نسبت به اوایل انقلاب ۱۷ برابر شده و در قسمت اقایان نیز این رشد نسبت به اوایل انقلاب دوبرابر شده است.
 
نیک پناه خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ و اوایل انقلاب اسلامی از کل هیئت‌علمی سهم بانوان یک درصد و چهار بوده است؛ اما اکنون ۲۵ درصد شده‌اند یعنی ۲۴ درصد افزایش را در این زمینه شاهد هستیم.
 
وی اذعان کرد: اگر بخواهیم دانش‌آموختگان عمومی یعنی دانشجویان را نسبت به اول انقلاب مقایسه کنیم آن زمان ۶ درصد از دانشجویان از بانوان بوده‌اند؛ ولی اکنون ۴۵ درصد دانشجویان را بانوان جامعه تشکیل داده‌اند.

 نرخ پوشش تحصیلی در مناطق دورافتاده ۲۴ برابر شده است
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان اضافه کرد: اوایل انقلاب میزان دانشجو در چند شهر بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز بوده که بیشتر از ۹۰ درصد دانشجویان در این چند شهر بوده‌اند اکنون نرخ پوشش تحصیلی در مناطق دورافتاده ۲۴ برابر شده یعنی یک شهروند سراوانی به‌راحتی به مراکز علمی در کشور دسترسی دارد.
نیک پناه افزود: در شهر سراوان سه مرکز علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه دولتی و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی نیز فعالیت دارد، ضمن اینکه امسال مرکز آموزشی مؤسسه خاتم‌النبیین نیز برای رشته‌های ادیان و مذاهب به شهرستان سراوان اضافه شد.
وی تصریح کرد: علاوه بر دانشگاه‌ها حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نیز فعالیت دارند که در مقاطع بالا تحصیل می‌کنند و مراکز آموزش وزارت بهداشت دانشکده پرستاری برای سراوان نیز مصوب شده است.
 
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان با بیان اینکه اگر فقط حوزه سراوان را در نظر بگیریم افتخارات بزرگی توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است، خاطرنشان کرد: مقالات علمی نسبت به اول انقلاب ۶۷ برابر شده و رتبه‌های علمی ما در دنیا نیز ۲۱ برابر شده است.
 
نیک پناه با اشاره به اینکه سهم ایران در تولید علم در دنیا نسبت به اوایل انقلاب ۱۸ برابر شده و میزان نشریات علمی و پژوهشی نسبت به اویل انقلاب ۵۳ برابر شده است، اذعان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی تنها ۲۳۲ دانشگاه در ایران وجود داشت؛ اما اکنون ۲ هزار و ۴۶۸ دانشگاه در کشور وجود دارد و اکنون در زمینه المپیادها جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.
 
وی گفت: اکنون جزء قدرت‌های جهانی در حوزه ماهواره و هوافضا هستیم برای ما یک دستاورد بزرگ است که جزء کشورهای پیشرو در حوزه هوافضا قرار داریم؛ اولین‌بار در سال ۷۵ اولین ماهواره ساخت ایران که به نام سینا نام‌گذاری شده بود را با موفقیت به هوا ارسال کنیم و از سال ۹۰ شتاب حضور ما در فضا خیلی بیشتر شد به‌گونه‌ای که در سال ۹۰ ما ماهواره رصد را به هوا پرتاب کردیم.

ایران جزء کشورهای پیشرو در حوزه هوافضا
رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان ادامه داد: بلافاصله در سال ۹۱ موفق شدیم موجود زنده فرگام را به آسمان بفرستیم، در همین سال موفق شدیم برای اولین‌بار آزمایشگاه سنجش‌ازدور سازمان هوافضا را در کشور ایجاد کنیم و جزء کشور محدود به شمار رویم که به این فنّاوری دست‌یافته است.
 
وی با بیان اینکه پس از دستاوردهای عظیم در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره بومی به فضا هم اکنون ماهواره بر بومی را نیز ساخته‌ایم، افزود: امروز ایران اسلامی به‌عنوان یک قدرت در دنیا در زمینه هوافضا پذیرفته شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان گفت: شایسته است ملت ما این ایام را بزرگ بدانند و جشن بگیرند به‌خاطر اینکه دستاوردهای انقلاب برای ملت ما ملموس و برای مرزنشینان ملموس‌تر است به‌خاطر گسترش عدالت آموزشی، گسترش فضاهای آموزشی و اکنون برای شهری مانند سراوان قبولی دادن دانش‌آموزان یک کلاس از یک مدرسه در رشته پزشکی امر عادی شده درحالی‌که در قبل از انقلاب شاید یک یا دو پزشک را مشاهده کنیم.
 
نیک پناه اذعان کرد: اولین پزشک را بعد از انقلاب در منطقه بلوچستان در سراوان داشتیم متخصص دکتر رحمانی که نشان‌دهنده این است که شهر سراوان شایسته اینکه یک سال در یک مدرسه ۳۰ پزشک قبولی دهد را دارد.
 
انتهای خبر/
 
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 27254
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *