800
۰

واردات مرکبات " آری" یا "خیر"؟!/بی تفاوت بودن برخی نمایندگان نسبت به واردات مرکبات در کشور

وزارت جهاد کشاورزی تا چندی پیش واردات مرکبات در هر شرایطی را ممنوع اعلام کرده بود در حالی که چندی پیش مصوبه ای را ابلاغ کرد که سیاست قبلی این سازمان را نقض میکند طوری که برخی از کارشناسان معتقدند این سیاست امکان دارد تا باعث ایجاد و تشدید رانت بازی در این حوزه گردد.
thrdh
thrdh
به گزارش شستون؛واردات مرکبات به خاطر مسائل و مشکلاتی که پیش روی آن بود از سوی ارگان های مختلف علی الخصوص وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده و طبق بررسی های کارشناسان مشخص شده که اصلا ما نیازی به واردات این محصول نداریم و حتی توان صادرات مقادیر بسیار زیادی از این محصول را در کشور خود داریم.
اما امسال وزارت جهاد کشاورزی سیاست نقض کننده حرف های خود را پیش گرفته که برای ایجاد مشوق های صادراتی، صادرکنندگان بتوانند در ازای صادرات بخشی از مرکبات مقادیری از حجم صادر شده را خود در فصلی دیگر وارد کند.
محمود حجتی، وزیرجهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده که بازرگانان محصولات کشاورزی در صورت صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی، می‌توانند یک کیلوگرم از همین محصولات را از تاریخ ۱۵اردیبهشت تا ۱۵شهریور سال ۱۳۹۶وارد کشور کنند. البته وزارت جهاد کشاورزی پیش از این هم، سیاست «بازار در ازای بازار» را برای محصولاتی مانند سیب درختی نیز اجرا کرده که اجرای آن دستاوردهای خوبی را به‌دنبال داشته است.
 
در این میان جنجال های فراوانی صورت گرفته که پیش گرفتن چنین سیاستی آیا می تواند به نفع وضعیت صادراتی محصولات کشاورزی و یا باغداران باشد یا خیر.
از این موضوع که بگذریم بحث ورود آفات کشاورزی به همراه مرکبات به کشور یکی از معضلات اساسی است که سال گذشته همین موضوع باعث شد تا مقادیر بسیار زیادی از مرکبات ذخیره شده در انبارها فاسد شوند و همه علت آن را آفاتی می دانستند که با مرکبات وارداتی به کشور راه یافته و محصولات تولیدی خودمان را نیز آلوده کرده است.

 
با این حال هنوز بسیاری از نمایندگان حوزه کشاورزی انگار نمی خواهند خود را درگیر موضوعات اینچنینی بکنند چرا که اکثر آنها از جزئیات این موضوع که در حیطه مسئولیتی آن هاست به درستی اطلاع نداشتند و انگار قرار است تا باز هم شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی خود با حجم  بالا باشیم تنها بخاطر عدم بررسی دقیق چنین موضوعی از سوی نمایندگان ملت.
واردات مرکبات در هر شرایطی ممنوع اعلام شده است چرا که به اندازه کافی مرکبات تولید می کنیم و دیگر نیازی به واردات آن از سایر کشورها نیستیم.
این سیاست به دو دلیل از سوی جهاد کشاورزی اتخاذ شده، یکی برای تشویق صادر کنندگان و رونق صادرات محصولات کشاورزی و دیگری تامین نیاز مرکبات در فصول پر مصرف سال برای مرکبات است اما در نامه ای که وزیر جهاد کشاورزی تاریخ واردات مرکبات برای صادرکنندگان آن از نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه شهریور ماه ذکر شده است که اصلی ترین نیاز ما برای مرکبات از نیمه افند ماه تا نیمه فروردین ماه است و پس از آن تولیدات داخل می تواند نیاز مصرف کشور را بدهد.
علاوه بر این کشوری ما یکی از کشورهای 4 فصلی است که در همه فصول به گفته بسیاری از کارشناسان می توانیم هر محصولی را که بخواهیم در نقطه ای از کشور کشت و پرورش دهیم و اصلا نیازی به واردات نیست که بخواهیم مجوز آن را صادر کنیم.
با در نظر گرفتن تمام این مسائل باز اتخاذ چنین سیاستی می تواند باعث ایجاد رانت هایی شود که منجر به افزایش قاچاق و واردات بی رویه ای شود که همین الان هم دچار آن هستیم و با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم.
در همین زمینه ابوالقاسم حسن پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان تولید مجموع مرکبات در سال‌جاری، ۴میلیون و ۷۰۰هزار تن خواهد بود.
با این حجم تولید قطعا دیگر نیازی به واردات مرکبات نخواهیم داشت و حتی می توانیم مازاد نیاز خود را به سایر کشورها صادر کنیم اما با وجودی که خود وزیر هم واردات این محصول را ممنوع اعلام کرده باز شاهد ورود مرکبات و قاچاق آن به کشور هستیم.
باید توجه داشت که کنترل واردات چندان کار دشواری نیست، اما به نظر می‌رسد همانند دیگر بخش های اقتصادی، مافیا و رانت‌های پشت پرده واردات به بخش کشاورزی هم نفوذ داشته است. نقش های حیاتی واسطه گران و دلالان در اقتصاد ایران باعث شده است که شاهد اختلاف قیمت نجومی از مرحله ورود تا مصرف مرکبات باشیم.
 
منبع: دانا
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 3762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *